تبیان، دستیار زندگی
آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامتی کودکان و نیز کنترل وزن آنان است. آموزش کودکان توسط والدین و نیز معلمان می‌تواند برای ترغیب کردن بچه‌ها به نوشیدن آب بیشتر موثر واقع شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشند


آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامتی کودکان و نیز کنترل وزن آنان است. آموزش کودکان توسط والدین و نیز معلمان می‌تواند برای ترغیب کردن بچه‌ها به نوشیدن آب بیشتر موثر واقع شود.

آب-کودک

کودکان به علت داشتن تحرک زیاد به آب بیشتری نیاز دارند

معمولاً وقتی سخن از تغذیه کودک به میان می‌آید ذهن اکثر افراد روی غذای وی متمرکز می‌شود و از آب صحبتی نمی‌شود، این در حالی است که بدن اکثر آنان دچار کمبود این ماده حیاتی است.

محققان در زمینه تغذیه و سلامت ملی کودکان در سال 2006- 2005 ، چهار هزار کودک 2 تا 19 ساله را مورد تحقیق قرار دادند.

در این تحقیق کودکان 5- 2 ساله طی روز، شش پیمانه آب و کودکان 11- 6 ساله شش و سه چهارم پیمانه و کودکان بزرگ‌تر بین سنین 19 - 12 سال 10 پیمانه آب نوشیدند.

طی این تحقیق، تفاوت میان میزان آب دریافتی بدن دختران و پسران مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد دختران کمتر از پسران آب کافی می‌نوشند.

کودکان به خاطر داشتن تحرک زیاد، به آب کافی نیاز دارند و اگر آب کافی ننوشند بیش از بزرگ‌سالان با خطر کم‌آبی بدن، خستگی مفرط، سرگیجه، سردرد و ضعف عضلانی مواجه خواهند بود.

میزان دریافت آب نه تنها در سنین و اشخاص مختلف متفاوت است بلکه در یک شخص نیز بر حسب شرایط آب و هوایی، میزان فعالیت‌های بدن و همچنین نوع غذاهای مصرفی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بسیاری از ما می‌دانیم که بدنمان به اندازه کافی آب دریافت نمی‌کند، در اینجا برای برطرف کردن این نیاز چند پیشنهاد را به شما توصیه می‌کنیم:

میوه و سبزیجات به حد کافی بخورید چرا که آن‌ها منابع طبیعی آب هستند.

پرتقال با 87 درصد و خیار با 95 درصد آب، از منابع طبیعی خوب این ماده حیاتی محسوب می‌شوند.

به آب میوه کودکان مقداری آب اضافه کنید. به احتمال زیاد آن‌ها متوجه این موضوع نخواهند شد و به این ترتیب آب بیشتر و شکر کمتری می‌خورند.

کودکان آب بنوشند تا چاق نشوند

همه‌ی می‌دانیم که شیوه‌های زندگی امروزی ما زمینه افزایش بروز چاقی را در کودکان فراهم آورده است. وقتی صحبت از این شیوه زندگی می‌شود معمولاً استفاده‌ی فراوان از فست‌فودها و نیز عدم تحرک کودکان و گذراندن وقت زیادی از اوقات فراغت کودکان در برابر تلویزیون به ذهن خطور می‌کند. اگرچه تأثیر این موضوعات در بروز چاقی برای همه ما ثابت شده، ولی مؤلفه‌های دیگری از زندگی امروزی نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

مطالعات جدید نشان داده‌اند که در دسترس بودن آب برای کودکان در مدرسه به کاهش خطر اضافه وزن در آن‌ها کمک خواهد کرد.

مکانیسم اثر این که چگونه نوشیدن آب در کودکان از افزایش وزن آنان جلوگیری می‌نماید دقیقاً مشخص نیست. به نظر می‌رسد که مصرف آب توسط کودکان در مدرسه باعث کاهش دریافت نوشیدنی‌های شیرین شده توسط آن‌ها می‌شود

متأسفانه مصرف نوشابه‌ها و نیز آب‌میوه‌های حاوی شکر طی دهه اخیر در بین کودکان و نوجوانان شیوع قابل توجهی یافته است. در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله علمی کودکان چاپ شده است، پژوهشگران آلمانی دریافتند کودکانی که تشویق به نوشیدن آب در مدرسه می‌شوند، در بیش از یک سال، یک سوم کمتر از سایر بچه‌ها دچار اضافه وزن می‌گردند.

در این مطالعه که حدود 3000 نفر از دانش‌آموزان دوم و سوم ابتدایی در 32 مدرسه دو شهر آلمان را در بر می‌گرفت، 17 مدرسه به منبع تأمین آب فیلتر شده مجهز بودند و به دانش‌آموزان بطری‌های قابل استفاده مجدد داده شد که بتوانند در کلاس نیز آب در اختیار داشته باشند. بعلاوه چهار جلسه درس برای آموزش اهمیت نوشیدن آب برگزار گردید. 15 مدرسه‌ی دیگر به عنوان کنترل و برای مقایسه بودند. بعد از یک سال میزان خطر افزایش وزن در کودکان مدرسه‌هایی که آب در دسترس آنان بود به میزان 30 در صد کمتر از گروه کنترل بود. این برنامه به ویژه در مورد بچه‌هایی که در مرز اضافه وزن بودند، بیشتر سودمند بود.

مکانیسم اثر این که چگونه نوشیدن آب در کودکان از افزایش وزن آنان جلوگیری می‌نماید دقیقاً مشخص نیست. به نظر می‌رسد که مصرف آب توسط کودکان در مدرسه باعث کاهش دریافت نوشیدنی‌های شیرین شده توسط آن‌ها می‌شود.

کودکان به خاطر داشتن تحرک زیاد، به آب کافی نیاز دارند و اگر آب کافی ننوشند بیش از بزرگ‌سالان با خطر کم‌آبی بدن، خستگی مفرط، سرگیجه، سردرد و ضعف عضلانی مواجه خواهند بود

مطالعات انجام شده در بزرگ‌سالان نشان داده است که نوشیدن آب بر متابولیسم اثر داشته و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. بر همین اساس در بزرگ‌سالان توصیه آن است که در روز 8 لیوان آب بنوشند. در کودکان اگرچه این تأثیر به اثبات نرسیده ولی قطعاً مصرف منظم آب در تنظیم وزن مفید است.

این که چه میزان آب در کودکان باید طی روز استفاده شود بسته به شرایط محیطی و نیز میزان فعالیت بدنی کودکان متفاوت است. البته توصیه آن است که در حین وعده غذایی حتی‌الامکان از آب استفاده نشود.

نکته‌ی عملی:

آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامتی کودکان و نیز کنترل وزن آنان است. آموزش کودکان توسط والدین و نیز معلمان می‌تواند برای ترغیب کردن بچه‌ها به نوشیدن آب بیشتر موثر واقع شود. البته تأثیرگذاری این آموزش منوط به دسترس گذاشتن آب از یک طرف و نیز مصرف بیشتر آب توسط خود والدین و نیز معلمان است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

همشهری آنلاین - شهره فرجی

جام جم - دکتر حمیدرضا فرشچی، فوق تخصص دیابت و چاقی

مطالب مرتبط:

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

آب نه لاغر می‌کند و نه چاق!

تا می‌توانید آب بنوشید

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می‌کند؟

20 نکته درباره آب

سوالاتی درباره نوشیدن آب

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

نقش آب در بدن

کم آبی؛ خطری در تابستان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید

مرگ با مصرف زیاد آب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.