تبیان، دستیار زندگی
از قدیم و ندیم گفته اند : دلبستگی خوب است ، ولی وابستگی خوب نیست . وابستگی افراطی فرزندان و والدین ، می تواند در شکل گیری شخصیت آنان در آینده تاثیر سویی داشته باشد . پس بهتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وابستگی مانع بالندگی


از قدیم و ندیم گفته اند :" دلبستگی خوب است ، ولی وابستگی خوب نیست " . وابستگی افراطی فرزندان و والدین ، می تواند در شکل گیری شخصیت آنان در آینده تاثیر سویی داشته باشد . پس بهتر است از همان ابتدا ، برخوردی معقول و سنجیده انجام داد ؛ تا تبدیل به معضلی لاینحل در نوجوانی و جوانی نگردد .

کودک

در این مقاله ، راهکارهای عملی برخورد با این مسئله را از خردسالی تا کودکان بالای 3 سال مورد بررسی قرار می دهیم :

وابستگی درخردسالان زیر 3 سال

وابستگی به مادر

در ابتدا وابستگی خردسالان به مادر ، و در ادامه وابستگی به پدران را مورد بررسی قرار می دهیم . وابستگی کودک به مادر ، در این سن طبیعی است و به مرور زمان از بین خواهد رفت.اما اگر وابستگی فرزند ، با ترس و واهمه ی شدید همراه شد و بیش از 6 ماه ادامه یافت، یعنی از حالت طبیعی خارج شده است و باید چاره ای اندیشید.

چند توصیه به مادران محترم

* از او بیش از حد مراقبت نکنید . مراقبت بیش از حد، به او پیام می دهد که دنیا ، جای ناامنی است و وابستگی اش را بیشتر می کند.

* او را با جمله هایی چون « خجالت بکش» و... هنگامی که به شما می چسبد، نیازارید.

* به او اجازه دهید هرگاه دوست دارد، شما را در آغوش کشد . این اجازه ی وابستگی ، او را به دور شدن از شما تشویق می کند.

* از بازی« قایم باشک» استفاده کنید. توجه داشته باشید که درابتدا، خیلی از او دورنشوید وپشت مبل یا در کمد پنهان شوید وبه تدریج فاصله را بیشتر کنید و به اتاق های مجاوربروید.

* او را به طور مقطعی و برای زمانی کوتاه با پدر، بعد پدربزرگ یا مادربزرگ، سپس با یکی از نزدیکان تنها بگذارید. زمان تنهایی باید با توجه به میزان وابستگی اش به شما باشد ؛ بنابراین، هرقدر وابستگی اش بیشتر است، زمان تنهایی باید کمتر باشد. بهتر است  زمان جدایی از شما ، کیف، روسری یا عکسی از خودتان را در اختیارش قرار دهید.

* او را به پارک ببرید و وقتی مشغول بازی شد،به آرامی، 5 قدم از او دور شوید. اگر ترسید، 3قدم باز گردید واین کار را با فاصله زمانی مناسب تکرار کنید.

* وقتی جداییِ چند قدمی را پذیرفت، در پارک ، روی نیمکتی بنشینید و مطالعه کنید؛ ولی گاهی برایش دست تکان دهید و با او صحبت کنید. توجه داشته باشید که وقتی از او جدا می شوید ، از جمله های آرامش دهنده مثل : نگران نباش، من این جا هستم، اگر مشکلی پیش آمد، مرا صدا کن و... استفاده نکنید.

صبح ها هنگام خروج از منزل ، به او بگویید کجا می روید؛ چه می کنید، وچه زمانی بر می گردید. در این صورت، راحت تر از شما جدا می شود

وابستگی خردسال به پدر

برخی کودکان وقتی صبح ها پدرشان برای کاراز منزل خارج می شو، بی قراری وگریه می کنند و اجازه نمی دهند پدرشان از منزل خارج شوند. برای از بین بردن این وابستگی ، از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

استفاده از قصه: شب ها در قالب قصه، به ویژه قصه ی حیوانات، ضرورت جدایی وخروج از منزل برای کار و اشتغال را برایش روشن کنید.

تبیین علت جدایی: صبح ها هنگام خروج از منزل ، به او بگویید کجا می روید؛ چه می کنید، وچه زمانی بر می گردید. در این صورت، راحت تر از شما جدا می شود.

