تبیان، دستیار زندگی
راهپیمایی‌روز قدس در اولین‌سال‌مقارن‌بیداری‌اسلامی باشكوه‌تر از همیشه راهپیمایی روز قدس،‌ دیروز باشكوه تر از هر سال برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌روز قدس اولین‌سال‌ ‌بیداری‌اسلامی


راهپیمایی‌روز قدس در اولین‌سال‌مقارن‌بیداری‌اسلامی باشكوه‌تر از همیشه -راهپیمایی روز قدس،‌ دیروز باشكوه تر از هر سال برگزار شد.


روز قدس

مردم روزه‌دار تهران از ساعات اولیه صبح  دیروز از مسیرهای اعلام شده با شعارهای ضدآمریكایی و ضداسرائیلی به سمت دانشگاه تهران حركت كردند. حضور گسترده مسئولین نظام در راهپیمایی روز قدس قابل توجه بود.

راهپیمایان دیروز روز قدس تهران همچنین با سر دادن شعارهایی ضمن محكومیت جنایات رژیم صهیونیستی حمایت همه جانبه خود را از آرمان‌های قدس شریف اعلام كردند. راهپیمایان تهرانی همچنین با سردادن شعارهایی از بیداری كشورهای اسلامی حمایت و دخالت بیگانگان در این كشورها را محكوم كردند.

فلسطین قلب امت اسلامی است

رئیس جمهور در جمع روزه داران تهرانی که برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور به هم رسانده بودند،به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: مروز روزی است که به ابتکار امام عزیز، مبدا تحولات عظیم در منطقه و جهان شد و همه طراحی های مستکبران و اعضای سلطه را در هم کوبید.

رئیس جمهور با بیان اینکه منطقه ما، منطقه انرژی است، گفت: منطقه ما چهار راه ارتباطی جهانی است هر کس بر منطقه ما مسلط شود راه برای تسلط او بر دنیا و مدیریت جهان باز می شود.

وی در خصوص وضعیت فلسطین نیز اظهار کرد: فلسطین قلب منطقه ماست مورد نظر همه موحدان و پیروان انبیاء الهی است. فلسطین یک کانون قابل گسترش به تمام منطقه اسلامی است.

وی افزود: مستکبران و سلطه گران جهانی صدها سال در آرزوی تسلط بر فلسطین بودند. سرزمین فلسطین یک سرزمین معمولی نیست. متاسفانه در اوایل قرن 20 با برنامه و طراحی پیچیده و استفاده از موج نارضایتی ناشی از مدیریت غلط و رفتارهای نامناسب حکومت عثمانی و با تکیه بر برخی تعصبات و خودخواهی برخی سران طوائف آمدند و از غفلت تاریخی ملت ها استفاده کردند. وقتی مسیر تاریخی حرکت ملت های منطقه را مطالعه می کنیم اوایل قرن به مانند آغاز خواب طولانی برای ملت هاست. آنها از این غفلت و نارضایتی و قدرت طلبی استفاده کردند و بر فلسطین و کل منطقه ما حاکم شدند و مقدمات تاسیس یک رژیم جعلی به نام رژیم صهیونیستی را تهیه کردند و به آن شکل حقوقی دادند.

رئیس جمهور همچنین گفت: اما تاسیس این رژیم به تنهایی خواسته های آنان را تامین نمی کرد بنابراین برای این رژیم یک ماهیت و شخصیت تعریف کردند و دیکته کردند که بتوانند مقدمات و شرایط را برای سلطه دراز مدت سلطه گران غربی فراهم کنند. رژیم صهیونیستی به تنهایی محور مقدس و قدسی و محور وحدت برده داران تبدیل شد. امروز در اروپا و آمریکا حمله کردن، توهین کردن، تهمت زدن به تمام دولتمردان آزاد است اما سئوال از رژیم صهیونیستی گناه نابخشودنی است اگر کسی اعتراض کند با خشن ترین روش ممکن با او برخورد می کنند غربی ها پس از جنگ های داخلی به این نتیجه رسیدند که باید مشکلات را به بیرون منتقل کنند و با هم دنیا رابچاپند و بر تاسیس رژیم صهیونیستی متحد شدند.

