تبیان، دستیار زندگی
كودكان هنگام تولد، توانایی‌های بالقوه خدادادی بی‌شماری دارند كه با رشد و تكامل آنها كم‌كم بروز و ظهور پیدا می‌كند. اما این‌كه چه مقدار از آنها به فعل درمی‌آید، به محیط و تجربه‌های كودك در ماه‌ها و سال‌های اول عمر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظه به لحظه همراهش باشید


كودكان هنگام تولد، توانایی‌های بالقوه خدادادی بی‌شماری دارند كه با رشد و تكامل آنها كم‌كم بروز و ظهور پیدا می‌كند. اما این‌كه چه مقدار از آنها به فعل درمی‌آید، به محیط و تجربه‌های كودك در ماه‌ها و سال‌های اول عمر...

کودک

رشد مهارتی در کودکان مسئله مهمی است که پرداختن به آن در شکل گیری شخصیت روان و پرورش استعداد آنان ضروری است. كودكان هنگام تولد، توانایی‌های بالقوه خدادادی بی‌شماری دارند كه با رشد و تكامل آنها كم‌كم بروز و ظهور پیدا می‌كند. اما این‌كه چه مقدار از آنها به فعل درمی‌آید، به محیط و تجربه‌های كودك در ماه‌ها و سال‌های اول عمر او بستگی دارد. البته نباید نقش والدین و اطرافیان را نادیده گرفت. توجه به ابعاد متفاوت رشد کودکان باید از آغاز تولد صورت گیرد، زیرا عدم شناخت کافی از نحوه شکل گیری شخصیتی و مهارت آموزی در کودکان باعث آسیب های شخصیتی جدی در بزرگسالی آنان می شود. بطور کلی رشد مهارتی کودکان، شامل یادگیری و پیشرفت به موقع ذهن و کسب مهارت هایی مانند نشستن، راه رفتن، صحبت کردن، بستن بند کفش، تشخیص رنگ ها، طناب زدن و... است.

والدین به راحتی می‌توانند شرایط مناسبی برای كودك خود فراهم كرده و پیمودن مسیر تكامل برای او را تسهیل كنند. آنها باید از به كار بردن وسایلی كه حركات كودك را محدود می‌كند خودداری ورزند. مناسب است پدر و مادر شرایطی را فراهم آورند كه كودك بتواند در دمای مناسب محیء با بدن لخت خود از تحریكات مناسب محیطی برخوردار شود. به عنوان مثال می‌توانید كودك را در لگن آب گذاشته و اجازه دهید بازی كند.

كودك باید بتواند دنیای پیرامون خود را از طریق حواس بینایی، بویایی، شنوایی، لامسه و... تجربه كرده و فرصت جستجوی محیط را داشته باشد و بداند در اطرافش چه می‌گذرد.

با توجه به اهمیت صحبت كردن والدین با كودك، توصیه می‌شود،صداهای ساده‌ای ایجاد كرده و كودك را تشویق كنید آنها را تكرار كند. باید او را ترغیب كنید به طرف صدا بچرخد. در این دوران از زندگی كودك مهم است كه تصاویر روشن و جذاب كتاب و مجله‌های مناسب سنش را به او نشان داده و آنها را برایش نام ببرید

از تولد تا سه ماهگی

در این سنین قرار دادن اسباب‌بازی‌های متحرك با رنگ‌های جالب بالای تخت كودك و استفاده از محافظ‌هایی با رنگ‌های روشن در اطراف تخت او، می‌تواند در فعال كردن حواس كودك موثر باشد. همچنین نگاه كردن و صحبت نمودن با كودك زمانی كه بیدار و هوشیار است و پاسخ دادن به صداهایی كه از خود درمی‌آورد، می‌تواند توجه او را جلب كند. در این سنین والدین می‌توانند با گرفتن وسایلی با رنگ روشن نزدیك به صورت او به مدت 8 تا 10 ثانیه و سپس حركت دادن آن به اطراف باعث تسهیل توجه و قدرت تعقیب او بشوند.

