تبیان، دستیار زندگی
جالب است بدانیم که مغز یک کودک دو ساله ، دوبرابر یک دانشجوی کالج فعال است . مغز انسان به گونه ای ساخته شده است تا در سال های اولیه ی عمر خود ، از تجربه های گرم و محبت آمیز و آموزش خوب بهره مند گردد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نون ببر ، کباب بیار

شیوه ی بازی با کودکان 2 تا 3 ساله (2)


جالب است بدانیم که مغز یک کودک دو ساله ، دوبرابر یک دانشجوی کالج فعال است . مغز انسان به گونه ای ساخته شده است تا در سال های اولیه ی عمر خود ، از تجربه های گرم و محبت آمیز و آموزش خوب بهره مند گردد . این وابستگی ها و انگیزش های مثبت بین کودکان و والدین ، تاثیر عمده ای در رشد کودکان می گذارد . پس قدر لحظه به لحظه ی کوچولوی نوپایمان را بدانیم و برای بهتر شدن آینده اش بکوشیم .
کودک

* حرف زدن با کودکتان ، بهترین شیوه ی تکامل بخشیدن به مهارت های زبانی اوست . کودکان دو ساله با سرعتی فوق العاده زبان می آموزند . این بازی ، راه عجیبی برای تقویت مهارت های زبانی و قوه ی تخیل کودکتان است : داستانی بسازید که نام کودکتان در آن باشد .هربار که به نام کودک می رسید ، به او اجازه دهید تا این کلمه را او بگوید . مثلا :" روزی روزگاری دختر کوچولویی بود به نام ... این دختر کوچولو که نامش ... بود ، رفت توی آشپزخانه تا ناهار بخورد ... . ماجراهایی به قصه بیافزائید تا فرزندتان را به گفتن کلمه های بیشتری تشویق کند . مثلا :" عزیز دل مامان که اسمش ... است ، حالا می خواهد از ماشین لباس شویی ... را درآورد و روی ... پهن کند . بهتر است قصه را یک بار بدون جای خالی برایش تعریف کنید و بار دوم بخواهید او برایتان بگوید ؛ یا حتی کلمه های جای خالی را عوض کند .

* با خواندن شعر در مورد اشیای مختلف اتاق و انجام حرکت های خیالی ، مهارت های زبانی و قوه ی تخیل او را تکامل بخشید . مثلا درباره ی صندلی کوچک اتاقش شعر بخوانید و بعد خودتان نقش صندلی را بازی کنید :"حالا مثلا من یک صندلی گوشتی هستم ، صندلی این شکلیه " بعد هر دو با هم هواپیما شوید . دست هایتان را باز کنید و دایره وار دور اتاق بچرخید و اوج و فرود داشته باشید .

زمانی که به گشت و گذار در پارک و جنگل می روید ، از اول تا آخر کودکتان را رها نکنید تا به تنهایی بازی کند . از زیبایی های طبیعت برای پرورش ذهن او استفاده کنید

* "خانه سازی" با مکعب های چوبی و پلاستیکی فوق العاده است . حتی می توان با مکعب ها خانه ساخت و عروسک ها را داخل آن گذاشت تا صورتشان از پنجره اش پیدا باشد ، یا برای اسب و گاو پلاستیکی ، طویله درست کرد واو را میان دیوار های ساخته شده محصور کرد . می توان هر بار ساختمان های پیچیده و قلعه های عجیب تر ساخت .

* اگر می خواهید کودکی منطقی داشته باشید ، با منطق و دلیل با او صحبت کنید . قانون "علت و معلول" ، جزء کلیدی منطق است : اینکه اگر لبخند بزنم ، مامان به من لبخند می زند ؛ اینکه کودک بفهمد یک چیز ، علتِ چیز دیگری است ، سیناپس هایی در ذهن کودک ایجاد می کند که  مفاهیم پیچیده تر منطق را پشتیبانی می کند . این را با بازی های نمایشی به او نشان دهید .

