تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله اهمیت و نحوه ی پرورش تخیل نوآموزان و کودکان مورد بررسی قرار گرفته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه تخیل نو آموزان را پرورش دهیم؟

چگونه تخیل نوآموز خود را پرورش دهیم؟1

برای اظهار نظر یا تبادل نظر در مورد این موضوع و یا سایر موضوعات و یا پرسش و پاسخ در زمینه های دلخواه خود به تالارهای گفتگوی گونش آنلاین مراجعه فرمایید.

مغز کودکان در زمان تولد، حدودا صد میلیارد سلول دارد. این مطلب به خودی خود شگفت انگیز و جالب توجه است، اما آنچه در مغز او در این دوران اتفاق می افتد، شگفت انگیزتر است...

 هر کدام از آن سلول ها در حال ارسال و دریافت سیگنال های الکتریکی است و همچنین این سلول ها با یکدیگر پیوندهایی ایجاد می کنند که با تکرار و تمرین، نهایتا منجر به تشکیل شبکه هایی از سلولهای عصبی خواهد شد.

این شبکه ها (که معمولا مدارهای عصبی نامیده می شوند)، امکان فکر کردن و یادگیری را برای دانش آموز فراهم می سازند. هنگامی که سه سال از تولد او بگذرد، هزار هزار میلیارد پیوند عصبی در مغز او تشکیل شده است.

اکنون، مغز کودک در حال ایجاد مسیرهای عصبی است که در تمام طول عمر او مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هر کدام از این پیوندها و مسیرها که مرتب مورد استفاده قرار گیرد به یک پیوند یا مسیر دائمی تبدیل می شود، در حالی که اگر برخی از این پیوندها مرتب مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است از بین بروند.

به همین دلیل، متخصصین بر اهمیت سه سال اول زندگی، بسیار تاکید می کنند:

هرکاری که والدین به همراه کودک خودانجاممی دهند، از بازی کردن تا خوردن و راه رفتن و کتاب یا شعر و آواز خواندن، به مغز او کمک می کند تا فعالیت بیشتری انجام دهد.

هرگاه کودک را در برابر تصاویر، صداها و حس های جدید قرار دهید، در واقع مغز او را در برابر دنیایی بزرگتر و هیجان انگیزتر قرار داده اید. هنگامی که تخیل خود را به همراه او به کار بگیرید؛ مثلا بگویید:

«نگاه کن! من یک ببر هستم توی یک جنگل بزرگ!» یا «فرض کن می خواهیم به خانه مادربزرگ برویم»، در واقع مغز او را وادار می کنید تا پیوندها و مسیرهایی تشکیل دهد که به ایجاد خلاقیت و تخیل در او منجر خواهد شد.

چگونه تخیل نوآموز خود را پرورش دهیم؟1

تخیل نو آموز چگونه کار می کند؟

از آنجا که مهارت های کلامی نو آموز شما هنوز چندان پیشرفت نکرده اند، به سختی می توان فهمید که او دقیقا به چه چیزی فکر می کند. اما شما می توانید نشانه های تخیل او را در تقلید کردن های او از آنچه که در اطرافش می بیند، تشخیص دهید؛ این رفتار عموما بین هجده تا بیست ماهگی شکل می گیرد. کودک  ممکن است دقیقا کارهایی را که شما انجام می دهید تقلید کند؛ برنامه روزانه ای را که برای او ریخته اید، بر روی عروسک هایش پیاده کند، به آنها غذا بدهد یا آنها را بخواباند.

خیال پردازی های کودکانه چه کمکی به او می کند؟

تخیل قوی در دانش آموز می تواند بسیار بیشتر از آنچه شما فکر می کنید، در مسیر زندگی به او کمک کند.

