تبیان، دستیار زندگی
هشتم خرداد طی مراسمی از نورالدین زرین كلك، پدرانیمیشن ایران تجلیل شد. در این مراسم كه درخانه هنرمندان ایران برپا بود، زرین كلك در سخنانی از اینکه زنده دوستی تحقق پیدا كرده استاظهار خرسندی کرد. وی گفت: این مراسم برگزار شد، تا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از پدر انیمیشن ایران

هشتم خرداد طی مراسمی از نورالدین زرین كلك، پدرانیمیشن ایران تجلیل شد.

در این مراسم كه درخانه هنرمندان ایران برپا بود، زرین كلك در سخنانی از اینکه زنده دوستی تحقق پیدا كرده استاظهار خرسندی کرد.

وی گفت: این مراسم برگزار شد، تا پیش ازآنكه بگوییم ،زرین كلك در میان ما نیست و برای او بزرگداشت نگرفتیم.همانند افراد زیادی كه از دست ما رفتند وهیچ یادگاری ازآنها نداریم.این چنین مراسمی باعث دلگرمی كسانی خواهد شد، كه سالها مورد قهر و فراموشی بوده‌اند.

وی مطرح كرد: ما دورانی از تاریخ را می‌گذرانیم كه شكافی بین دو نسل به اندازه 20 سال ایجاد شده است و ظاهرا این گسست از سال 57 شروع و با جنگ و دوره‌ای كه فرهنگ مهجورماند، ادامه پیدا كرد و در سال 77 با روی كار آمدن آقای خاتمی به پایان رسید.این انقطاع تاریخی باعث شد بین دو نسل فاصله ایجاد شود تا ما امروز صحیت فرزندانمان را متوجه نشویم.

زرین كلك، گسست فرهنگی را واقعه بسیار ناگوار و دغدغه بزرگی دانست وافزود: اگر درصدد ترمیم این گسست نباشیم و برای پر كردن این ورطه، هولناكی كه اتفاق افتاده برنیاییم تاریخ ما در جایی متوقف و در نقطه دیگری شروع خواهد شد.

وی تاكید كرد: باید به هر ترتیبی كه شده این گودال را پر كنیم و بگذاریم تاریخ سیر طبیعی خودش را طی كند تا ما بتوانیم حرف فرزندانمان را بفهمیم.

این انیمیشن ساز حاضران را متوجه اخطاری جدی كرد و اظهار داشت: فروش فیلم‌های انیمیشن نوع ضعیف در ژاپن چهار برابر فروش نفت و گاز ایران در یك سال است. اگر وضع بدین صورت ادامه پیدا كند، دیگر قهرمانانی به نام «رستم و سهراب» و «پوریای ولی» نخواهیم داشت و دیگر كسی ملانصرالدین را نخواهد شناخت.

وی تصریح كرد: هویت و فرهنگی ما، یكی از پنج تمدن بزرگ دنیا است اما به این موضوع توجه نمی‌كنیم. این درحالی است كه الان باید شایستگی‌مان را بشناسیم و به خودمان اعتماد كنیم.

در این مراسم كه به همت تصویرگران كتاب كودك برپا بود. توران میرهادی و پرویز كلانتری از نویسندگان كتاب نیز در سخنانی به ذكر خاطراتی از پدر انیمیشن ایران پرداخت و لوح تقدیری نیز به او اهدا كرد.

رضا میركریمی كه با زرین كلك در پروژه فرش ایرانی همكاری دارد از چهره‌های آشنای این مراسم بود.

ضمنا پیش از این ازعباس كیارستمی هم به عنوان سخنران این برنامه نام برده می‌شد كه در این مراسم حضور پیدا نكرد.

در كنار برپایی نمایشگاهی از آثار تصویری زرین كلك كه در خانه هنرمندان برپا است قراراست انیمیشن‌های

«ابرقدرت‌ها»،«دنیای دیوانه دیوانه دیوانه»،« تداعی» و«اثل متل كوتوله» از ساخته‌های این انیمیشن ساز به نمایش درآید.