تبیان، دستیار زندگی
با تشخیص ودرمان به موقع بیش فعالی می توانیم ازعواقب احتمالی این اختلال درآینده جلوگیری کنیم . با توجه به اینکه خانواده و مربیان ازنزدیکترین افراد به این کودکان هستند ، میتوانندنقش بسزایی در تشخیص ودرمان این اختلال داشته باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فزون کنشی

بیش فعال

مقدمه

شاید در کلاس درس و یا در مدرسه تان با دانش آموزانی مواجه شده باشید که نمی توانند با دیگر همسالان خود ارتباط مناسب و شایسته ای ایجاد نمایند، گاهی اوقت از آن ها رفتاری سر می زند که باعث تعجب شما می شود.

برخی از این دانش آموزان دچار مشکل بیش فعالی می باشند که با تشخیص و درمان به موقع این مسئله می توانیم از عواقب احتمالی این اختلال درآینده جلوگیری کنیم . با توجه به اینکه خانواده و آموزگاران ازنزدیک ترین افراد به این دانش آموزان  هستند، می توانند نقش بسزایی در تشخیص ودرمان این اختلال داشته باشند.

راه های درمان بیش فعالی ( فزون کنشی )

به طور کلی راه های درمان این اختلال به دو گروه تقسیم می شود :

  1. 1- دارودرمانی (درمان های دارویی)

موثر ترین روش در کنترل این اختلال دارو درمانی است که بخش عمده و اساسی درمان را تشکیل می دهد.

بهترین درمان دارویی هم استفاده از داروهای محرک است که در حال حاضر در مهد کودک ها و مدارس ابتدایی ایران مورد استفاده قرار می گیرد و در 75% دانش آموزان و نوآموزان جواب می دهد.

فزون کنشی

مصرف این دارو موجب کاهش پرتحرکی، افزایش توجه و در نتیجه باعث افزایش یادگیری و اعتماد به نفس دراین کودکان می گردد.

این داروها اغلب در دو نوبت به کودک داده می شود ؛یک نوبت برای حضور درمدرسه و نوبت بعد درمنزل برای کنترل پرتحرکی و افزایش تمرکز برای انجام تکالیف درسی.

بی اشتهایی، درد معده و بی خوابی ازجمله عوارض شایع این داروها هستند که ممکن است در تعداد کمی از این کودکان دیده شود.

  1. 2- رفتاردرمانی ( درمان های غیردارویی)

رفتار درمانی برای کودک و آموزش روش های برخورد ب اکودک به والدین و آموزگاران، از جمله راه های درمانی غیردارویی این اختلال هستند که در اینجا به چند موردآن اشاره می کنیم:

  1. - باتوجه به اینکه این کودکان زود بر انگیخته می شوند باید یاد بگیرند قبل از ارائه پاسخ به هر سوال و یا انجام هر کاری لازم است که تامل و فکر کنند.
  2. فزون کنشی
  3. - برای کنترل بیش فعالی و حرکات زاید باید شیوه های خود آگاهی ، کنترل رفتار و حرکات آهسته و آرام به آن ها آموزش داده شود.
  4. - این کودکان توان برقراری یک ارتباط اجتماعی مفید، موثر و متقابل با هم سالان خود را ندارند پس ضروریست که تجارب خوشایندی برایشان از تعاملات اجتماعی فراهم شود.
  5. فزون کنشی- حل جدول وسرگرمی و انجام ورزش هایی مثل: شطرنج ،یوگا، دو و بسکتبال بسیار در بهبود این کودکان موثر است. نکته قابل ذکر اینکه ورزش فوتبال وبازی های کامپیوتری به دلیل زمینه پرخاشگری برای این بچه ها نامناسبند.
  6. - در برخورد بااین دانش آموزان و نوآموزان قبل از تنبیه از تشویق استفاده شود.
  7. - لازم است والدین به کودکشان بگویند که بی قید و شرط او را دوست دارند و از او حمایت می کنند.

یادمان باشد که در این راستا حمایت والدین و مربیان می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی این کودکان داشته باشد و اینکه رفتار درمانی بدون درمان دارویی نمی تواند تاثیر بسزایی داشته باشد، هر اندازه هم که والدین و مربیان در انجام آموزش هایی که دیده اند مهارت داشته باشند در صورتی که کودک دارو مصرف نکند نمی تواند تمرکز لازم را کسب کند .


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: سمانه موسوی - تنظیم: یگانه داودی