وی ادامه داد: امروز دیگر پس از 65 سال جنگ های داخلی پایان یافته و همه توان آنها در حمایت از رژیم صهیونیستی و انتقال ثروت به سرزمین خودشان است. این رژیم جامع همه صفات ارزشها و اصول دنیای سرمایه داری و بی فرهنگی غرب است. نماد همه وحشی گری های برده داران و استعمارگران است. به راحتی آدم می کشند با اعلام قبلی ترور می کنند و هیچ مانعی ندارند به هر بهانه جنگ و کشتار می کنند و مردم را آواره می کنند همیشه مدعی هستند این روحیه سرمایه داری مادی غرب است.

روز قدس

شعار از نیل تا فرات شعار تسلط بر همه جهان است/ هولوکاست دروغ است

وی افزود: این رژیم، ماموریت دارد به طور دائم فضای منطقه را فضای تهدید تجاوز، ترور، اختلاف انگیزی و فریب کاری نگه دارد تا فرصت برای نفوذ سرمایه داران غربی ایجاد شود. از عملکرد های دیگر این رژیم جلوگیری از پیشرفت و اقتدار ملت های منطقه است و به محض اینکه ملتی پیشرفت می کند بلافاصله بهانه به خاطر افتادن رژیم صهیونیستی عملیات ها شروع می شود. اگر نتوانستند همه سازوکارهای نظام سلطه را به میدان می آورند تا جلوی پیشرفت ملت ها را بگیرند چون همواره ملتهای منطقه باید وابسته و عقب مانده باقی بمانند.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع هسته ای ایران گفت: این مسئله ای است که در مورد موضوع هسته ای ایران هم اتفاق افتاد به دلیل امنیت رژیم صهیونیستی همه قدرت ها مقابل ایران ایستادند. موضوع این نیست که آنها به دنبال سرپناه دادن به یک عده یهودی بودند. مسئله رژیم صهیونیستی فرصت سازی برای برده داران و استعمارگران برای تداوم سلطه و غارت است همه مقدمات تاسیس این رژیم تنها برای فریبکاری بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع هولوکاست تصریح کرد: هولوکاست یکی از این دروغ های بزرگ است.

وی گفت: ادامه حیات این رژیم در منطقه مقابل منافع، استقلال و کرامت انسانهای همه ملت هاست همه ارزش ها و اصول انسانی حتی قوانین و مقرراتی که خودشان برای تسلط بر دنیا وضع کردند زیر پای صهیونیست ها لگدمال می شود. صهیونیست ها ابزار سلطه غرب هستند. آنها باز کننده راه برای سرمایه داران بی فرهنگ هستند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: شعار از نیل تا فرات شعار تسلط بر همه جهان است روز قدس متعلق به همه بشریت است روز فریاد کردن آزادی همه ملت ها از اسارت برده داران و استعمارگران دیروز و طرفداران دموکراسی و حقوق بشر امروز است. رژیم صهیونیستی محور وحدت همه اراذل و جنایت کاران عالم است.

رئیس جمهور افزود: روز قدس، روز احیای انسانیت، شرافت انسانی و دفاع از حقوق همه مسلمانان و مستضعفان عالم است.