3 تا 6 ماهگی

در این سنین كودك را در گوشه صندلی یا تخت بنشانید و خود نیز كنار او بنشینید تا نشستن را به او بیاموزید. برای آموزش تحمل وزن بدن باید شیرخوار را از زیر بغل گرفته و او را آرام پایین بیاورید تا با كف پایش زمین را لمس كند. البته در این سنین باید وی را تشویق كنید تا جغجغه را هم بگیرد و پس از مدتی بازی كردن، آن را از دستش بگیرید. خوب است در این ماه‌ها آینه را نیز به او نشان داده و به كودك لبخند بزنید و هنگام گریه كردن هم به او پاسخ دهید.

6 تا 9 ماهگی

کودک

در این دوران اسباب‌بازی جالبی مقابل او و البته دور از دسترسش قرار داده و با این كار كودك را تشویق به خزیدن كنید. به او اجازه دهید داخل وان حمام با اسباب‌بازی‌هایش بازی كند، ولی هرگز او را كنار یا داخل آب تنها نگذارید.

با توجه به اهمیت صحبت كردن والدین با كودك، توصیه می‌شود،صداهای ساده‌ای ایجاد كرده و كودك را تشویق كنید آنها را تكرار كند. باید او را ترغیب كنید به طرف صدا بچرخد. در این دوران از زندگی كودك مهم است كه تصاویر روشن و جذاب كتاب و مجله‌های مناسب سنش را به او نشان داده و آنها را برایش نام ببرید.

باید كودك را تشویق كنید با نگاه كردن به تصاویر كتاب در مورد آنها صحبت كند و حلقه‌ها و مكعب‌ها را روی هم قرار دهد

9 تا 12 ماهگی

در این سنین به بازی‌هایی كه برای او جالب است دقت كرده و آنها را انجام دهید. می‌توانید اسباب‌بازی‌ای را زیر پتو قرار داده و از او بخواهید آن را پیدا كند. علاوه بر این خوب است كه اشیای غلتانی مانند توپ را در اختیار او قرار دهید.

بهتر است والدین كودك را روی سطحی صاف و ایمن قرار دهند تا آزادانه بخزد و جستجو كند.

12 تا 24 ماهگی

در این سنین از كودك بخواهید اجزای بدنش را نام ببرد. همچنین با كودك توپ بازی كرده و غلتاندن توپ را به او بیاموزید. مداد و كاغذی برای نقاشی در اختیار او قرار داده و تشویقش كنید با مداد رنگی رنگ كند. در ضمن می‌توانید از او بخواهید به عروسكش غذا داده، لباس تنش كند و آن را بخواباند.

باید كودك را تشویق كنید با نگاه كردن به تصاویر كتاب در مورد آنها صحبت كند و حلقه‌ها و مكعب‌ها را روی هم قرار دهد.

کودک

2 تا 3 سالگی

كودك در این سن باید بتواند به كمك بزرگترها اشیا را بر اساس شكل، اندازه و رنگ طبقه‌بندی كند. بهتر است با خریدن جورچین‌های مختلف برای كودك، به او در این كار كمك كنید. برای آموختن شیوه صحیح در دست گرفتن مداد،بهتر است خط خطی كردن و نقاشی كردن را به او یاد دهید.

به والدین توصیه می‌شود زمانی كه كودك می‌خواهد چیزی را به آنها نشان داده و صحبت كند، به او توجه كنند

در این دوره باید مسواك زدن را به كودك آموخته و آموزش توالت رفتن را شروع و كامل كنید. وقتی كودك شیئی را به دست می‌گیرد در موردش به او اطلاعات كافی بدهید.

به والدین توصیه می‌شود زمانی كه كودك می‌خواهد چیزی را به آنها نشان داده و صحبت كند، به او توجه كنند.

کودک

3 تا 5 سالگی

والدین نباید تصور كنند در این سالها كودك دیگر نیازی به توجه و رسیدگی نداشته و لازم نیست در رابطه با تكامل رفتاری او كاری انجام شود. در این سالها هر روز همراه با او كتابی بخوانید. الك دولك بازی كرده و لی‌لی كنید. همچنین باید به او باز و بسته كردن زیپ و دكمه را بیاموزید و عواطف خود را با بوسیدن كودك یا گفتن كلمات محبت‌آمیز به او نشان دهید.

در نهایت به خاطر بسپارید كودكان باید احساس كنند والدین، اطرافیان و مراقبین دوستشان دارند و از آنها حمایت می‌كنند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/ نی نی سایت همراه با تغییرات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.