وسعت دامنه لغات:

معمولا دامنه لغات نو آموزانی که به بازی های تخیلی علاقه نشان داده یا به داستان ها و کتاب هایی که دیگران برایشان می خوانند گوش می دهند، بسیار وسیعتر و بهتر است. البته شما ممکن است نتایج چشمگیر این مطلب را فرضا سال آینده ببینید، هنگامی که تعداد لغات مورد استفاده کودک شما جهشی ناگهانی پیدا خواهد کرد؛ اما سنگ بنای این پیشرفت چشمگیر را باید در این دوره بریزید.

به دست آوردن کنترل:

چگونه تخیل نوآموز خود را پرورش دهیم؟1

“نقش بازی کردن” و “وانمود کردن” این امکان را برای نو آموز فراهم می کنند تا آن کسی باشد که دوست دارد.

احساسات منفی اش را کشف و بررسی کند، چیزهایی را که تا کنون یاد گرفته تمرین کند و اوضاع را به آن صورتی که دوست دارد در بیاورد.

داستان هایی که مثلا در آن سه بره باهوش، جلوی گرگ بد را می گیرند، یا بازی های تخیلی که در آنها عروسکش را به زور به حمام می برد، این حس را به او منتقل می کنند که او حتی در شرایط نا آشنا یا ترسناک نیز می تواند کنترل اوضاع را به دست گیرد.

حل کردن مسائل:

رویاپردازی پیرامون موقعیت های تخیلی، نحوه تفکر خلاقانه را به نو آموز شما آموزش می دهند و می تواند یک ابزار بسیار مفید در فرآیند حل مساله توسط دانش آموز باشد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که در زمان خردسالی از تخیل قوی برخوردار هستند، معمولا این قابلیت را در بزرگسالی نیز حفظ می کنند و در نتیجه، نتایج بهتری در فرآیندهای حل مسائل به دست می آورند.

آزمایش های بعدی در طول زندگی افرادی که در کودکی تخیل قوی تری داشتند مشخص کردند که این افراد هنگام برخورد با چالش ها یا مشکلات غیرمترقبه (مثلا جا گذاشتن کتابی که برای مدرسه لازم دارند)، می توانند از منابع و گزینه های بیشتری برای پیدا کردن راه حل مناسب، استفاده کنند.

شما برای کمک به پیشرفت تخیل نو آموز خود چه می توانید بکنید؟

برای او کتاب بخوانید:

کتاب خواندن برای کودک، یکی از بهترین راه هایی است که می تواند مغز او را به خوبی تغذیه کند.

کتاب هایی را انتخاب کنید که عکس های رنگی و بزرگ به تعداد زیاد داشته باشند و از این فرصت (تا زمانی که هنوز دانش آموز شما خواندن را یاد نگرفته و اصرار نمی کند که دقیقا متن کتاب را برای او بخوانید)، استفاده کنید.

چون می توانید هر داستانی که دوست دارید برای او سر هم کنید!

چگونه تخیل نوآموز خود را پرورش دهیم؟1

عکس چیزهای مختلف، از سوسک گرفته تا فرفره را به او نشان بدهید؛
 صدای حیوانات یا وسائل مختلفی را که در داستان به آنها اشاره شده، برای او در بیاورید؛
صداهای خاصی را برای شخصیتهایی که در داستان هستند، ابداع کنید؛ و

درباره اینکه چه اتفاقاتی برای آدمها یا حیوانات کتاب داستان افتاده یا ممکن است بیفتد، صحبت کنید.

برای همدیگر داستانهای جدید بسازید و بگویید.
 می توانید از خودتان یک داستان بسازید و برای دانش آموز بگویید؛ این کار به اندازه خواندن یک کتاب داستان می تواند برای او مفید باشد. همچنین اگر بتوانید از خود او به عنوان شخصیت اصلی داستان استفاده کنید، به نو آموز کمک خواهد کرد تا درک و احساسش را پیرامون خودش به عنوان یک موجود مستقل، پرورش دهد. البته او هم به زودی قادر خواهد بود که از خودش داستان بسازد و برای شما بگوید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

فرآوری و  تنظیم: داودی و نوربخش