تبیان، دستیار زندگی
شتاب و ذوق نوجوان در رسیدن به دوران بزرگسالی و مهم محسوب شدن از طرف دیگران ،بعلاوه ی بینش نادرستی که بعضا حاصل تفکرات تند دوران نوجوانی است ممکن است ، او را بر یکی از نیازهایش متمرکز نموده و از رشد متعادل بازدارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تونلی که کودک را بزرگ می کند


شتاب و ذوق نوجوان در رسیدن به دوران بزرگسالی و مهم محسوب شدن از طرف دیگران ،بعلاوه ی بینش نادرستی که بعضا حاصل تفکرات تند دوران نوجوانی است ممکن است  ، او را بر یکی از نیازهایش متمرکز نموده و از رشد متعادل بازدارد.

نوجوان

نوجوانی ،مرز بین کودکی و بزرگسالی است .نوجوانی، تونلی است که باید یک کودک ضعیف ،وابسته و نابالغ در آن وارد شده و نهایتا جوانی قوی ،مستقل و بالغ از آن خارج شود. به دست نیاوردن هر کدام از این چیزها یعنی توقف در تونل .

نکته مهم درباره تونل دوران نوجوانی این است که نوجوان باید همچون قطاری با تمام واگنهای خودش به آن داخل شده و با تمام واگنهایش از آن خارج گردد.یعنی رشد و پرورش تمام صفات  و نیازهای نوجوان در این دوران باید یکسان و متناسب با هم صورت گیرد .شتاب در پرورش برخی صفات و غافل شدن از برخی دیگر بسیار ضرر زننده و ناقص کننده است . شکاکیت نسبت به همسر به دلیل وابستگی های روانی می تواند ناشی از همین عدم تعادل در رشد باشد .وقتی انسان یاد نگیرد که چگونه با ارتباطهای مختلف ،نیازهای روحی خود را تامین کند و تنها پناهش همسر باشد،نسبت به او حساسیتهای زیادی نشان خواهد داد و به تمام ارتباطات او حسادت خواهد کرد.

دوران نوجوانی می خواهد ضعف کودکی را به قدرت جوانی برساند به همین جهت نوجوان از هر چیزی که نشانه ی قدرت باشد استقبال می کند. این مسئله در بین نوجوانان پسر،گاهی دردسر ساز هم می گردد .اگر هنگام تعطیلی مدارس ، کنار یک مدرسه پسرانه بایستید ،زورآزمایی های زیادی را در همان دقایق اولیه شاهد خواهید بود.

در این تونل انسان ساز ،وابستگی کودک رو به استقلال می گذارد. نوجوانی که تا دیروز حاضر نبود یک لحظه از والدین خود جدا شود ،اکنون با اصرار از والدینش می خواهد که او را در خانه تنها گذاشته و خود به مهمانی بروند. بلوغ فکری و عقلی نیز در نوجوانی کلید می خورد .بحثهای زیاد ،شعارهای اخلاقی،رو کردن به دنیای شعر و ادبیات و از این شاخه به آن شاخه پریدن در هنر و... مقدمه بلوغ عقلی نوجوان است و هیچ جای نگرانی ندارد مگر آنکه محیط بد به آنها جهت بدی بدهد.

نوجوان می خواهد شخصیت و هویت منحصر به فرد خود را کسب کند و حساب خود را از دیگران جدا کندلذا مخالفتهای او با والدین و اعضای خانواده تا حدودی طبیعی خواهد بود

شتاب نوجوان

نوجوان عجول و شتاب زده است .برای رسیدن به لحظه ای که از نظر دیگران یک انسان بالغ محسوب شود ،بی قرار است .اگر دنیای کودکی از نظر بزرگسالان و پیران بسیار دوست داشتنی و شیرین است ،از نظر نوجوان شرم آور و خسته کننده است .نوجوان تنها رو به جلو دارد و برای درک  امتیازهای جوانی شتاب زیادی دارد .خوش بینی نسبت به آینده، که یکی از خصوصیات بارز دوران نوجوانی است به این شتاب ،انگیزه بیشتری نیز می دهد .تنها چیزی که ما باید بدانیم و رعایت کنیم این است که نگذاریم این شتاب در یکی از ابعاد زندگی نوجوان تاثیر کند و رشد در دیگر ابعادش متوقف شده یا به کندی صورت پذیرد .

نوجوان

حتی اگر نوجوان ما با داشتن یک روحیه مذهبی ،می خواهد تمام وقت و انرژی خود را صرف شرکت در جلسات مذهبی و تجربیات دینی کند ،این کار بی اشکال نخواهد بود .

دینداری حقیقی خود شامل پرورش تمام ابعاد روحی و نیازهای بشری است .اینکه برخی از افراد متدین ،تغییر جهت می دهند و به گذشته خود لج می کنند،بی ارتباط با این زیاده روی های یک طرفه نیست . والدین موظفند زمینه های رشد و پرورش یکسان همه گلهای وجود یک نوجوان را به وجود آورند .اگر نوجوان شما میلی برای تفریح نشان نمی دهد لزوما بسیار پخته و آزموده نیست بلکه شاید دوری از همسالان و معاشرت با بزرگتر ها و ... او را از این نیازهای خود غافل کرده است .این نیازها وجود دارند و بلاخره به جنبش درمی آیند .بهترین کار این است که در زمان درست خودش، پاسخ مناسبش را دریافت کند.

بوجود آوردن فرصت و امکان برای فعالیت های پر شور و هیجان ورزشی،شرکت نوجوان در اماکن فرهنگی ،سوق دادن او به سمت مطالعات آزاد،استفاده از تفریحات سالم و... می تواند نیازهایی را برای نوجوان پاسخ گوید که خود به دلایل مختلف از آنها غافل مانده است.

برخورداری از دوستان خوب هم برای نوجوان ضروری است فضای دوستی ها که پر از شوخی و بحث و جدل و ... است امکان رشد نوجوان در جنبه های گفتاری ،عاطفی ،فکری و... را به وجود می آورد

درس خواندنهای افراطی ،هر چند موجب موفقیت در کنکور و امتحانات  گردد ،چنانچه تمام وقت و انرژی نوجوان را به خود اختصاص دهد ،مضر خواهد بود .نوجوان به تفریح و سرگرمی ،معنویت ،ورزش ،حکمت و اخلاق هم نیازمند است .نوجوانانی که دائم سر در کتاب فرو برده اند چه بسا افراد ضعیف و سستی شوند .چنین افرادی اگر از همان مسیر دانش نتوانند شغلی را کسب کنند و وارد دنیای مشاغل آزاد شوند ،بسیار آسیب خواهند دید زیرا مهارتهای لازم برای رقابتهای این آشفته بازار را کسب نکرده اند .اما درس خواندنهای جمعی که یک دنیا رفاقت و شادی و هیجان هم به دنبال دارد می تواند تا حدی از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

انسی نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

باورش کنید تا بتواند 

دلهره های نوجوانی

مصائب نوجوانی

فصل بحرانی زندگی

راز های خصوصی در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.