تبیان، دستیار زندگی
آشکارا باید گفت معلمان و مدیران مدرسه نیز خود نیاز مبرمی دارند که در محیط کار و در شیوه های یاد دادن و گردانندگی ها، به پژوهش هایی دست بزنند و حرفه مندی خود را احساس کنند و آن را توسعه بخشند......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمان و مدیران پژوهنده

معلم پژوهنده

آشکارا باید گفت معلمان و مدیران مدرسه نیز خود نیاز مبرمی دارند که در محیط کار و در شیوه های یاد دادن و گردانندگی ها، به پژوهش هایی دست بزنند و حرفه مندی خود را احساس کنند و آن را توسعه بخشند.

به تازگی، چنین معلمانی را معلمان پژوهنده می نامند. معلمان پژوهنده، آن هایی هستند که می توانند با پژوهش های غیر کلاسیک یا کیفی، به شیوه های متفاوت و با بهانه های گوناگون، در محیط کار خود به اندیشه سازی های حرفه مندانه بپردازند.

پروژه های تحقیقی یا طرح های پژوهشی، که در مدرسه و به دست معلمان پژوهنده، اجرا می شوند، تابع محیط کار، زندگی در مدرسه، مسائل زندگی روزمره ی دانش آموزان و منحصر و محدود به زمان و مکان مربوط به خود هستند. اگر چه، آن طور که معروف شده است، معلمان مبتکر و خلاق، طراح و کارگزار چنین پروژه هایی می شوند، باید یادآور شد که مدیران مبتکر و خلاق نیز باید طراح و کارگزار چنین پروژه های تحقیقی در مدرسه ی خود باشند.

بنابراین، نباید فراموش کنیم که اگر همراه با عبارت جدید معلمان پژوهنده عبارت مدیران پژوهنده را هم بیاوریم، به یقین خلأ کلامی را پرکرده ایم و بحث پژوهشی در کلاس درس و مدرسه را به یک پارچگی منطقی و لازم رسانده ایم.

معلم پژوهنده

نکته ی قابل توجه این که علی رغم یگانگی و منحصر به فرد بودن پژوهش های کلاسی، همواره امکان دارد انبوهی از چنین پروژه های تحقیقی معلمان و مدیران پژوهنده، موضوع یک تحقیق آکادمیک بزرگ قرار گیرد که جزو وظایف دانشگاه ها یا مسؤولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش خواهد بود.

دکتر «محسن هشترودی» در کتاب سیر اندیشه ی بشر آورده است: «علم، تلاش برای پیدا کردن چیزی است که هست؛ یعنی خویشتن و طبیعت». اگر معلم با ذوقی، به جای واژه ی علم «یادگیری» به جای چیزی «واقعیتی» و به جای خویشتن و طبیعت واژه ی «زندگی» را بگذارد، مفهوم جمله هیچ تغییری نمی کند. اما اشتباه هایی را که دانش آموزانش مرتکب می شوند به یاد می آوردو آن گاه طرح یک پژوهش عملی را برای آن ها می پروراند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی