تبیان، دستیار زندگی
بهار با تمام ویژگى هاى منحصر به فرد و خوبش براى بعضى ها اسباب مزاحمت را فراهم مى كند. آنها نمى توانند مانند خیلى هاى دیگر از زیبایى هاى این فصل خوب خدا استفاده كرده و لذت ببرند. از آنها صحبت مى كنم كه صبح ها با صداى عطسه خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل بهار و آلرژى

بهار با تمام ویژگى هاى منحصر به فرد و خوبش براى بعضى ها اسباب مزاحمت را فراهم مى كند. آنها نمى توانند مانند خیلى هاى دیگر از زیبایى هاى این فصل خوب خدا استفاده كرده و لذت ببرند. از آنها صحبت مى كنم كه صبح ها با صداى عطسه خودشان از خواب بیدار مى شوند و لشكر مورچه ها به گوش و چشم و بینى و حلقشان حمله برده اند و مجبور هستند در این فصل دستمال كاغذى را كیلویى بخرند! و به گل ها و درخت ها به چشم دشمن نگاه كنند. خیلى از این افراد در هیچ مورد زندگى حساسیتى نشان نمى دهند و مقاومت زیادى دارند اما در مورد این موضوع بخصوص حسابى حساس هستند و حساسیتشان را هم بروز مى دهند!

اگر یكى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت

«آلرژى» چیست؟

آلرژى عبارت است از یك واكنش غیرطبیعى بدن در مقابل ماده اى خاص! ماده اى كه ضرورتاً و اساساً و به خودى خود مضر نیست، اما در نتیجه حضور و وجود آن پاسخ سیستم ایمنى و واكنش هاى بدن به شكلى است كه باعث بروز بیمارى و مشكلات نزد فرد مى شود. ماده اى كه به این شكل بدن را وادار به واكنش مى كند. اصطلاحاً «آلرژن» نامیده مى شود.

آلرژن چیست؟

تقریباً هر ماده اى مى تواند «آلرژن» محسوب شود اما رایج ترین و معمول ترین آلرژن ها عبارت اند از، پوشش بدن برخى حیوانات (پر، پشم)، گروه گیاهان، غبار و گرد و خاك موجود در محیط زندگى و موجودات بسیار ریز همراه آنها، قارچ ها، برخى داروها و غذاهایى همچون: (ماهى، تخم مرغ، شیر، ریزدانه ها و...) رنگ ها، لوازم آرایشى و...

چه كسانى مستعد ابتلا به آلرژى هستند؟

به طور كلى تمام افراد مى توانند به ماده یا موادى به نسبت هاى مختلف حساسیت نشان دهند اما آمار و بررسى ها نشان داده است كه بیشتر مبتلایان سابقه این ناراحتى را در والدین خود هم یافته اند. بنابراین اگر یكى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت.

مكانیسم واكنش آلرژیك چیست؟

بعد از آنكه فرد در معرض ماده آلرژن قرار گرفت، نوع خاصى از آنتى بادى به نام امینو گلوبولین E و یا IGE در بدن او ترشح مى شود. در افراد سالم میزان و سطح IGE بسیاركم است. حال آنكه در خون افرادى كه واكنش نشان داده اند این میزان درحد قابل توجهى بالا مى رود.

در بدن ما سلول هاى خاصى به نام «مست سل ها» و «بازوفیل»ها وجود دارند كه در واكنش هاى آلرژیك دخیل هستند.

IGE تولید شده در اثر تحریك پى در پى در مقابل آلرژن ها به سطح این سلول ها متصل مى شود و متعاقب آن دیواره سلولى را سوراخ كرده باعث آزاد شدن مواد مختلفى مى شود. این مواد باعث انقباض عضلات صاف مى شود و بسته به مسیر و محل ورود آلرژن و محل واكنش آن، نشانه هاى متفاوتى بروز مى كند.

از جمله:

ورم ملتهمه چشم: شما به عنوان یك بزرگسال، احتمال دارد واكنش هاى فوق را بیشتر در چشمانتان نشان دهید و علایم آن بیشتر همراه با ورم غشاء مخاطى بینى است و گله و شكایت اصلى مبتلایان مربوط به خارش چشم آنهاست كه اگر با آسم همراه شود مى تواند باعث مسدود شدن راه هوا به شش ها شود كه همراه با تنفس سخت و سنگین و صداى خس خس بروز مى كند و در مجارى باریك، هوا با فشار حركت مى كند.

اگزما: كسانى كه از اگزما رنج مى برند پوست هاى حساسى پیدا مى كنند كه خارش و سوزش دارد. در این گروه از افراد فاكتور حساس بودن والدین نقش مهمى دارد و بیشتر آنها والدینى داشته اند كه در بروز واكنش هاى آلرژیك «اگزما» را بروز داده اند. این علائم را بیشتر در طرفین آرنج، زیر زانو، روى گردن، قوزك پا، مچ دست و پشت دست ها مى توان دید و در بسیارى از بیماران آسیب پوست به علت خارش شدید آن با عفونت هاى باكتریایى همراه مى شود.

روزنامه ایران

لینک ها:

انواع بیماری آلرژی ( حساسیت )

سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟

چه عواملی باعث آلرژی می شوند

با حساسیت بیشتر آشنا شویم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.