احمدی نژاد: روز قدس، روز وحدت آزادی خواهان عدالت طلبان و موحدان عالم علیه ظلم و بی دادگری است و سرکوب ستمکاری و با هدف محو و نابودی کامل رژیم صهیونیستی است

وی با بیان اینکه اربابان رژیم صهیونیستی پس از آنکه این رژیم را تاسیس کردند برای آنها مهمترین مسئله به رسمیت رساندن این رژیم بود گفت: خود را آماده برپایی جشن تسلط دراز مدت بر منطقه آماده کردند اما از عمق تاریخ و از آسمان مردی آمد، امام آمد و پرچم آزادی بشر و توحید و عدالت را برافراشت و ملت ایران لبیک گفت و حرکت کرد. موج عظیمی در ایران و به تبع آن در دنیا راه افتاد و از دل این موج روز قدس به عنوان محور وحدت همه عدالت طلبان پایه گذاری شد. آنها به مقابله با این موج برخواستند. تصور می کردند با سرکوب، تشدید خشونت، مظلوم نمایی، تبلیغات دروغ و سرازیر کردن سیر دلارهای غربی به سمت این رژیم می توانند آن را تثبیت کنند و در تمام سرزمین فلسطین رژیم نژاد پرست صهیونیستی را تثبیت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به مقاومت ملت فلسطین گفت: با گسترش مقاومت مردم فلسطین و تعمیق مقاومت های ملت های منطقه و با مقاومت ستودنی ملت فلسطین و با دو شکست سنگین در لبنان و غزه اربابان صهیونیست ها به این باور رسیدند که در شرایط کنونی تثبیت رژیم صهیونیستی در تمام سرزمین ناممکن است به ناچار و به عنوان یک تاکتیک و گرفتن فرصت تاریخی برای تجدید قوا و بازسازی خود و نجات رژیم صهیونیستی تاسیس دو دولت را پذیرفتند. این که دولت آمریکا سر ملت فلسطین منت گذارد و با گرفتن دهها امتیاز دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد ملت فلسطین روی زمین موجودیت داشته است این امتیاز نیست که می خواهند به ملت فلسطین دهند. البته اینها که در سرزمین فلسطین اشغالگری می کنند عروسک های خیمه شب بازی هستند . اصل مدیریت با آمریکا است که صحنه را مدیریت می کند. ممکن است آنها جلوی صحنه هستند خود را ناراحت نشان دهند برای گرفتن امتیاز بیشتر اما اصل این است که فهمیده اند که امکان ندارد بتوانند این رژیم را تثبیت کنند اصل کیان این رژیم به خطر افتاده است.

روز قدس

وی گفت: آنها دنبال این هستند که جریان مقاومت را به یک دوره طولانی و فرسایشی مذاکره بیندازند بر سر حقوق مسلم ملت فلسطین گفتگوهای بی حاصل کند و سپس اختلاف اندازی کنند بر سر اینکه مجلس و دولت چگونه باشد و بعد هم خشم و اراده انقلاب ملت های منطقه را تخلیه کنند و فرصتی برای نجابت این جرثومه فساد ایجاد کنند. دنیای استکباری در نقطه ضعف تاریخی خود قرار دارد. وقتی روند آنها را نگاه می کنیم دوره تاریخی آنها به پایان رسیده اما ممکن است با تجمیع قوا حرکاتی را ایجاد کنند اما همه هدف آنها نجات رژیم صهیونیستی است اگر این رژیم محو شود آنها فرصتی برای تسلط بر منطقه ما نخواهند داشت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف همه مومنان و عدالت خواهان باید بر حذف رژیم صهیونیستی متمرکز شود اظهار داشت: به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی گام اول برای آزاد سازی همه سرزمین های فلسطین است. رژیم صهیونیستی اگر در یک وجب از خاک فلسطین باقی بماند همه آن سرزمین را خواهد گرفت. شعار آزاد سازی سرزمین فلسطین باید تا تحقق کامل آن ادامه پیدا کند. ملت فلسطین و مقاومت فلسطین توجه داشته باشند نباید به یک دولت کوچک و کم اختیار در یک قسمتی کوچکی از فلسطین قانع شود. هدف آزاد سازی فلسطین نباید حتی یک لحظه از اندیشه ملت ها پاک شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: عدول از آرمان آزاد سازی کامل فلسطین به معنای خود کشی و فرصت دادن به دشمن در حال هلاکت است. امروز دشمن از در رانده شده که ریشه همه مشکلات است می خواهد با ادعای آزاد سازی و دموکراسی از پنجره وارد شوند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت مستقل فلسطینی اولین گام است نه آخرین گام گفت: آزادی، عدالت، تعیین سرنوشت حق همه ملت ها است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید هوشیار و مراقب باشیم که این اهداف مقدس هرگز از لوله تفنگ نیروهای ناتو و آمریکا بیرون نخواهد آمد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید آرمان فلسطین و خط مقاومت در رقابت قوم ها و قبیله ها تضعیف شود گفت: دولت ها و ملت ها بر اساس آزادی و کرامت انسانی مسائل را حل کنند دولت ها توجه کنند با روش های غیر مردمی و قبلی نمی توان بر مردم حکومت کرد.

