تبیان، دستیار زندگی
ن سیراك ملكنیان (ملكونیان) پس از 30 سال به تهران آمده تا آخرین دستاوردهایش را در نمایشگاهی دوهفته‌یی عرضه ‌كند و به كانادا بازگردد. این هنرمند نقاش، آثارش را 19 خردادماه جاری در گالری ماه به‌نمایش می گذارد. او در این نمایشگا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه آثار هنرمند 75 ساله‌ی مقیم كانادا در تهران


سیراك ملكنیان (ملكونیان) پس از 30 سال به تهران آمده تا آخرین دستاوردهایش را در نمایشگاهی دوهفته‌یی عرضه ‌كند و به كانادا بازگردد.

این هنرمند نقاش، آثارش را 19 خردادماه جاری در گالری ماه به‌نمایش می گذارد.

او در این نمایشگاه طراحی‌های چاپ‌شده بر بوم و شش تابلو نقاشی را با همان تم گذشته‌اش ارایه می‌كند.

این هنرمند 75 ساله، با همان كانسپتی كه در ایران آغاز كرده بود، بیش از 30 سال است كه در ساختمانى سه طبقه درخیابان "بتهرست" تورنتو كار می‌كند و در این نمایشگاه، آخرین برداشت‌های خود را از هنر نقاشی تجریدی با گسترش عمقی وعمودی به‌نمایش می‌گذارد.

او یكی از اعضای اصلی گروه آزاد نقاشان ومجسمه‌سازان است كه به همت ماركو گریگوریان و مسعود عربشاهى بنیان گذاشته شد و با حضور ملكونیان، عبدالرضا دریابیگى، مرتضى ممیز، فرامرز پیلارام و غلامحسین نامى شكل گرفت و رسمیت یافت.

این تشكل پیش‌رو نمایشگاه‌های گروهى "آبى" و "گنج و گستره" را در گالری‌هاى مس و سامان، برپا و در نمایشگاه سالانه‌ی بال سوییس، نمایشگاه بین‌المللى تهران و نمایشگاه سالانه "واش آرت" شركت كردند.

سال 1356 گروه آزاد ازهم ‌پاشید، سیراك ایران ترك كرد و در تورنتوی كانادا اقامت گزید.

این گروه تشكلى پیشرو با عمری چهار ساله بودند كه نخستین‌بار و به‌ شكلی بنیادى "كانسپ‌چوال آرت" - هنر مفهومى - را در ایران مطرح و معرفى كردند.

گفته می‌شود كه سیراك ملكنیان جزو نخستین نسل نقاشان مدرن و معاصر ایرانى است و از سویی دیگر هم می‌گویند كه با آغاز هنر مدرن به ایران بازگشته است؛ او اما نقاشى را در دانشكده‌هاى هنرى مشق نكرده كه از ماركو گریگوریان آموخته است.

ملكنیان در بى‌ینال ونیز، پاریس و نمایشگاه‌هایى چون گراندپاله و سالن پاریس، هنر معاصر ارمنستان شركت و برگزارى بیش از 13 نمایشگاه انفرادى و حدود 40 نمایشگاه گروهى در ایران، اروپا و آمریكا در كارنامه‌اش ثبت كرده است.

گالری ماه در خیابان آفریقا (جردن)، بلوار گلستان، شماره‌ی 89 واقع است.

ملكنیان قرار است ساعت 17 روز 22 خردادماه نیز در نشستی با محور نقاشان دهه‌ی 40 ایران، همراه با مسعود عربشاهی وغلامحسین نامی در محل خانه‌ی هنرمندان به نقد و بررسی آثار هنری این دوره‌ی مهم هنری ایران بنشینند.

لینک:

هنر