تبیان، دستیار زندگی
در زندگی اتفاقات مهم زیادی می‌ افتد كه بچه ‌دار شدن یكی از آنهاست، اما امروز می ‌توان گفت كه بچه‌ دار شدن دیگر اتفاق نیست بلكه تصمیمی است كه زن و شوهر می‌ گیرند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما می خوایم بچه دار بشیم


در زندگی اتفاقات مهم زیادی می‌ افتد كه بچه ‌دار شدن یكی از آنهاست، اما امروز می ‌توان گفت كه بچه‌ دار شدن دیگر اتفاق نیست بلكه تصمیمی است كه زن و شوهر می‌ گیرند.

ما می خوایم بچه دار بشیم

با تغییر در سبك زندگی در جامعه امروزی به دنیا آوردن بچه با مسوولیت‌ های زیادی همراه شده است كه گاهی زوج‌ ها را از این تصمیم منصرف می‌ كند یا گاهی اتخاذ این تصمیم بدون آگاهی از مسوولیت ‌های آن، برای زندگی زن و شوهرها مشكلاتی به بار می ‌آورد. پس بهتر است قبل از بچه ‌دار شدن برای آن آماده شویم تا هم بتوانیم از پدر و مادر بودن خود لذت ببریم و هم این ‌كه مسوولیت‌ ها و وظایف خود را در قبال فرزندمان بخوبی به جا بیاوریم.

قبل از هر چیز دقت كنید كه تحت ‌تاثیر حرف‌ های دیگران قرار نگیرید، چرا كه مسوول فرزندتان شما هستید و باید با مشكلات بزرگ كردن او دست و پنجه نرم كنید، پس تا وقتی كه خود و همسرتان احساس آمادگی بچه‌ دار شدن را نداشتید، بچه ‌دار نشوید. دقت كنید كه هر دوی زن و شوهر باید با هم این تصمیم را بگیرند، چرا كه از همان ابتدای بارداری هم مادر و هم پدر باید همكاری كنند تا از پس این مسوولیت مهم برآیند و توانایی و خواست یكی از آنها برای بچه‌ دار شدن كافی نیست. گاهی این تصور غلط به‌ وجود می‌آید كه فقط مادر باید آمادگی بزرگ كردن فرزند را داشته باشد در حالی كه در زندگی امروز نقش پدر در تربیت و رشد فرزند بسیار مهم و مشاركت او در این امر ضروری است.

سلامت جسم و روان

از مهم ‌ترین شرایط بچه ‌دار شدن این است كه شما و همسرتان از سلامت جسم و روان برخوردار باشید به همین منظور قبل از این ‌كه تصمیم به بچه ‌دار شدن بگیرید با مشورت پزشك یك‌ سری آزمایش قبل از بارداری را انجام دهید تا از عدم وجود بیماری‌ هایی مثل دیابت، كم ‌خونی، هپاتیت، ایدز و... در خود و همسرتان مطمئن شوید و همچنین از لحاظ ژنتیك خانوادگی بویژه اگر در اقوام نزدیكتان مشكلات مادرزادی و عقب‌ افتادگی ‌های ژنتیكی وجود دارد، با پزشك متخصص مشورت كنید. حتما قبل از بارداری به دندانپزشك مراجعه كنید، چرا كه عفونت‌ های لثه یكی از خطرناك‌ ترین موارد برای جنین است. هر دو ورزش كنید، چون ورزش، شما را از لحاظ روحی و جسمی برای بچه‌ دار شدن آماده‌ تر می ‌كند. اگر در هر جنبه از زندگی با استرس مواجه‌ اید قبل از بارداری آن را كاهش دهید، چرا كه استرس پدر و مادر در تمام دوران زندگی بر فرزندشان تاثیر می ‌گذارد.

اگر در میان مشاجرات زناشویی و مشكلات میان فردی با همسرتان فكر كنید كه وجود بچه، شما را به هم نزدیك می ‌كند اشتباه كرده ‌اید، چرا كه در این شرایط بچه‌ دار شدن به مشكلات شما اضافه می ‌كند

اگر از مشكلات روانی چون افسردگی، وسواس، اضطراب و... رنج می‌ برید حتما قبل از بچه ‌دار شدن آن را درمان كنید، زیرا كه مشكلات روحی روانی شما به طور مستقیم بر فرزندتان تاثیر خواهد گذاشت و گاهی اگر اختلالات روانی درمان نشود به فرزندتان نیز انتقال می‌ یابد. برای بررسی سلامت روان حتما به یك روان ‌شناس مراجعه كنید تا اگر مشكلاتی به طور آشكار یا پنهان در شما وجود دارد، تشخیص داده شده و درمان شوند.