رئیس جمهور اعلام کرد: دولتی که عدالت و آزادی را از مردم دریغ می کند شانس ادامه حیات ندارند.

 احدی حق ندارد در زمین دشمن بازی کند

وی با اشاره به اینکه راه حل این مشکلات دخالت ناتو و آمریکا نیست تاکید کرد: آنها نشان دادند هر جا که وارد می شوند جز فقر و فلاکت چیزی به همراه نمی آورند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه احدی حق ندارد در زمین دشمن بازی کند تصریح کرد: تسویه حساب ها نباید فرصت در اختیار دشمن قرار دهد تا خود را بازسازی کنند و تجربه تلخ اوایل قرن میلادی تکرار شود.

وی معیار سنجش صداقت احزاب در آزادی خواهی و عدالت طلبی مخالفت بنیادین آنها با غرب به خصوص آمریکاست اظهار داشت: کسی نمی تواند مدعی شود طرفدار مردم و آزادی است و در پشت پرده دست در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی است. کسی که ادعای آزادی و عدالت طلبی دارد اما در پشت پرده در خط آمریکا و رژیم صهیونیستی است دروغ گوی بزرگ است. آزادی خواهی و عدالت طلبی و مخالفت با رژیم صهیونیستی و استکبار دو روی یک سکه است.

دولت مستقل فلسطینی اولین گام است نه آخرین گام

وی خطاب به صهیونیست ها گفت: امروز همه دنیا فهمیده اند دست شما رو شده است اساس موجودیت شما برای چپاول است شما که آمده اید بکشید، آمده ای که ریشه کنی کنید. اما دوره شما تمام شده است ملت ها بیدار شده اند قدرت ایمان ملت ها سر باز کرده است به نفع شماست که به خانه های خود برگردید هر جا که بودید برگردید به خانه های خودتان. دست از جنایت بردارید بیش از این پرونده کثیف خود را سیاه تر نکنید. خیال نکنید با رسمیت یافتن دولت فلسطین موجودیت شما تثبیت می شود.اول راه است شما در منطقه ما و نزد ملت های ما جایی ندارید. شما  نخواهید توانست حتی در یک وجب از خاک فلسطین به حیات ننگین خودتان ادامه دهید.

خامورمیانه جدید شكل خواهد گرفت

رئیس جمهور تصریح کرد: البته که خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت وضع قبل مطلوب ملت ها نبود و ملت ها به دنبال رقم زدن شرایطی در تراز عزت و کرامت اسلامی هستند ولی بدانید شما و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه جدید هیچ جای پایی نخواهید داشت.

وی خطاب به دولت های منطقه و غفلت 60 ساله آنها با انگیزه قدرت طلبی و رقابت های طایفه ای نیز گفت: مراقبت باشید در نقشه دشمن بازی نکنید. بدانید این دور دور آخر است این دور، دور تعیین سرنوشت است با مردم باشید با ملت هایتان باشید با موج عظیم حرکت بیداری در منطقه باشید دیدید که آنها در عروسی و عزا شما را قربانی می کنند آن روز که وضعشان خوب است شما را چپاول می کنند وقتی مشکل اقتصادی پیدا می کنند دوباره شما را چپاول می کنند. اگر یک ملتی که سر برآورد و خواست خودی نشان دهد به بهانه های مختلف تحریم و غیر آن ثرورت های آن را بلوکه می کنند و بهره می برند. دیدید که صهیونیست ها و آمریکایی ها دوستان خوبی نیستند به وقت حادثه و اقتضاء منافع شما را قربانی می کنند.

