تبیان، دستیار زندگی
همه چیز درباره عملیات سپاه علیه گروهک تروریستی پژاک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا سپاه با پژاک می جنگد؟


همه چیز درباره عملیات سپاه علیه گروهک تروریستی پژاک


پژاک

این روزها اخباری از درگیری نظامی میان سپاه و گروهکی به نام پژاک در کردستان و آذربایجان غربی به گوش می رسد. سپاه پاسداران عملیات نظامی سنگینی علیه این گروه انجام داده و تلفات زیادی را به این گروهک وارد ساخته است. اما شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که اصولا گروهک پژاک چیست و اهداف آن کدام است. رهبران آن چه کسانی هستند و توسط چه جریانها و دولتهایی حمایت می شوند و چرا وارد فاز مسلحانه علیه نظام شده است؟ نهایتا این سوال مطرح می شود که درگیری نظامی فعلی بر سر چیست و چشم انداز آینده آن کدام است. ما در این مطلب به اختصار تلاش می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

پژاک مخفف چه کلماتی است؟

پژاک یا pjak (مخفف: Partiya Jiyana Azad a Kurdistanê : پارتیا ژیانا ئازادا کوردیستانی: حزب حیات آزاد کردستان) از گروهک های تازه تاسیس با ایدئولوژی چپ گرایانه مارکسیست لنینیستی و جدایی طلبانه می باشد.

قلمرو عملیات خرابکارانه این گروهک کجاست؟

فعالیت این حزب بیشتر در مرز بین ایران و ترکیه و منطقه قلعه‌رش در استان آذربایجان غربی و کوهستان قندیل در کردستان عراق می‌باشد

آیا پژاک همان پ ک ک است؟

به نطر می رسد پژاک شاخه ایرانی حزب پ ک ک ترکیه می باشد. خود پ ک ک حزبی است که در تاریخ کردهای ترکیه ریشه دارد. تشکیل پ ک ک به دهه هشتاد میلادی باز می گردد. در دهه 80 و هنگامی که مناطق کردنشین ترکیه از التهابات کردستان عراق و عملیات انفال صدام حسین به هیجان آمد و مطالبات جدایی خواهانه کردهای ترکیه برپایه این تحولات گذاشته شد.در این سال ها پایه گروهی به نام «پ.ک.ک» یا حزب کارگران کردستان به رهبری فردی به نام «عبدالله اوجالان» گذاشته شد که داعیه استقلال و آزادی کردستان ترکیه را داشت.

«سیمور هرش»، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی نیز در مجله نیویورکر در مقاله‌ای بر رابطه بین پژاک و رژیم صهیونیستی تأکید کرد و از پرداخت مبالغ هنگفتی کمک به این گروه تروریستی به منظور مقابله با ایران خبر داد

این گروه وارد فاز نبرد مسلحانه با ارتش ترکیه شد و هدایت بسیاری از بمبگذاری ها و عملیات تروریستی را در ترکیه بر عهده گرفت. ارتش و سازمان های اطلاعاتی ترکیه هم سیاست مشت آهنین علیه این گروه را به اجرا گذاشتند. پ ک ک از سوی بسیاری به عنوان گروهی تروریست شناخته می شد.با وقوع حادثه یازدهم سپتامبر، موجب تغییر نگاه اساسی  در نگرش امنیتی کشورهای گوناگون به ویژه در غرب شد. در این فضای جدید، بسیاری از فعالیت‌های گروه‌هایی همچون «پ.ک.ک»، مضر شناخته شد و این در حالی بود که تا پیش از این، غرب برای مقابله با برخی از کشورها همچون ایران، از چنین گروه‌هایی بیشترین بهره را برد.

پ ک ک  برای مقابله با چنین بر چسبی ، عملا دست به یک اقدام تاکتیکی زد و نیروهای خود را به چند بخش تقسیم کرد؛ بخشی از این نیروها در خاک ترکیه باقی ماندند و گروه دیگری با نام جدیدی، فعالیت خود را در منطقه کردستان ایران، از سر گرفتند. این شاخه جدید از «پ.ک.ک» یا پژاک یا «حزب حیات آزاد کردستان» نامیده شد و هدف خود را آزادی اقوام کردستان ایران نامید.

