تبیان، دستیار زندگی
برای نخستین‌بار در ایران کتاب مدیریت نمایشگاه توسط مهدی باقریان و هادی کمرئی تالیف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب مدیریت نمایشگاه در ایران منتشر شد

مهدی باقریان

برای نخستین‌بار در ایران کتاب مدیریت نمایشگاه توسط مهدی باقریان و هادی کمرئی تالیف شد.

به گزارش روابط عمومی، مهدی باقریان، رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی عصر امروز در جمع خبرنگاران در نمایشگاه مشهد اظهار داشت: این کتاب در هفت فصل تدوین شده و در آن خطوط کلی پیشینه، توسعه و پیشرفت صنعت نمایشگاه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به اهمیت، ماهیت، اثرات و مؤلفه‌های مؤثر بر رشد صنعت نمایشگاهی اشاره شده است.

باقریان افزود: کتاب حاضر براساس نیاز به یک منبع جامع در حوزه‌ صنعت نمایشگاه و روابط عمومی به نگارش درآمده است و به طور قطع این کتاب عاملی خواهد بود تا روابط عمومی به عنوان یک موضوع مهم و اصلی در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت راهبردی رویدادها مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: این کتاب برای دانشجویان لیسانس و دوره‌های تحصیلات تکمیلی روابط عمومی، ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی و صنعت نمایشگاهی نوشته شده است.

باقریان درباره مباحث ارائه شده در این کتاب اظهار داشت: در فصل یک به معرفی نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی پرداخته شده و در فصل دو برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته و در فصل سوم نیز به غرفه‌آرایی، چگونگی آن و  نقش آن در جلب بازدید کننده پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: اهمیت و جایگاه تحقیقات در صنعت نمایشگاهی، اهمیت و جایگاه بازاریابی در صنعت نمایشگاهی و روابط عمومی، ابزاری حیاتی در صنعت نمایشگاهی نیز از دیگر فصولی است که در این کتاب در خصوص آنها بحث شده است.

رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی گفت: در فصل هفتم این کتاب نیز رهنمودهایی برای برگزاری نمایشگاه مطلوب ارائه شده است که امید است بتواند تغییری در کیفیت نمایشگاه‌های کشور ایجاد کند.

وی برگزاری نمایشگاه در ایران را دارای نواقصی در حوزه‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می شود ، در حوزه‌های مختلف (اجرا، طراحی و فضای نمایشگاهی و نوع مدیریت) با مشکلات و نواقصی مواجه است که اگر از بخش‌های خصوصی در این حوزه ها استفاده شود و کار به صورت تخصصی دیده شود قطعا نارسایی‌های صنعت نمایشگاه کمتر می‌شود.

باقریان تاکید کرد: با حضور بخش خصوصی در حوزه نمایشگاه، همه امور نمایشگاهی از جمله غرفه‌آرایی و بازاریابی به صورت تخصصی پیگیری می‌شود و همه این مسائل در موفقیت نمایشگاه تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: برنامه ریزی، طراحی غرفه، اطلاع‌رسانی، مدیریت از فاکتورهای مهمی است که متاسفانه در برگزاری یک نمایشگاه مطلوب مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد و همین امر سبب می شود که هم برگزارکنندگان و هم نمایش‌دهنده‌ها به اهداف مورد نظر دست پیدا نکنند.