تبیان، دستیار زندگی
به دنبال کاهش سوخت های فسیلی در سراسر کره زمین، برای تولید انرژی برق مورد نیاز در مقیاس های بالا نگاه های زیادی به سمت احداث نیروگاه های خورشیدی، هسته ای و بادی جذب شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معضلی به نام باتری


به دنبال کاهش سوخت های فسیلی در سراسر کره زمین، برای تولید انرژی برق مورد نیاز در مقیاس های بالا نگاه های زیادی به سمت احداث نیروگاه های خورشیدی، هسته ای و بادی جذب شده است.

در این مقاله نگاهی می اندازیم به سه ابزار مختلف که هر کدام سعی در بر طرف کردن این نیاز بشر کرده اند.

کفشی مجهز به نیروگاه برق انفرادی

برای تولید برق در مقیاس های پایین (میلی وات) تکنیک هایی نظیر پیزو الکتریک به کار گرفته می شود. اما آیا تاکنون فکرش را می کردید که بتوانید یک نیروگاه کوچک تولید برق در کفشتان داشته باشید!

محققین دانشگاه UW-Madison در یک فن آوری جدید که آن را reverse electrowetting نامگذای کردند، روش جدید تولید انرژی برق در مقیاس وات را ارائه کرده اند. البته لازم به توضیح است که این نیروگاه یک ایستگاه کاملا شخصی و انفرادی است و تنها می تواند نیاز برق یک نفر را برآورده سازد.

معضلی به نام باتری

در این روش از یک فلز مایع به نام galinstan که فلزی غیر سمی است و هیچ خطری ندارد استفاده می شود. این فلز تاکنون در ساخت ترمومترها(حرارت سنجها) کاربرد داشته است.

قرار است که این فلز در جداره کفش در محل پاشنه و کف پا جاسازی شود تا با پوشیدن آن و راه رفتن, جریان برق تولید شود. این برق بین 10 تا 20 وات خواهد بود و در یک باتری که دقیقا در وسط کفش جاسازی شده، ذخیره خواهد شد. از این میزان برق می توان برای شارژ باتری تلفن همراه و دیگر گجت های کوچک نظیر مدیا پلیرها استفاده کرد.

تنها کافی است که کفش را پوشید و شروع به راه رفتن کنید. تصورش را بکنید که برای استفاده از برق ذخیره شده در این باتری یک پورت USB در جداره کفش تعبیه شود. برای اینکه گوشی خود را شارژ کنید لازم است که خم شوید و کابل شارژ گوشی را به کفش خود وصل کنید!

این شرکت قرار است طرح خود را با عنوان inStep Nanopower تجاری کند و نمونه های این کفش را برای سربازان و کشاورزان بسازند تا در بیابان و یا زمین های کشاورزی بتوانند برای شارژ وسایلشان چند واتی برق در اختیار داشته باشند.

البته هنوز مشخص نیست که چه مسافتی بایستی طی شود و این کفش پس از تولید با چه قیمتی قرار است به بازار عرضه شود. اما به محض تولید می توانیم نمونه های آن را علاوه بر کفش فروشی ها، در کنار شارژ های فانتزی موبایل فروش ها نیز بیابیم.

نت بوک های جدید سامسونگ با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ می شوند

نت بوک های سامسونگ که انرژی خود را از خورشید تامین می کنند، تاکنون در روسیه و شمال امریکا به بازار راه یافته اند. اکنون این مینی لپ تاپ 10.1 اینچی به بازار کره نیز راه یافته است. عمر باتری NC215 بعد از شارژ کامل بیش از 14 ساعت می باشد. این نت بوک برای افرادی که در کشورهایی با هوای آفتابی زندگی می کنند، بسیار مناسب است. مینی لپ تاپ NC215 به ازای 2 ساعت شارژ خورشیدی، می تواند 1 ساعت کار کند. وقتی باتری این مینی لپ تاپ به طور کامل شارژ شود، می تواند 14 ساعت عمر کند. علاوه بر این باتری NC215 می تواند بیش از 1000 بار شارژ شود.

معضلی به نام باتری

این مینی لپ تاپ در کره با نام MC215 وارد بازار می شود. رزولوشن صفحه نمایش MC215 معادل 1024x600 پیکسل و پردازنده آن Intel Atom N570 Dual Core با سرعت 1.66 GHz است. حافظه MC215 نیز 1GB DDR3 و دیسک سخت آن 250GB و 5400RPM می باشد.

این مینی لپ تاپ مجهز به سیستم عامل Windows 7 Starter Edition بوده و برای افرادی که دائما بیرون از خانه یا محل کار خود هستند، مناسب است.

یک شرکت ژاپنی کوچکترین و سبک ترین شارژر اتومبیل های الکتریکی را ساخت

یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت خودروهای الکتریکی، شارژ کردن و شارژرهای باتری این خودروها است. شرکت ژاپنی Nichicon توانسته کوچکترین و سبک ترین شارژرهای خودرو الکتریکی را با نام های NQC-A202 و NQC-A302 تولید کند. این شارژرها کمتر از 27 هزار دلار قیمت داشته و قادرند بین 35 تا 60 دقیقه باتری خودروهای سازگار را شارژ کنند.

معضلی به نام باتری

هر دو شارژر در سایز 150 در 35 در 60 سانتی متر ساخته شده اند که در مقایسه با شارژر های فعلی تقریبا 50 درصد کوچکتر می باشند. NQC-A202 با خروجی 20KW حدود 150 کیلوگرم وزن دارد. NQC-A302 نیز با خروجی 30kW تنها 20 کیلوگرم بیشتر، یعنی 170 کلیوگرم وزن دارد.

Nichicon اعلام کرده که شارژرهای جدید این شرکت 66 درصد سبک تر از شارژرهای فعلی است

این شارژرها بین 35 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارند تا خودرورهای سازگار با استاندارد CHAdeMO (مانند: میتسوبیشی، iMiEV و Leaf) را شارژ کنند. هر دو شارژر با قیمت های 24,600 و 27,200 دلار در ماه اکتبر وارد بازار خواهند شد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: نارنجی، زومیت