ما می خوایم بچه دار بشیم
رابطه زناشویی

آنچه پس از سلامت جسم و روان شما قبل از بچه ‌دار شدن ضروری است، رابطه زناشویی شماست. اگر شما و همسرتان از یك رابطه تثبیت شده برخوردار نیستید و هنوز یكدیگر را بخوبی نمی‌ شناسید و اگر به ادامه زندگی زناشویی خود امیدوار نبوده و مشكلات ارتباطی فراوانی با همسرتان دارید و در كل اگر از زندگی زناشویی خود و كیفیت زندگی مشتركتان راضی نیستید، بچه ‌دار نشوید. مهم نیست چقدر از زندگی زناشویی شما گذشته باشد یا چند سال داشته باشید گاهی رسیدن به تفاهم در زندگی به سال ‌های زیادی نیاز دارد و گاهی نیز بزودی اتفاق می ‌افتد و زن و شوهر به این نتیجه می ‌رسند كه می ‌توانند با هم زندگی كنند و مشكلات را یكی یكی حل كرده و روز به روز به رابطه‌ ای بهتر با یكدیگر دست یابند، در این شرایط می‌ توان به داشتن بچه فكر كرد. اگر در میان مشاجرات زناشویی و مشكلات میان فردی با همسرتان فكر كنید كه وجود بچه، شما را به هم نزدیك می ‌كند اشتباه كرده ‌اید، چرا كه در این شرایط بچه‌ دار شدن به مشكلات شما اضافه می ‌كند، زیرا بزرگ كردن فرزند نیاز به مشاركت و توافقات صمیمانه زن و شوهر دارد كه نیازمند یك رابطه موثر و محكم بین شما و همسرتان است. در كل وقتی زندگی زناشویی شما از لحاظ ارتباطی، مالی و اجتماعی به تثبیت رسید، می‌ توانید به بچه‌ دار شدن فكر كنید.

توافقات و تصمیمات پیش از بچه ‌دار شدن

حتی اگر شما و همسرتان با هم ارتباطی خوب و تفاهمی نسبی دارید، خوب است قبل از تصمیم به بچه‌ دار شدن در رابطه با برخی مسائل با هم به گفتگو بپردازید و تغییرات و تصمیم ‌هایی را اعمال و اتخاذ كنید. مثلا راجع به روش ‌های تربیتی با هم حرف بزنید و به یك سبك مشترك در آن برسید، چرا كه معمولا اعتقادات مختلف و گاهی متضاد پدر و مادر در اصول تربیتی به فرزندانشان ضربات زیادی وارد می ‌آورد و آنها را دچار تعارضات روحی می‌ كند. اگر در زندگی خود عادات غلطی دارید بكوشید تا قبل از بچه ‌دار شدن آنها را كنار بگذارید، عادات غذایی غلط مثل مصرف سوسیس و كالباس، نوشابه و مواد قندی مضر، تنقلات پر كالری و بی ‌خاصیت مثل پفك و... عادات رفتاری و گفتاری غلط مثل فحش دادن یا زود از كوره در رفتن و... اعتیادهای متفاوت مثل مصرف سیگار‌ یا افراط در برخی فعالیت ‌ها مثل تلویزیون دیدن و... از جمله عادت ‌های غلطی است كه باید قبل از بچه ‌دار شدن آنها را كنار بگذارید. هم چنین برخی عادت‌ های خوب را در زندگی خود جا دهید مثل مطالعه، ورزش، گشت و گذار در طبیعت، مصرف خوراكی‌ های مفید مثل میوه و آجیل و عادت‌ های رفتاری مانند قدرشناسی از یكدیگر، احترام به پدر و مادر و محبت ‌های كلامی و ایجاد فضای صمیمی در خانه و....