کودک

* زمانی که به گشت و گذار در پارک و جنگل می روید ، از اول تا آخر کودکتان را رها نکنید تا به تنهایی بازی کند . از زیبایی های طبیعت برای پرورش ذهن او استفاده کنید . مثلا انواع و اقسام شاخ و برگ های سوزنی و پهن و مارپیچ را به او نشان دهید . انواع سنگ های صاف و زبر و سفید و تیره و رگه دار را کنار هم قرار دهید و بگذارید آنها را در دستانش بگیرد و تفاوتشان را درک نماید . سنگ های صاف را به گونه ای داخل آب رودخانه بیاندازید که چند بار بالا و پائین بیاید و کودکتان از این عمل به شگفت آید و شما را قهرمان بنامد .

* همان طور که در مقالات قبل گفتیم ، "بوسه ، بغل و نوازش " معجزه می کند . در این دوره ی سنی نیز از آن غافل نباشید .

* به کودکتان یاد دهید که باید یکسری کارها را پشت سر هم مثل زنجیر انجام دهد . یاد گرفتن " توالی" ، مهارت مهمی است که اگر کودک آن را به درستی بیاموزد ، در مدرسه با "خواندن " مشکل پیدا نخواهد کرد. مثل  مسواک زدن : اول مسواک را برداریم ، حالا رویش خمیر دندان بگذاریم ، حالا این طوری مسواک می زنیم ، بعد با یک لیوان آب دهان را می شوئیم ، بعد کمی قرقره می کنیم ( نترسید ! بچه ها قرقره کردن را می آموزند امتحان کنید !) حالا نوبت شستن مسواک است  ، سپس خشک کردن دست و صورت با حوله . فردا شب ، او باید شروع کند و سیر کارها را  کم کم به شما بگوید وهر بار بخش جدیدی را اضافه کند .

بازی های تخیلی را هیچگاه فراموش نکنید ! بازی ها خیالی ، فرصت های جدیدی را برای انگیزش زبانی ایجاد می کنند . مثلا شما شیر شوید و کودکتان یوزپلنگ و به شکار خرگوش ها بروید

* بچه ها عاشق گشتن و یافتن اشیاء هستند . وسیله ای را در اتاقش پنهان کنید و از او بخواهید آن را بیابد . با ضربات خودکار روی میز ، نزدیک شدن و دورشدن او از شی را کنترل کنید . لازم نیست برایش توضیح دهید که چه کار می کنید شاید او علت کار شما را به درستی متوجه نشود . بگذارید او علت ها را بر اساس تجربه و به صورت ناخودآگاه درک نماید .

* با او به داخل حمام بروید و لگن او را پراز آب نمایید . وسایل مختلف را داخل آب بیندازید و ببینید کدام روی آب می ایستد و کدام به ته آب فرو می رود . با او در مورد این وسایل و وضعیت شان صحبت کنید .

* بچه ها دوست دارند به شکل های مختلف با اسباب بازی هایشان بازی کنند . این بار بیایید اسباب بازی ها را طبقه بندی کنیم . وسایل قرمز یک طرف ، وسایل آبی یک طرف دیگر ، حالا وسایل کوچکتر روی وسایل بزرگتر . بچه ها از چیدن اسباب بازی ها روی هم لذت می برند . البته نظر بچه ها را هم در مورد نحوه ی جدا کردن اسباب بازی ها بپرسید . شما و او می توانید با نگاه کردن به اسباب بازی ها ، راه های مختلف جدا کردن آنها را پیدا کنید.

