تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب های داستانی «دخترم، عشق ممنوع!» ، «شروع یک زن»، «کلاغ»، «تمساح بودایی نیوزیلندی محبوب من» و «زخم نامرئی» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخترها، عشق ممنوع!


معرفی کتاب های داستانی «دخترم، عشق ممنوع!» ، «شروع یک زن»، «کلاغ»، «تمساح بودایی نیوزیلندی محبوب من» و «زخم نامرئی» .


«دخترم، عشق ممنوع!»
«دخترم، عشق ممنوع!»

شهلا آبنوس

نشر آموت

280 صفحه

قیمت: 6500 تومان

محور اصلی این رمان درباره وضعیت اجتماعی و فرهنگی برخی اقشار جامعه ایرانی در دهه 60 و برخی موضوعات حاشیه جنگ و نیز تقابل زندگی شهری با روستایی است.

در خلاصه داستان نیز می‌خوانیم: فرزانه، دختری با خاطرات شیرین کودکی، به همراه خانواده‌اش از روستا به تهران می‌آید. خانواده فرزانه بسیار سنتی است و پدر و مادرش به دلیل تلاش فراوان برای تربیت فرزندان‌شان زبان‌زد خاص و عام هستند. در همین احوال، دانشجویی برای زندگی با خانواده فرزانه، وارد زندگی آن‌ها می‌شود. عشق بین فرزانه و دانشجوی تازه‌وارد، زندگی خانواده این دختر جوان را وارد درگیری عجیبی می‌کند. هیچ‌کدام از اعضای خانواده با این عشق موافق نیستند.

«شروع یک زن»
«شروع یک زن»

فریبا کلهر

انتشارات ققنوس

168 صفحه

شمارگان 1650 نسخه

قیمت: 3500 تومان

فریبا کلهر که چندی پیش نخستین رمانش را با عنوان «پایان یک مرد» منتشر کرده است، درباره‌ی رمان جدیدش گفت: این رمان، رمانی کم‌حجم است که شاید بتوان عنوان داستان بلند را هم به آن داد. این رمان مانند رمان قبلی من، «پایان یک مرد»، تلفیقی از رابطه‌ی عاشقانه و سیاست است؛ یعنی زمانی اتفاقات عاشقانه رخ می‌دهد که پس‌زمینه‌ای از جریان‌های سیاسی وجود دارد. ‌این رمان مانند رمان‌های دیگر من، علاوه بر این‌که مسائل اجتماعی را طرح می‌کند و به مسائل شخصی می‌پردازد، مسائل سیاسی روز را هم طرح می‌کند و اتفاقات سیاسی چون جنگ و انقلاب در رمان‌هایم‌ حضور دارد.

شخصیت اصلی این داستان مانند رمان قبلی من، «پایان یک مرد»، یک زن است؛ اما در زبان و دیدگاه آن با رمان قبلی، تفاوت وجود دارد. رمان از دیدگاه راوی بیان می‌شود و درواقع، شخصیت اصلی، راوی آن است که با زبانی طنزگونه، ماجرایی را تعریف می‌کند و از آن‌جا که راوی آن زنی با شور و حال است، نثر نیز همین ویژگی را دارد.

«کلاغ»
«کلاغ»

فرشته نوبخت      

نشر چشمه

161 صفحه

قیمت: 4200 تومان

به گفته‌ی نویسنده، این کتاب 12 داستان کوتاه است که تمِ همه‌ی آن‌ها رابطه‌ی آدم‌ها در جامعه‌ی مدرن است. «بیست‌ویک»، «صندل‌ها و ته سیگارهای ماتیکی»، «راز»، «بهشت کوچک»، «بنویس عشق»، «سفر» و «جایی دیگر» از جمله داستان‌های این مجموعه هستند که از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است.

نوبخت در توضیحی گفت: عنوان مجموعه بر اساس فضای کلی داستان‌ها انتخاب شده است. داستان‌های مجموعه‌ی «کلاغ» در فاصله‌ی سال‌های 1387 و 1388 به نگارش درآمده‌اند، شخصیت‌محورند و با تکیه بر موقعیت و بحران درونی، روایت شده‌اند.

«تمساح بودایی نیوزیلندی محبوب من»
«تمساح بودایی نیوزیلندی محبوب من»

آسیه نظام‌شهیدی

انتشارات هیلا

96 صفحه

شمارگان 1100 نسخه

قیمت 2000 تومان

داستان‌های این کتاب «باد‌، باران‌، برف، خاک»، «من، خودم، جویس، و‌ولف‌، همینگوی و دیگران»، «تمساح بودایی نیوزیلندی محبوب من»، «‌خ. ف. قاف»، «صبح به‌خیر شادپری»، «ماهی‌ها»، «مردی که مرد نبود و خون می‌چکید از قلبش» و «افیلیا، افیلیا» نام دارند.

مولف کتاب با اینکه در نهایت اثری خلق کرده که راحت خوانده می‌شود، ولی فارغ از سبک خاص نویسنده نیست و سبک خاص او در جای جای داستان‌ها به چشم می‌آید. همچنین در بخشی از داستان‌ها طنز خاصی به چشم می‌خورد که کتاب را شیرین‌تر می‌کند.

«زخم نامرئی»
«زخم نامرئی»

مترجم: حسن نامدار

نشر «فکر آذین»

272 صفحه

قیمت: 6 هزار و پانصد تومان

مجموعه داستان «زخم نامرئی»دربرگیرنده 21 داستان از نویسندگانی چون ادگار آلن‌پو همینگوی، بالزاک، لئو تولستوی، فئودور داستایوفسکی و ماکسیم گورکی، با ترجمه حسن نامدار منتشر شد.

مجموعه داستان «زخم نامرئی» شامل داستان‌هایی است که شاید هیچ اشتراکی در بین آن‌ها دیده نشود.

حسن نامدار، مترجم این مجموعه ، آثاری را در کنار هم قرار داده که الزاما رویکردی مشابه ندارند و اغلب با زاویه‌ دیدی متفاوت روایت می‌شوند.

مخاطب این کتاب با داستان‌هایی در فضاهای مختلف روبرو می‌شود که اغلب نویسنده‌هایش روسی هستند. با این حال چندین داستان از نویسندگان مختلف جهان نیز توسط مترجم برگزیده و در این مجموعه گنجانده شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرگزاری کتاب ایران، خبرگزاری مهر