تبیان، دستیار زندگی
طرح هجرت در اوایل یک سری آموزش‌ها و انگیزه‌هایی را به انسان می دهد از جمله شرایط برخورد با مردم و تبلیغ اجتماعی در دین؛ در نتیجه هر طلبه وظیفه خود می داند آنچه در حوزه علمیه آموخته است، را به مردم آموزش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه هایی از یک تبلیغ موفق

تجربه هایی از یک تبلیغ موفق

یک طلبه موفق طرح هجرت اعزامی از حوزه علمیه قم که ساکن روستای امام آباد دامغان به بیان برخی از ابتکارات تبلیغی خود در این منطقه پرداخت.

حجت الاسلام سعید علی نژاد که از سال گذشته در این روستا مستقر شده است،انگیزه اصلی از حضور خود در این روستا را تبلیغ آموزه‌های دینی و نیز آشنایی کامل با پیشینه، روحیات و سلایق مردم به منظور تبلیغ بهتر و اثربخش تر عنوان و تصریح کرد: طرح هجرت در اوایل یک سری آموزش‌ها و انگیزه‌هایی را به انسان می دهد از جمله شرایط برخورد با مردم و تبلیغ اجتماعی در دین؛ در نتیجه هر طلبه وظیفه خود می داند آنچه در حوزه علمیه آموخته است، را به مردم آموزش دهد.

* لزوم آشنایی با ویژگی های محل تبلیغ

وی آشنایی طلاب طرح هجرت با خلقیات و روحیات مردم را در روند کار تبلیغی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این نکته بسیار مهم است که روحانیون مبلغ نسبت به مردم آشنایی و آگاهی کامل داشته باشند، چرا که در غیر این صورت بیشتر وقت آن‌ها فقط صرف شناسائی ویژگی‌ها و خصوصیات افراد و اقلیت‌ها در منطقه خواهد شد و طلبه نمی‌تواند آن طور که باید و شاید به پیاده سازی برنامه‌های تبلیغی و ساماندهی آن بپردازد.

حجت الاسلام علی نژاد همچنین تطبیق دادن شرایط آموزش در حوزه با شرایط تبلیغ در نقاط مختلف توسط طلبه طرح هجرت را بسیار مهم دانست و گفت: برای طلبه ای که از محیط آموزشی وارد محیط تبلیغی می‌شود، وفق دادن خود با محیط و تغییر روش از شیوه آموزشی به شیوه تبلیغی بسیار اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه این تطبیق به تعویق بیانجامد، با یک آسیب جدی مواجه خواهیم بود، اما آسیب جدی تر زمانی رخ می دهد که طلبه طرح هجرت به دلیل مشغله زیاد و کمبود و قت از ادامه تحصیل باز می‌ماند؛ البته خوشبختانه کمک بسیاری شده تا از طریق آموزش‌های تصویری و الکترونیکی در فضای مجازی این خلأ پر شود و بدین وسیله انگیزه آموزش در طلبه تقویت گردد .

برای طلبه ای که از محیط آموزشی وارد محیط تبلیغی می‌شود، وفق دادن خود با محیط و تغییر روش از شیوه آموزشی به شیوه تبلیغی بسیار اهمیت دارد.

* ارتقای بینش دینی و سیاسی نباید فراموش شود

این طلبه طرح هجرت توجه به تفکر و دیدگاه مردم و نیاز اجتماعی و فرهنگی آنان نسبت به منابع و مطالب روز و همچنین ارتقای بینش دینی و سیاسی نسبت به اوضاع پیرامون شان را از جمله وظایف یک طلبه طرح هجرت خواند و افزود: ایجاد آگاهی و بینش دینی و سیاسی مستلزم وجود منابع به روز آن هم از طریق سخنرانی جذاب روحانیون طرح هجرت صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به انتشار مجله ره توشه جهت آشنایی مبلغان با منابع و شیوه‌های تبلیغ گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای ایجاد جذابیت در بین مردم، تجهیز طلبه طرح هجرت به مطالب جدید و مورد نظر مردم است؛ از این جهت انتشار و توزیع مجله مبلغان یکی از منابع مفید و بسیار خوب جهت آگاهی طلاب طرح هجرت در زمینه امور تبلیغی است هرچند این منبع هم به تنهایی پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

این طلبه طرح هجرت افزود: در عین حال باید توجه داشت که بسیاری از مطالب این مجله زمینه ایراد و سخنرانی در بین مردم را ندارند و لذا جهت تفسیر مطالب به تنهایی نمی توان به سر فصل‌ها اتکا کرد.