کودک

* در یکی از ظهر های داغ تابستان ، یک پارچ شیشه ای را پر از  آب نمایید و همراه کودک ،آنرا وسط حیاط یا داخل تراس (بالکن)  خانه بگذارید . بهتر است پارچ یا تنگ آب ، باریک باشد. هر چند وقت یکبار به او سربزنید و مقدار آب درون آن را با ماژیک (یا رنگ های انگشتی) علامت بزنید . بگذارید کودک عمل "تبخیر" را ببیند و حس کند . حالا دیگر تعجب نمی کند که آب چاله های حیاط که بعد از باران پر از آب شده بود چی شده! بچه ها را دست کم نگیرید ؛ ولی انتظار هم نداشته باشید که کل ماجرا را بفهمند و برای شما درس جواب دهند . همین تجربه های مبهم ، ذهن او را ورزیده بار خواهد آورد.

* یک آهنربا بردارید و دور خانه بچرخید و امتحان کنید که به کدام وسیله می چسبد و به کدام وسیله نمی چسبد ! همان طور که در مورد قبل گفتیم ، قطعا کودک 3 ساله ی شما خاصیت مغناطیسی را نمی فهمد ، ولی همین فهم ناقص، به او در داشتن آینده ای روشن یاری می رساند .

کودک شما عاشق کمک کردن به شما در زندگی واقعی است . پس به او اجازه دهید که به شما در جابه جایی موادهای خریداری شده از فروشگاه یاری رساند . سفره را به دستش بدهید تا داخل اتاق ببرد و پهن کند ، آوردن لیوان ها و قاشق چنگال ها را همیشه به عهده ی او بگذارید

* کودکان 2 تا 3 ساله عاشق برخی کتاب ها و ترانه ها یشان می شوند و دوست دارند مادر یا پدرشان آن را صد مرتبه بخواند . با این درخواست کودکتان از کوره در نروید ، بلکه شرایط را به سود خود و کودکتان تغییر دهید . اگر داستانی برای شما خسته کننده شده است ، از کودک بخواهید از روی تصاویر کتاب ، داستان را برایتان تعریف کند . یا داستان را بخوانید و به کودک اجازه دهید که بعضی از کلمه ها را او بگوید . او احتمالا داستان را حفظ شده است . بدانید که داستان خواندن ، دورنمای دقت و توجه کودکتان را طولانی تر خواهد کرد .

* بگذارید با چادر ، پشتی ، مبل ، ملحفه یا پتو، خانه ای مخصوص خودش بسازد و اسباب بازی هایش را درون آن بگذارد . بعد از او بخواهید که شما را به خانه اش دعوت کند .

کودک

گاهی که برای آب تنی به حمام می رود ، پتو یا پادری کنار اتاق که کثیف شده است را به اوبدهید تا لگد بزند و بشوید . این کار ، اعتماد به نفس او را بالا خواهد برد.

* بازی های تخیلی را هیچگاه فراموش نکنید ! بازی ها خیالی ، فرصت های جدیدی را برای انگیزش زبانی ایجاد می کنند . مثلا شما شیر شوید و کودکتان یوزپلنگ و به شکار خرگوش ها بروید .

* دیگر زمان آن رسیده است که با کودکتان بازی " نون ببر ، کباب بیار " بازی کنید .  این بازی به کودک شما سرعت عمل می بخشد .

کودک شما عاشق کمک کردن به شما در زندگی واقعی است . پس به او اجازه دهید که به شما در جابه جایی موادهای خریداری شده از فروشگاه یاری رساند . سفره را به دستش بدهید تا داخل اتاق ببرد و پهن کند ، آوردن لیوان ها و قاشق چنگال ها را همیشه به عهده ی او بگذارید .

* به همراه کودکتان چیزهایی مثل توپ ، شال گردن ، کاغذ مچاله شده را به درون سبد پرتاب کنید . پرتاب کردن هر چیز ، مهارت خاصی به کودک شما می دهد . سبد را در فاصله ی مناسبی از کودک قرار دهید تا پرتابش موفقیت آمیز باشد .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

رنگ بازی براتاق کودک ایرانی

کشف استعداد هنری کودکمان ،چگونه؟

با تو زندگی را تجربه می کنم

بازی‌ کودکان را جدی بگیریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.