حتما قبل از بچه‌ دار شدن راجع به تقسیم كار و همكاری در خانه با هم توافق كنید، چرا كه نگهداری از بچه فقط وظیفه مادر نیست و هر دوی پدر و مادر در این قبال مسوولند، گرچه بیشتر كارهای كودك با مادر است اما هیچ پدری نباید از وظیفه نگهداری و كمك در این امر شانه خالی كند

آگاهی‌ های لازم برای بچه ‌دار شدن

بسیاری از پدر و مادرها با روش آزمون و خطا به بزرگ كردن فرزند خود می‌ پردازند و فكر می ‌كنند همین كه اشتباهات پدر و مادر خود را تكرار نكنند، كافی است. ما به عنوان والدین باید قبل از هر دوره از زندگی فرزندمان، اطلاعات كافی راجع به آن دوره را داشته باشیم تا هم بتوانیم از حالات فرزند خود خبردار شویم و هم بدانیم كه برخوردها و عملكردهایی كه باید در برابر فرزندمان داشته باشیم، چیست. از همان بدو به ‌وجود آمدن فرزندمان اطلاعات مهمی وجود دارد كه اگر آنها را ندانیم، ممكن است ناخواسته به او ضرباتی بزنیم كه تا آخر عمر بر زندگی‌ اش اثرگذار باشد.

ما می خوایم بچه دار بشیم

به همین منظور استفاده از كتاب‌ های راهنما، گرفتن مشاوره از متخصصان، دقت و تلاش در به كار بردن راهكارهای مناسب و استفاده بهینه و بموقع از اطلاعات كسب شده می‌ تواند ما را در امر بزرگ كردن فرزندمان كمك كند.

در دوران جنینی آگاهی بموقع از بارداری یكی از مسائل مهمی است كه مادران باید به آن توجه كنند، چرا كه گاهی با گذشت چند ماه از بارداری، مادران متوجه این موضوع نمی ‌شوند در حالی كه 3 ماهه اول بارداری بسیار حساس است. اگر معاینه بارداری هرچه زودتر انجام گیرد به نفع مادر و بچه است. پس از آگاهی از بارداری، جمع‌ آوری اطلاعات راجع به خصوصیات این دوران و تغییراتی كه مادر از لحاظ روحی و جسمی می‌ كند، لازم و ضروری است. همچنین اگر در مورد مساله‌ ای اطلاعات كافی ندارید از پزشك خود سوال كنید، چون گاهی برخی مسائل ممكن است از نظر شما بی‌ ضرر باشد در حالی كه برای شما یا جنین خطرناك است مثل استفاده از برخی داروهای گیاهی كه باعث سقط جنین می‌ شوند و مادران از آنها بی‌ اطلاعند. پس قبل از مصرف هر چیز راجع به آن با پزشك تان مشورت كنید.

در دوران نوزادی و خردسالی آگاهی از نحوه تغذیه كودك، رسیدگی به او از لحاظ جسمی و روحی و برخورد مناسب در مقاطع مهم مثل از شیر گرفتن، یاد دادن آداب دستشویی رفتن، راه افتادن، حرف زدن و... بسیار مهم است.

در دوران مدرسه نیز جمع‌ آوری اطلاعات و در ارتباط بودن با مشاوران مدرسه و آگاهی از وضعیت فرزندتان در محیط مدرسه ضروری است تا بتوانید از وضعیت تحصیلی و ارتباط او با معلمان و دوستانش مطلع شوید.

در مقطع نوجوانی نیز بسیار مهم است كه شما بدانید چگونه باید با فرزندتان ارتباط برقرار كنید و به او نزدیك شوید.

در كل باید گفت كه در هر مقطع از زندگی، باید اطلاعات مخصوص به آن را از قبل جمع‌ آوری كنید تا بتوانید از بروز مشكلات جلوگیری كرده و دچار اشتباه نشوید

با در نظر گرفتن تمام این موارد و رعایت آنها می ‌توان گفت كه بچه ‌دار شدن به زندگی شما رنگی تازه می ‌بخشد و باعث لذت بردن بیشتر شما از زندگی می‌ شود، اما نكته ‌ای كه باید در نظر داشته باشید، این است كه در حالی ‌كه موارد فوق را در نظر دارید دچار وسواس نیز نشوید، چرا كه اگر بخواهید صبر كنید تا به یك شرایط ایده ‌آل از هر لحاظ در زندگی مشترك خود برسید، شاید هیچ‌ گاه بچه ‌دار نشوید. پس افراط و تفریط را كنار بگذارید و با آگاهی و دقت تصمیم بگیرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع :

چهار دیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.