تبیان، دستیار زندگی
نشست سفرای کشورهای عضو سازمان منطقه اقتصادی اکوشب گذشته با هدف هم اندیشی برای تاسیس اتحادیه روسای کتابخانه های ملی اکو ، در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد . این نشست با حضور مشاور رئیس جمهوری و رئیس کتابخانه ملی ، دبیر کل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" تهران " مرکز نخستین اجلاس روسای

کتابخانه های ملی عضو اکو شد


نشست سفرای کشورهای عضو سازمان منطقه اقتصادی اکوشب گذشته با هدف هم اندیشی برای تاسیس اتحادیه روسای کتابخانه های ملی اکو ، در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد .

این نشست با حضور مشاور رئیس جمهوری و رئیس کتابخانه ملی ، دبیر کل اکو و سفرای کشورهای ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ترکیه و نماینده سیاسی کشور ترکمنستان برگزار شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست گفت : منطقه خاورمیانه و منطقه اقتصادی اکو سهم بزرگی در تمدن جهانی دارد و ما اعتقاد داریم که این موقعیت مجددا باید احیاء شود و این جز از طریق نزدیکی مراکز علمی و فرهنگی ما با یکدیگر ممکن نیست.

هدف از این نشست هم اندیشی میان نمایندگان سیاسی کشور های اکو درباره ایجاد اتحادیه روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو است و امیدواریم یکی از نتایج این جلسه ایجاد چنین اتحادیه ای باشد که در آینده هم می تواند به تشکیل اتحادیه کتابخانه های ملی عضو سازمان کنفرانس اسلامی منجر شود.

شرایط تاریخی که ما در آن قرار داریم بسیار مهم است و دنیا در آستانه تحولات بزرگی است و کشورهای ما نباید از این تحولات به کنار باشد ، برای توفیق در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی همکاری کشورها یک ضرورت است و کتابخانه ها به عنوان پایه های تحولات فرهنگی و علمی نقش مهم تر و بیشتری دارند .

درخواست من این است که با کمک سفرای کشورها و با همکاری دبیر کل اکو نشست دیگری با حضور مدیران کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو داشته باشیم و در آنجا تفاهم مشترکی در زمینه هایی که می توانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم را به امضاء برسانیم.

اشعری در پایان سخنان خود گفت : ما امید واریم اولین جلسه را در ماه مرداد مصادف ماه آگوست در تهران برگزار کنیم و همراه با آن محورهایی را که می توانیم از جمله موارد بحث در جلسه باشد برای کشورها ارسال می کنیم .

پس از سخنان اشعری دکتر خسروی - معاون کتابخانه ملی در سخنانی گفت : کتابخانه های ملی مجرا و مظهر فرهنگ مکتوب هر ملت هستند و طبیعتا ارتباط فرهنگی میان کتابخانه های ملی کشورها می تواند در غنی سازی مجموعه ها و پژوهش ها تاثیر گذارباشد و امیدواریم این جلسه تبادل سریع ، دقیق و استاندار اطلاعات را بین کشورهای ما فراهم آورد.

کتابخانه ملی ایران با کشور های زیادی قرار داد تبادل تجربه و اطلاعات دارد و با حدود 240 مرکز در سطح جهان برای مبادله اطلاعات مرتبط است و از جمله این مراکز می توان به کتابخانه واتیکان ، سوریه ، هند ، مقدونیه ، آفریقای جنوبی و کتابخانه کنگره ایالات متحده امریکا اشاره کرد.

دکتر خسروی در پایان سخنان خود افزود : یونسکو برای ایجاد جامعه معرفتی تکیه زیادی بر همکاری منطقه ای فرهنگی دارد و یکی از نکاتی که بر آن تاکید می کنند این است که فرهنگ های منطقه ای بتواند با تبادل اطلاعات و فراهم آوری بانک های مشترک اطلاعاتی در حفظ هویت فرهنگی خود کوشا باشند در جلسات روسای کتابخانه های ملی عضو اکو می توانیم زمینه هایی را برای تبادل اطلاعات در زمینه حفظ ، مرمت و تبادل اطلاعات مجموعه های خطی و تبادل تجربه در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی ، فراهم آوریم .

"اسخت اوراز بای " دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سخنان نخست خود گفت : اکو در صدد فراهم آوردن برنامه علمی و مناسبی است تا بتواند فرهنگ سازی و اشتراک فرهنگی را تقویت کند و این امر توسط شورای ( CPR) اکو مورد تاکید قرار گرفته و کارشناسان ارشد اکو در این زمینه فعالیت های خود را آغاز کرده اند و در جلسه فوریه 2006 این امر مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

در این جلسات کارشناسان اکو اعلام کردند که نیاز به رابطه نزدیک فرهنگی میان کشور های عضو این سازمان وجود دارد و در خصوص کتابخانه های ملی و از این کانال می توان ادامه فعالیت های فرهنگی را نیز پیگیری کرد. این تیم ها باید به طوری تشکیل شوند تا بتوانند اولویت های فرهنگی را میان کشورها در زمینه کتابخانه های ملی تقویت کنند.

دبیرکل اکو در پایان گفت : هم چنین پیشنهاد شده که کشورهای عضو اکو بتوانند در آن اجلاس ارتباط نزدیکی در امور کتابخانه ای از جمله فیلم و میکرو فیلم و سایر محصولات کتابخانه ای و تبادل اطلاعات ، چاپ دائره المعارف و در سایر زمینه هایی که در ارتباط با کتابخانه های ملی است .

