تبیان، دستیار زندگی
موضوع جریان داشتن پول ملی یک کشور در کشور دیگر، همواره از عوامل اقتدار پولی بانک مرکزی تلقی شده و حتی در برابر بحران‌ها از اقتصاد آن کشور حمایت می‌‌کند، زیرا هیچ خروج پولی از کشور بدون مابه‌ازا نیست و قطعا در برابر آن ارز یا کالا و یا خدمات وارد می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدم توجه به حفظ ارزش پول ملی


موضوع جریان داشتن پول ملی یک کشور در کشور دیگر، همواره از عوامل اقتدار پولی بانک مرکزی تلقی شده و حتی در برابر بحران‌ها از اقتصاد آن کشور حمایت می‌‌کند، زیرا هیچ خروج پولی از کشور بدون مابه‌ازا نیست و قطعا در برابر آن ارز یا کالا و یا خدمات وارد می‌شود.

پول

روزگاری بود که هزار تومانی‌های سبز ایرانی به مانند پول رسمی در جنوب عراق، سرتاسر افغانستان و حتی بخشی از خاک پاکستان در مبادلات جریان داشت.

موضوع جریان داشتن پول ملی یک کشور در کشور دیگر، همواره از عوامل اقتدار پولی بانک مرکزی تلقی شده و حتی در برابر بحران‌ها از اقتصاد آن کشور حمایت می‌‌کند، زیرا هیچ خروج پولی از کشور بدون مابه‌ازا نیست و قطعا در برابر آن ارز یا کالا و یا خدمات وارد می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، رواج مبالغ هنگفت زیاد دلار در بیرون از خاک آمریکا را از دلایل دیر آسیب بودن اقتصاد آن و عامل انتقال بحران‌های اقتصادی آن خطه به خارج از کشور می‌دانند.

رفته رفته و با انسجام پیدا کردن نسبی اقتصادهای این دو کشور همسایه یعنی عراق و افغانستان در دهه گذشته از طریق شکل‌گیری دولت‌های مرکزی هر چند ضعیف، این اقتصادها نیز به طور طبیعی به سمت احیای پول ملی خود حرکت کردند و البته امروز در این کشورها نیز همچون دیگر ملل جهان، تنها پول ملی است که به طور جدی رواج دارد.

اما پرسش اینجاست که هرچند ما به طور منطقی این نقطه قوت را نمی‌توانستیم نگه داریم، اما آیا این هم منطقی است که در این سال‌ها، یک واحد پول افغانستان یعنی یک افغانی با 250 ریال ما برابر شود؟ مگر نه این که وقتی افغان‌ها به بازسازی اقتصادی و احیای پول ملی روی آوردند، ما سال‌ها بود از ثبات اقتصادی برخوردار بوده و یک کشور در حال توسعه به شمار می‌رفتیم، در حالی که افغانستان هم اکنون نیز در میان کشورهای توسعه نیافته طبقه‌بندی می‌شود؟

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، رواج مبالغ هنگفت زیاد دلار در بیرون از خاک آمریکا را از دلایل دیر آسیب بودن اقتصاد آن و عامل انتقال بحران‌های اقتصادی آن خطه به خارج از کشور می‌دانند

همچنین درباره دینار عراق نیز که زمانی ـ همین یک دهه پیش ـ از فرط بی‌ارزشی به هنگام سفر زایران ایرانی، اصلا با پول ایران مبادله نمی‌شد و خود کاسب‌های عراقی نیز ترجیح می‌دادند نرخ‌ها را به ریال ایران اعلام کنند، باید گفت که امروز با ارزش برابری نزدیک به  ده برابر  ریال ما مبادله می‌شود! (هزار دینار عراق برابر با 990 تومان ایران) در سال‌های اخیر نرخ رشد ارزش دینار عراق با سیاست‌های خاص بانک مرکزی این کشور تا حدی صعودی و دارای روند دایم افزایشی بوده که در برخی اخبار این سال‌ها، مواردی چون سرمایه‌گذاری در دینار عراق سودده‌تر از بورس و ... را می‌دیدیم.

اینکه رشد اقتصادی یا وضعیت پولی دو کشور همسایه ایران در چه وضعیتی است، شاید خیلی مهم نباشد، اما آنچه قطعا مهم است، این که ما در این سال‌ها چه کردیم که 250 ریالمان اکنون با ارزشی برابر یک افغانی مبادله می‌شود؟

بخش اقتصاد تبیان


منبع :  تابناک