 اگرچه رهبری پ ک ک عبدالله اوجالان هم اکنون در زندان ترکیه است و دوران حبس ابد را می گذارند اما گروهک پژاک با الهام از اندیشه های او این گروهک را تاسیس و اداره می کنند. گروهك پژاك در 4 آوریل 2003 روز تولد عبدالله اوجلان رهبر گروهک پ.ك.ك تاسیس شد

پژاک

 چه کسانی از پژاک حمایت می کنند؟

رژیم صهیونیستی از همان آغاز تشکیل خود، به منطقه کردنشین عراق به عنوان محلی برای فعالیت همه‌جانبه علیه امنیت کشورهای پیرامون آن یعنی ایران، سوریه و ترکیه نگاه ویژه داشت. از همین رو، به محض سقوط صدام و ایجاد دولت  خودمختار اقلیم کردستان، فعالیت اطلاعاتی و امنیتی خود را به شدت گسترش داد.

«سیمور هرش»، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی نیز در مجله نیویورکر در مقاله‌ای بر رابطه بین پژاک و رژیم صهیونیستی تأکید کرد و از پرداخت مبالغ هنگفتی کمک به این گروه تروریستی به منظور مقابله با ایران خبر داد.

نکته جالب توجه این است که اگرچه  نام  این گروه در لیست سیاه گروه‌های تروریستی غرب قرار دارد اما رئیس این گروهک به نام عبدالرحمان حاجی احمدی که هم‌اکنون در کلن آلمان زندگی می‌کند، روابط گسترده‌ای با دستگاه اطلاعات خارجی آلمان دارد و در سفر به آمریکا، خود را هم‌پیمان آمریکا در مبارزه با نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کند!!

هم چنین ارلیش روزنامه نگار آمریكایی نیز در بازدید از پایگاه های پژاك در كوهستان قندیل و پس از انجام گفتگو  با سركرده های این گروهک صراحتا اعلام می كند: فعالیتهای  نظامی پژاك در راستای استراتژی آمریكا در منطقه است.

هم چنین پایگاه  اطلاع رسانی آمریكایی «نیوزمكس» در آگوست 2007 مصاحبه ای با رحمان حاج احمدی انجام می دهد. حاج احمدی كه به واشنگتن سفر كرده بود در این مصاحبه می گوید: امیدوارم در دیدار با مقامات ارشد دولت آمریكا درباره وضعیت جاری در ایران و كمك واشنگتن به پژاك گفت وگو و رایزنی كنم. وی در این مصاحبه ادامه می دهد: با كمك آمریكا اقوام كرد را در شورشی كه می تواند به كل ایران گسترش یابد هدایت می كنیم. در سال 2004 و درست یك سال پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریكا، روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری آمریكایی رویترز گزارش هایی منتشر كردند كه بر طبق آن نیروهای سازمان تازه تاسیس پژاك را در حالی كه سلاح های آمریكایی در دست داشتند، در اطراف پایگاه نظامی ایالات متحده در سلیمانیه عراق رویت كردند.

به نطر می رسد پژاک شاخه ایرانی حزب پ ک ک ترکیه می باشد

چرا سپاه پاسداران در این سطح وارد عملیات شده است؟

در چند سال اخیر پژاک فاز عملیات مسلحانه و تروریستی خود را توسعه داده است. با فعالیت رو به گسترش پژاک و انجام یک سری بمب‌گذاری پراکنده در مناطق کردنشین ایران، سپاه نیز نسبت به این مسأله واکنش نشان داد.

ایران نخست کوشید با تلاشهای دیپلماتیک، از توسعه فعالیت‌های تروریستی پژاک جلوگیری کند، ، اما دولت اقلیم کردستان عملا نسبت به درخواست‌های ایران برای جلوگیری از فعالیت پژاک بی‌تفاوت ماند و دولت مرکزی عراق نیز توانایی اعمال قانون و نظارت بر نواحی مرزی ایران را نداشت. از همین رو، ایران اقدامات نظامی را علیه فعالیت‌های تروریستی پژاک آغاز کرد.

هم اکنون وضعیت عملیات سپاه علیه پژاک چگونه است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به مواضع گروه پژاک در خاک کردستان عراق در 25 تیرماه سال 1390 ضربه‌های سختی به این گروه وارد نمود. طبق اعلان رسمی سپاه پاسداران طی عملیات‌های اخیر سپاه بیش از 50 نفر از اعضای گروه پژاک کشته و تعداد 100 نفر از اعضای این گروه زخمی و عده‌ای نیز به اسارت درآمده‌اند.

در ابتدای هفته گذشته نیز عملیات سپاه علیه این گروهک وارد فاز نهایی شد و مقر اصلی آنان مورد تهاجم قرار گرفت که با تلفات شدید پژاک روبرو شد و هم اکنون این گروهک جدایی طلب و تروریست از موضع ضعف تقاضای آتش بس داده است.

رضا مصطفوی

بخش سیاست تبیان