تبیان، دستیار زندگی
اگر باور داشته باشیم که یاد دادن به دانش آموزان «هدایت گری» است، باید به آنان راه و رسم بیشتر دانستن، تأمل کردن، بیشتر خواندن، بهتر دیدن و فراتر دیدن را بیاموزیم. ارایه طریق برای دستیابی به بخشی از انبوه دانش ها و دانستنی های خارج از کتاب های درسی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش اصلی هدایت گری است
نقش اصلی هدایت گری است

اگر باور داشته باشیم که یاد دادن به دانش آموزان «هدایت گری» است، باید به آنان راه و رسم بیشتر دانستن، تأمل کردن، بیشتر خواندن، بهتر دیدن و فراتر دیدن را بیاموزیم. ارایه طریق برای دستیابی به بخشی از انبوه دانش ها و دانستنی های خارج از کتاب های درسی، مستلزم پرورش ذهنی نقّاد و پرسش گر است.

با چنین چشم اندازهای نو در نظام های آموزش و پرورش، باید به این باور رسید که یاد دادن از همان سال های نخست یادگیری، باید پژوهش مدار باشد. کنجکاو کردن دانش آموزان، نشان دادن راه پاسخ یابی به آن ها، اهمیت بخشیدن به انتخاب مسیر درست پاسخ یابی، همه و همه، در چنین شیوه های جدیدی در صدر می نشینند.

نقش اصلی هدایت گری است

معلم شایسته، هرگز نمی تواند بگوید «آنچه من می گویم درست است». بلکه از شاگردانش می خواهد درستی و نادرستی گفته های وی را بیازمایند، با ملاک ها و معیارهای دیگری بسنجند، و خود به درستی ها و نادرستی ها پی ببرند.

بنابراین، باید با هر ترفندی که ممکن است، دانش آموزان را واداشت که خود به اطلاعات لازم و مورد نظر دست یابند.

نمی توان روی این نازیبایی سرپوش گذاشت که هم اکنون روش های یاددهی ما به گونه ای پیش می رود که ما را گرفتار فقر اطلاعات می کند و نیز نمی توان کتمان کرد که نبودن اطلاعات با دست یاب بودن اطلاعات تفاوت دارد. باید اراده ای به وجود آورد که همه ی اطلاعات مورد نظر، از هر مجرایی که ممکن و میسر شود، «دست یاب» گردد.

نقش اصلی هدایت گری است

می دانیم که در نظام های جدید آموزش و پرورش، دانش آموزان خود مسؤول ارتقای وضعیت دانش اندوزی خویش اند. در این نظام ها، نقش هدایت گری معلمان و مدیران مدرسه ها نیز، نه تنها به مراتب بیشتر و بیشتر از نظام های سنتی است، بلکه بسیار بسیار تعیین کننده هم هست.

هدایت گری های معلمان و مدیران مدارس در نظام های جدید دو جنبه دارد: فراهم آوردن شرایط مناسب برای دانش اندوزی دانش آموزان و از میان برداشتن شرایط نامناسب و رسیدن به هدف های تعیین شده برای مثال، داشتن کتاب خانه و واحدهای اطلاع رسانی، حتی کوچک، فراهم آوردن آزمایشگاه های گوناگون و مرتبط با رشته های تحصیلی در مدرسه ها، جلوگیری های بی دلیل و تحمیل های بیزاری آور، جنبه ی اول هدایت گری ها را در بر می گیرند؛ امکان بهره بردن دانش آموزان از وقت های آزاد خود، اختیار دادن و مسؤولیت سپردن و حق انتخاب برای به ثمر نشاندن بر انگیختگی های ذهنی و فکری نیز، جنبه ی دوم را تأمین می کنند.

سرانجام، می توان اطمینان حاصل کرد که هدایت های پژوهش مداری، یعنی کنار هم گذاشتن دانش (اطلاعات) و عمل (تجربه)، بهترین شیوه برای ایجاد انگیزه و سرشار کردن دانش آموزان از توفیق در دانش اندوزی مسؤولانه در آنان است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی