تبیان، دستیار زندگی
گروهی از كارشناسان ورزش دانشگاه آگسبورگ آلمان مدت 10 سال است كه گل های به ثمررسیده دربازی های فوتبال رابه دقت بررسی می كنند . این گروه معتقدند ضریب ثابتی در مورد تاثیر تصادف و دخالت شانس در مورد نتیجه هر بازی صدق می كند. ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متخصصین آلمانی : نیمی از گلها شانسی هستند!


گروهی از كارشناسان ورزش دانشگاه آگسبورگ آلمان مدت 10 سال است كه گل های به ثمررسیده دربازی های فوتبال رابه دقت بررسی می كنند . این گروه معتقدند ضریب ثابتی در مورد تاثیر تصادف و دخالت شانس در مورد نتیجه هر بازی صدق می كند.

به گزارش پایگاه اینترنتی دویچه وله آلمان این روزها تب فوتبال داغ است وشمارش معكوس قبل ازشروع جام جهانی حدس و گمان وشرطبندی وامیداواری ها افزایش می یابد.

این بارجام قهرمانی نصیب كدام تیم خواهدشد این هم ازآن سوال هایی است كه با محاسبه علمی هم نمی توان جوابش را داد.

برخی ازكارشناسان ورزش مانند مارتین لامس استاد دانشگاه آگسبورگ معتقدند كه مهمترین فاكتورتعیین كننده بردشانس است نه بازی خوب .

به گزارش دویچه وله نتیجه تحقیقی 10 ساله نشان می دهد یك سوم و گاه حتی نیمی از توپ هایی كه گل می شوند نتیجه خوش شانسی بودند.

كارشناسان ورزش دانشگاه آگسبورگ 10 سال است كه بازی های فوتبال لیگ های دسته اول اروپا را دنبال می كنند ومعتقدند فرمول ریاضی ثابتی درمورد خوش شانسی درفوتبال صدق می كندفرمولی كه به سادگی قابل تصور و فقط نیازمند كمی دقت است .

اما لامس وهمكارانش معتقدند بسیاری از گل های بازی فوتبال نتیجه بازی خوب نیستند بلكه به سادگی وفقط دست برقضا با خوش شانسی گل شدند.

البته باوراین تئوری برای طرفداران فوتبال وبازیكنان چندان ساده نیست اما پروفسور لامس مدت هاست كه برروی بازی فوتبال تحقیق می كند.

او می گوید:وقتی ضربه آزاد به یكی ازبازیكنان دیواردفاعی می خورد وبعد به كنج دروازه منحرف می شود در حالی كه دروازه بان گوشه دیگردروازه جا گرفته وهیچ شانسی برای گرفتن این توپ ندارد ، نمی شود گفت كه توپ طوری شوت شد كه به دیواردفاع بخورد و به گوشه دیگر دروازه منحرف شود و این ضربه كاملا شانسی گل شده است .

لامس معتقداست تمامی كارشناسان وهمه طرفداران فوتبال باشگاهی می دانند كه نتیجه بازی فقط به مهارت بازیكنان ربط ندارد.

وی می گوید : در فوتبال این طوری است كه برای برد فقط نتیجه مهم است این هم در هر صورت غیرطبیعی نیست كه بگوییم یك بازی مهم دراصل فقط با یك گل تصادفی به نتیجه رسید.

اما به راستی سهم تصادف درهر بازی چقدراست این سوالی است كه مارتین لامس را به خودمشغول كرده ومدتهاست كه وی وهمكارانش در این مورد تحقیق می كنند.

لامس در این باره می گوید : یك سوم تا یك دوم گل ها می توانند نتیجه تصادف باشند یعنی اینكه یك ضریب ثابت برای گل شدن هر شوت وجوددارد و ما روی هم رفته دراین مدت دوهزارو 600 گل رابررسی كردیم گل هایی كه ازده سال پیش تابه حال دربازی های بوندس لیگا ، لیگ دسته اول باشگاه های فرانسه و اسپانیابه ثبت رسیدند.

به گفته لامس در كمال ناباوری یك ضریب ثابت برای تاثیرتصادف و دخالت شانس وجود دارد و اینطور به نظرمی رسد كه فاكتور ریاضی ثابتی برای هر بازی فوتبال صدق می كند.

اینطوركه مارتین لا مس وهمكارانش ادعامی كنند حدود 40 تا 50 درصدگل ها نتیجه خوش شانسی بودند.

لامس می گوید : ممكن است كه ضربه ای كه از چهل متری به گوشه رفته تصادفی روی پای بازیكن حمله كمانه كرده باشد یا به دروازه بان یا به تیر دروازه خورده باشد و نكته هایی كه ما در بازی مشخص كردیم نكات جالبی هستند مثلا وقتی خط دفاع با یك برگشت اشتباه به گل شدن توپ كمك كرده نمی توان گفت كه گل حق تیم حمله كننده بوده .

البته بالا بودن نقش شانس جذابیت فوتبال رابیشترمی كند و این شانس در فوتبال نمك بازی است همان دلیلی كه طرفداران فوتبال هرباربه خاطرش به ورزشگاه می روند.

لامس در پایان با اطمینان می گوید: در جام جهانی امسال هم بی تردیدهستند تیم هایی كه تصادفی بالا بیایند ویا تیم های محبوبی كه با بدبیاری حذف شوند به خصوص دراین رقابتها شانس حتما جایی یاری می كند.