* مسئولان، طلاب طرح هجرت را تجهیز کنند

حجت الاسلام علی‌نژاد همچنین ابراز امیدواری کرد: مسئولین و مدیریت طلاب طرح هجرت نسبت به تجهیز طلبه طرح هجرت قبل از اعزام به محل مورد نظر نه تنها در قالب مجله مبلغان بلکه در قالب سی دی‌های تبلیغی و آموزشی اهتمام بیشتری داشته و اقدامات لازم را در این زمینه مبذول نمایند .

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط حوزه علمیه سمنان و شاهرود خاطر نشان کرد: تا به حال در سه دوره از این کارگاه‌ها شرکت کرده ایم و مدت برگزاری این کارگاه‌ها نیز دو روز بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم مخاطب شناسی و شناخت افکار و عقاید مردم محل تبلیغ اظهار داشت: یکی از فعالیت های بنده این بوده برنامه هایی در مسجد برای تمامی سنین با رعایت تمام سلیقه‌ها و نیز رعایت حد اعتدال تدارک دیده ام؛ از سوی دیگر رویکرد ما نسبت به جوانان در حیطه مخاطب شناسی و آسیب شناسی به صورت تخصصی در مسجد دنبال می‌شود؛ و در اعیاد و ایام محرم برای جوانان در قالب منبر و هیئت‌های جوانان به یاد اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) محافلی در فضاهای مجزا تشکیل داده می شود.

وی برگزاری این جلسات برای جوانان را رویکردی مناسب جهت آسیب شناسی جوانان دانست و تصریح کرد: به نظر من جوانان در این گونه محافل بهتر می‌توانند افکار و عقاید خود را مورد ارزیابی قرار دهند .

* برخی مناطق از نبود روحانی رنج می برند

حجت الاسلام علی نژاد با اشاره به عدم حضور روحانی در بعضی از مناطق کشور گفت: متأسفانه هنوز هم برخی از روستاهای این مناطق از عدم حضور روحانیت رنج می‌برند.

این طلبه طرح هجرت همچنین تداوم استقرار روحانی در این مناطق را مانع گسترش اندیشه‌های انحرافی دانست و تاکید کرد: نبود روحانی در این مناطق سبب شده تا برخی طرز تفکر‌ها و نگرش‌های انحرافی به صورت یک فرهنگ نهادینه شود.

* استقرار طلبه طرح هجرت؛ ضرورتی برای همیشه

وی استقرار طلبه طرح هجرت در این مناطق را جهت رفع این معضلات بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مبلغان باید بیش از پیش در صحنه حضور پیدا کنند و با الگو‌هایی بر گرفته از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به گسترش فعالیت‌های تبلیغی خود بپردازند .

وی ابراز امیدواری کرد: با گسترش عملکرد فعالیت‌های تبلیغی طلاب و روحانیون مبلغ بیش از گذشته شاهد رشد دینی مردم در این مناطق باشیم .

* راه‌اندازی سامانه ارسال پیام کوتاه در روستا

حجت الاسلام علی نژاد در خاتمه سخنان خود به اهم فعالیت‌های یک ساله خویش اشاره کرد و گفت: ایجاد انگیزه در جوانان جهت برگزاری هر چه با شکوه تر نماز جماعت در مسجد، برگزاری اردو‌های تفریحی و زیارتی در قالب هیئت‌های جوانان و حلقه‌های معرفت، رفع اختلافات قومی و انحرافات و تحریفات دینی، راه اندازی سامانه ارسال پیام کوتاه جهت تسریع روند اطلاع رسانی در روستا، تجهیز مسجد روستا به لوازم کمک آموزشی و نصب بنر‌های احادیث ، علماء و وصایای شهداء، برگزاری کلاس‌های روخوانی و ختم قرآن، تفسیر قرآن و حدیث، برگزاری مراسم دعا و نیایش در ایام هفته به مناسبت‌های مختلف، نصب بنر و پوسترهای فرهنگی و احادیث در سطح روستا از مهم ترین فعالیت‌های بنده در طول این مدت در روستای امام آباد بوده است.


پایگاه شیعه ها

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین - گروه حوزه علمیه تبیان