خداحافظی گرم: با او به گرمی خداحافظی کنید و دست دهید . هرگز بدون خداحافظی و پنهانی از او جدا نشوید. خداحافظی را طولانی کنید. اگر برنامه ی خداحافظی، یکنواخت وشبیه روزهای قبل باشد، بهتر است . هنگام خداحافظی ، به او اجازه دهید کیف دستی تان را تا درِ منزل بیاورد و شما را بدرقه کند.

کودک

چند توصیه  به پدران گرامی

* هنگام خداحافظی،هرگز احساس گناه نکنید. وجود آثار نگرانی در چهره ی شما ، جدایی را برای فرزندتان سخت تر می کند. با چهره ای خندان و شاداب از او جدا شوید و به وی بگویید که وقتی بر گشتید ، نقاشی یا کاردستی یا مدلی را که با اسباب بازی هایش ساخته است ، خواهید دید. به او اطمینان دهید همان طور که او دلش برای شما تنگ می شود، دل شما نیز برای او تنگ خواهد شد.

هرگز در رفتن به محل کار، تردید نکنید یا با تاخیر نروید.

* بد نیست یک باراو را به محل کار خود ببرید ، تا آنجا راببیند وتصویری از آنجا در ذهن خود داشته باشد. این مساله آرامش خاطر بیشتری به او می دهد.

وقتی از محل کار خود باز می گردید  ، برخوردی گرم داشته باشید و به فرزندتان توجه کنید . خستگی وبی حوصلگی شما هنگام بازگشت ، اورا به اشتغال و خروج تان از منزل بدبین می کند

اگر هنگام بازگشت ، با پرخاشگری کودکتان مواجه شدید ، آن را بپذرید . فرزندتان به تخلیه ی احساسات نیازمند است.

وابستگی در کودکان بالای سه سال

برای قطع وابستگی کودک در این سن باید کوشید؛ زیرا در صورت تداوم این حالت ، در مرحله ی پیش دبستانی و دبستان با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

برای قطع وابستگی، از راهکارهای ذیل استفاده کنید:

* اجازه دهید در کارهای شخصی اش( پوشیدن لباس و کفش ، خوردن غذا ، استحمام و ...) مستقل باشد. اتاق مستقل نیز موثر است.

کودک شما به طور طبیعی ، در روز دوم جدایی، قشقرق بسیاری راه خواهد انداخت ؛ چون از روز قبل ، تجربه ی ناخوشایندی دارد. اگر تسلیم شوید ، زحماتتان هدر خواهد رفت؛ پس تحت تاثیر او قرار نگیرید

* ارتباط او را با همسالان درمنزل ، یا بیرون از منزل بیشتر کنید .

* باید به مرور و به طور مقطعی از او جدا شوید( در این سن نیزمیزان جدایی باید با توجه به حد وابستگی کودک باشد).

* برای جدا شدن از فرزند، پیش از جدایی ، بیشتر به او محبت کنید. در صورتی که به شما آویزان شد، با او برخورد بد وتند نکنید( او به احساس امنیت بیشتری نیاز دارد). هنگام جدایی ، حتما خداحافظی کنید. جدایی پنهانی ، آثار سویی دارد . برخی کودکان به خداحافظی دو مرحله ای علاقه دارند؛ در مرحله اول ، بوسیدن و در آغوش گرفتن ، و در مرحله دوم ، دست تکان دادن از پنجره ، تراس یا ...

* اگر مایلید جدایی را از مهدکودک آغاز کنید، روز اول، خودتان نیز در مهد حضور داشته باشید و حدود2ساعت در آنجا با فرزندتان بمانید.

* مربی را از ویژگی های کودک آگاه کنید . سعی کنید برای رفتن به مهد کودک، برایش اسباب بازی جدیدی بخرید . در صورت همراهی و پذیرش مهد، از دادن جایزه و تشویق غافل نشوید .

* کودک شما به طور طبیعی ، در روز دوم جدایی، قشقرق بسیاری راه خواهد انداخت ؛ چون از روز قبل ، تجربه ی ناخوشایندی دارد. اگر تسلیم شوید ، زحماتتان هدر خواهد رفت؛ پس تحت تاثیر او قرار نگیرید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

من دخترم یا پسر؟

استانداردهایی برای تنبیه

احساسات‌ كودكان ‌را ‌دریابیم‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.