تبیان، دستیار زندگی
کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، اول بر مغز اثر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم بشود، قدرت تمرکز ذهنی او هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و پایین می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرکز، آب می‌خواهد!


کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، اول بر مغز اثر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم بشود، قدرت تمرکز ذهنی او هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و پایین می‌آید.

آب

اساساً یکی از ارکان اصلی سلامت به معنای کمی و کیفی، مسأله هیدراتاسیون یعنی تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن است. در واقع مفهوم کلی هیدراتاسیون به تعادل بین مایعات و املاح موجود در داخل و خارج از سلول گفته می‌شود.

یعنی ما باید سعی کنیم در تمام شرایط و لحظه‌ها به مقدار لازم، آب بنوشیم و در تمام ساعات بیداری به حس تشنگی خودمان به درستی پاسخ بدهیم. به این معنا که کوچک‌ترین حس تشنگی را با مصرف به اندازه‌ی مایعات که بهترین آن‌ها در حالت معمولی آب است جواب بدهیم مگر این که از دست دادن آب و املاح بدن به گونه‌ای باشد که نیاز به مصرف مایعاتی فراهم شود که به همراه‌شان املاح از دست رفته نیز دریافت و نیاز به آن‌ها جبران شود.

نکته‌ی دیگر در مورد نقش آب در میزان یادگیری افراد است.

بد نیست بدانید که کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، اول بر مغز اثر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم بشود، قدرت تمرکز ذهنی او هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و پایین می‌آید. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید حتی 2 تا 3 درصد کاهش دریافت آب هم می‌تواند تمرکز و توجه ذهنی را در بدن ما کاهش دهد و این کاهش توجه و تمرکز می‌تواند به طور مستقیم روی کاهش یادگیری به خصوص در کودکان، نوجوانان یا دانشجویان در حال تحصیل یا هر فرد دیگری که از حداکثر پتانسیل ذهنی خود برای یادگیری استفاده می‌کند، تأثیرگذار باشد. این نشان می‌دهد که هیدراتاسیون می‌تواند بر عملکردهای ذهنی ما تأثیر مستقیم بگذارد.

کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، اول بر مغز اثر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم بشود، قدرت تمرکز ذهنی او هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و پایین می‌آید

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان برای هوشیاری بیشتر در شب‌های امتحان چای، قهوه و نسکافه زیادی می‌نوشند و این عادت اگر خارج از حد تعادل باشد،‌ می‌تواند باعث کم شدن آب بدن آن‌ها شود چون نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مُدر هستند و در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است میزان آب و الکترولیت‌های بدن را کاهش دهند. در نتیجه قدرت تمرکز و یادگیری افراد در شب امتحان نه تنها بالا نمی‌رود،‌ بلکه یادگیری هم کم می‌شود و روی عملکردهای ذهنی تأثیر می‌گذارند.

بنابراین محصلان عزیز باید توجه داشته باشند که برای هوشیاری و تمرکز بیشتر در شب امتحان،‌ ساعات خواب و بیداری‌شان را بهتر تنظیم کنند و از مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

مطالب مرتبط:

قبل از امتحان ریاضی، کاکائو بخورید

تاثیر تغذیه در افزایش بازدهی هوشی

در روزهای امتحان چی بخوریم؟

تقویت حافظه با غذاها

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

آب نه لاغر می‌کند و نه چاق!

تا می‌توانید آب بنوشید

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می‌کند؟

20 نکته درباره آب

سوالاتی درباره نوشیدن آب

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

نقش آب در بدن

کم آبی؛ خطری در تابستان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید

مرگ با مصرف زیاد آب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.