"رمضان میرزایوف" سفیر جمهوری تاجیکستان در ادامه گفت : ما امید داریم که مناسبات فرهنگی بیشتری با ایران داشته باشیم ، هر ملت و دولتی برای خود فرهنگ و کتب خاصی دارد اما وقتی ما کتابخانه ملی ایران را دیدیم خیلی خوشحال شدیم و این بنا را برای خود افتخاری می دانیم و امیدواریم که تشکیل اجلاس روسای کتابخانه های ملی کشورهای اکو بتوانند به تبادل بیشتر اطلاعات میان کشورهای ما کمک کند.

"حوسنو گورجان تورک اوغلو" سفیر کشور ترکیه هم در این نشست گفت : ساختمان کتابخانه ملی بنایی دیدنی است ولی آنچه که در این میان ارزش مند است محتوای کتابخانه است و این محتوا باید غنی باشد ، میراث فرهنگی ایران میراثی غنی است که فرهنگی جهانی را به دنبال دارد که در این مجموعه قابل مشاهده است.

ما مشترکات زیادی برای همکاری میان کشورهای عضو اکو داریم و در این راستا می توانیم از فرصت پیش آمده در سازمان همکاری اقتصادی اکو برای نزدیکی بیشتر کشورها استفاده کنیم و این همکاری ها در آینده هم می تواند مثمر ثمر باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما امیدواریم در آینده ادامه و استمرار این جلسات و همکاری های بیشتر میان کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو زمینه ای برای امضای تفاهم نامه همکاری برای تبادل اطلاعات نسخ خطی و ایجاد شبکه دیجیتالی داده ها باشد .

" آوازبیک آتاخان اف " سفیر جمهوری قرقیزستان هم در سخنان خود گفت : ابتکار جمع کردن سفرای کشور های عضو اکو برای ایجاد همکاری میان روسای کتابخانه های عضو اکو با اشعری رئیس کتابخانه ملی ایران است و این درجای خود اقدام ارزشمندی است.

هم اکنون میان کشورهای مشترک المنافع اتحادیه کتابخانه ها ایجاد شده و این همکاری میان کتابخانه های مشترک المنافع هم اکنون وجود دارد اما ابتکار ایجاد اتحادیه کتابخانه های عضو اکو توافقی صورت بگیرد نتایج خوبی برای کشور های عضو دارد.

پس از پایان سخنان سفرای کشور های عضو اکو حاضر در این جلسه دبیر کل اکو به جمع بندی نتایج این نشست پرداخت . اورازبای در سخنان خود گفت : جمع بندی ما این است که با توجه به سخنرانی های سفرای محترم هیچ مخالفتی برای برگزاری اجلاس روسای کتابخانه های ملی عضو اکو نداریم و این نه فقط به خاطر این است که ما به این کار تصمیم گرفته ایم بلکه در اسناد رسمی اکو قبلا هم بر این موضع تاکید کرده ایم.

ما توافق کردیم که محل این اجلاس تهران باشد چون هم ایران مبتکر این جلسه بود و هم زمان این نشست در آگوست 2006 باید بعدا به اطلاع کشورها برسد و این بر عهده دبیرخانه اکو است و من حدث می زنم دوماه برای برگزاری این نشست کافی نباشد و شاید ماه سپتامبر بهتر باشد یا اینکه ماه اکتبر را برای این نشست معرفی کنیم ؛ این موضوع بعدا اعلام می شود.

وی در ادامه افزود : ما منتظر می مانیم تا رئیس کتابخانه ملی نامه رسمی برای دعوت از روسای کتابخانه های ملی کشور های عضو اکو از طریق راهای دیپلماتیک وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه ارسال کند و ما هم برنامه ریزی آنرا انجام می دهیم.

اگر همکاران کتابخانه ملی در باره دستور اجلاس روسای کتابخانه های ملی نظراتی دارند می توانند به دبیرخانه ارسال کنند تا همکاران ما در شورای کارشناسان ارشاد اکو مورد بررسی قرار دهند و در اختیار روسای کتابخانه ها قرار گیرد تا آنها هم نظرات خود را برای اجلاس تهران برای ما ارسال کنند.

ما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد علمی شدن و عینی شدن پیشنهادات مطرح شده در این نشست باشیم تا نتایج آنرا در کشورها عضو به زودی مشاهده کنیم.

به گزارش خبرگزاری"مهر"، در سال 1946 میلادی "پیمان همکاری و عمران منطقه ای" ( آر سی دی ) بین سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان منعقد شد، این پیمان مقدمه ای بود برای تاسیس سازمان همکاریهای ‌اقتصادی اکو که به ابتکار ایران، ترکیه و پاکستان در سال1977 میلادی شکل گرفت و سپس هفت کشور دیگر در سال 1992 میلادی به آن پیوستند.

هدف اصلی اکو، ایجاد شرایط لازم برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورهای عضو و برقراری همکاری فعال منطقه ‌ای درعرصه‌ های مختلف است ، هم اکنون جمهوری آذربایجان ، ایران ، افغانستان ، پاکستان ، ترکمنستان ، ترکیه ، ازبکستان ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای این گروه هستند.

لینک:

گزارش تصویری بازدید سفرای کشورهای عضو سازمان اکو از کتابخانه ملی ایران