تبیان، دستیار زندگی
حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن است و کلمه حجاب به معنی پرده یا حائل میان دو چیز است . شاید حجاب ،در ظاهر به محدودیت زن تعبیر شود اما روح واقعی حجاب ،حکایت از محدود کردن کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع و همچنین سلامت جامعه و مصون ما
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین هدیه برای زنان


حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن است و کلمه حجاب به معنی پرده یا حائل میان دو چیز است . شاید حجاب ،در ظاهر به محدودیت زن تعبیر شود اما روح واقعی حجاب ،حکایت از محدود کردن کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع و همچنین سلامت جامعه و مصون ماندن آن از لجن‌زار مفاسد اجتماعی است تا زمینه برای کمال اخلاقی آماده گردد .


حجاب

حجاب نه تنها احساس محدودیت و قید و بند را برای زنان ایجاد نمی‌کند بلکه ضامن آزادی ،اصالت حفظ مقام و شأن واقعی زن مسلمان است . اصولاً دین در جهت تسهیل امور جامعه به خدمت گرفته می‌شود امروزه شاهد فروپاشی خانواده‌ها ،ازدواج‌های ناموفق ،بالا رفتن آمار طلاق و فرزندان طلاق هستیم  که کانون گرم خانواده‌ها را تهدید می‌کند و حجاب تنها راه حل این معضل می‌باشد . آثار و پیامدهای حجاب بسیاری از مشکلات را از بین می‌برد .

فلسفه حجاب

1-آرامش روانی

اولاً :چگونگی پوشش با ارزش مداری و سلامت روانی ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد و کسانی که دچار نا آرامی و عدم خود باوری هستند ،به خود آرایی بیش از حد و ناهنجار روی می‌آورند .چرا که زیبایی نیروهای درونی خویش را کافی نمی‌بینند .

ثانیاً :آزادی معاشرت‌های بی بند و بارو نمایش جنسیت زن در اجتماع ،هیجان‌ها و التهاب‌های جنسی را زیاد می‌کند .از سوی دیگر غریزه جنسی نیز غریزه‌ای نیرومند است که هر چه اطاعت شود سرکش‌تر می‌شود .

ثالثاً :تقاضای نا محدود خواه نا خواه انجام نشدنی است و دست نیافتن به آن منجر به اختلالات روحی و روانی می‌شود .

جامعه نیازمند عنصر کاری و فعال است و بی بند و باری ، نیروی کار و فعالیت‌های صحیح اجتماعی را فلج و نابود می‌کند

2- استحکام پیوند خانواده

اختصاص یافتن به محیط خانوادگی و به صورت ازدواج مشروع ، پیوند زن و شوهر را محکم می‌کند در حالی که در سیستم‌های آزاد ،رقیب و مزاحم ، امنیت خاطر زوجین را از بین می‌برد .

3- استواری اجتماع

جامعه نیازمند عنصر کاری و فعال است و بی بند و باری ، نیروی کار و فعالیت‌های صحیح اجتماعی را فلج و نابود می‌کند .

زمانی چرخه اقتصاد و تجارت و فرهنگ جامعه خوب به چرخه در می‌آید که لذت‌های جنسی در چهارچوب زمان و مکان و در حریم خانواده قاعده‌مند و قانونمند شده باشد و این چرخه را آلوده نکند . اما وقتی مسائل جنسی وارد محیط‌های کار شد ، موجبات رکورد فعالیت‌های اجتماعی و انحطاط اخلاقی فراهم خواهد شد .

4 – ارزش و احترام زن

حجاب

اگر زن در معرض دید نامحرم قرار بگیرد ، جنسیت را بر انسانیت غلبه می‌کند و زن مورد استثمار جنسی قرار می‌گیرد .

حجاب ، ضریب امنیتی و اطمینان اجتماعی را بالا می‌برد . زنان به راحتی می‌توانند به برخی امکانات نظیر ارتقاء در تحصیل ، دانش سیاسی ، حضور در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دسترسی پیدا کنند .

حجاب در قرآن

علیرغم اینکه بسیاری از احکام دینی مثل نماز و حج در قرآن به اختصار بیان شده ولی در مورد حجاب کلیات و جزئیات و حدود آن به روشنی بیان شده است . در آیات 30-31-60سوره نور و32-33-53-59سوره احزاب به وضوح بیان شده است .پوشش چادر و روسری یا مقنعه در آیات زیر بیان شده است .

خداوند در آیه 59 سوره احزاب می‌فرماید : « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (59)

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است .»

و در آیه 31 سوره نور می‌فرماید :

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (31)

به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاک‌دامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [هم‌کیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورت‌های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونه‌ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید .

قرآن برای پوشش اسلامی الگوی زیبایی را ارائه می‌دهد که خمار و جلباب نام دارد . خمار آن جامه‌ای است مه زنان سر خود را با آن می‌پیچند و زائد آن را به سینه‌شان آویزان می‌کنند و به معنای روسری یا مقنعه است و دلالت بر پارچه‌ای دارد که سر و گریبان را با آن بپوشانند

حجاب و عفاف در آیه فوق عبارنتد از :

1- فرو بستن چشم از هر نامحرمی : وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ

2- ستر و پوشش :وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

3- عدم جواز اظهار زینت برای زنان : وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ

4-استثنای مقداری از بدن ،از حکم وجوب پوشش  :إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

5-افرادی که حکم حجاب از برای آن‌ها برداشته شده

6- منع زنان از هرگونه عمل محرک و جلب کننده  :وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ

حجاب و چگونگی پوشاندن

قرآن برای پوشش اسلامی الگوی زیبایی را ارائه می‌دهد که خمار و جلباب نام دارد . خمار آن جامه‌ای است مه زنان سر خود را با آن می‌پیچند و زائد آن را به سینه‌شان آویزان می‌کنند و به معنای روسری یا مقنعه است و دلالت بر پارچه‌ای دارد که سر و گریبان را با آن بپوشانند .

آیا پوشش چادر در قرآن آمده است؟

دور شدن از حجاب چرا و به چه علت؟

سوالی که در پی جواب آن هستیم این است که آیا چادری که امروزه ما سرمان می‌کنیم استناد قرآنی دارد و در کدام آیه آمده است ؟خداوند در سوره حجرات آیه 59 جلباب را به عنوان حجاب کامل برای زنان معرفی می‌کند که مشخصات آن همان چادری است که ما سرمان می‌کنیم.

یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ  بر خودشان جلبابی بیندازند.

جلباب دلالت بر پارچه‌ای دارد که کل بدن را می‌پوشاند و در فرهنگ ایرانی به آن چادر گفته می‌شود کلمه جلابیب جمع جلباب است و آیه جلباب ظهور واضحی در وجوب پوشش کل بدن دارد .

نتیجه گیری :

نعمت حجاب زیباترین هدیه الهی برای کرامت زن

حجاب در اسلام به معنای منزوی کردن زن نیست .حجاب به زن این آزادی را می‌دهد که رها از نگاه‌ها و بهره‌های جنسی به عنوان یک انسان با کرامت در جامعه و محیط اجتماعی وارد شود نه یک ابزار جنسی . حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است و هیچ منافاتی با فعالیت‌های زن مسلمان در مسائل سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی ندارد .

مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


منابع :

حجاب ؛ مریم بهروزی

مسئله حجاب – شهید مطهری