بد است یك كشور عربی زمینه حضور ناتو را فراهم كند

احمدی نژاد افزود: بد است که بشنویم یک دولت عربی اسلحه بفرستد برای ایجاد درگیری در بین ملت دیگری یا فضا را برای دخالت ناتو فراهم کند البته نظر ملت ایران و جمهوری اسلامی روشن است و آزادی، عدالت و کرامت و حق انتخاب را برای همه می خواهد اما خیلی بد است پول و ثروت تبدیل به اسلحه شود و مسلمانان یکدیگر را بکشند و ناتو درست نقطه ثمردهی وارد شود. باید هوشیار باشید مراقبت کنید همراه این موج عظیم ضد استکباری باشید.

وی تاکید کرد: امروز دیگر ابهامات پنهان نمی ماند سازشکاری ها پنهان نمی ماند در جبهه مقاومت و جبهه خداخواهی و عدالت وارد شوید. اگر مشکلی است دست در دست هم دهیم. جلسه بگذاریم تفاهم ایجاد کنیم اگر قرار است اصلاحاتی شود یا انتخاباتی شود با تفاهم باشد. هر طرفی که کشته می شود مردم منطقه هستند و به ضرر ملت های منطقه است. این نصیحت دوستانه و برادرانه است بدانید اگر فریب دشمن را بخورید و در نقشه دشمن بازی کنید و اگر بخواهید در اختلافات بین ملت های منطقه بدمید به جایی نخواهید رسید ملت ها و حقیقت پیروز هستند ایمان و اسلام پیروز است اما از شما جز نام ننگی در تاریخ باقی نخواهد ماند.

روز قدس در سایر کشورها:

بنابر این گزارش اهم اتفاقاتی که امروز در جریان برپایی روز جهانی قدس در سراسر جهان اسلام رخ داده به شرح زیر است:

عربستان سعودی؛ با وجود تدابیر شدید امنیتی پلیس سعودی، مردم مسلمان سرزمین وحی، راهپیمایی روز قدس را آغاز کردند.

اخبار رسیده از عربستان حاکی است: هزاران نفر از مردم شهرهای احصا و قطیف در شرق این کشور، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

روز قدس

فلسطین؛ شبکه الجزیره از استقرار بیش از پنج هزار نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی برای جلوگیری از ورود فلسطینیان به این مسجد خبر داده است.

گزارش های رسیده از سرزمین های اشغالی حاکی است نیروهای امنیتی تا شعاع 15 کیلومتری بیت‌المقدس مستقر شده‌اند.

روز قدس

گفتنی است صدها نظامی رژیم صهیونیستی با هجوم به تظاهرات فلسطینیان در منطقه «قلندیا» اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان کردند.

روز قدس

عراق؛ راهپیمایان عراقی در شهرهای مختلف این کشور از جمله نجف، کربلا، بصره و... با شعارهای مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا، روز جهانی قدس را گرامی داشته و آزادی قدس و اتحاد ملت‌های اسلامی و عربی را برای آزادی فلسطین ضروری دانستند.

روز قدس

مصر؛ مردم مصر در اولین روز قدس پس از سرنگونی «مبارک»، در شهرهای بزرگ این کشور از جمله قاهره به تظاهرات ضد صهیونیستی پرداختند.

گزارش ها حاکی است در میدان التحریر قاهره که نماد انقلاب و آزادی مردم ستمدیده این کشور است، تظاهر کنندگان پس از برگزاری نماز جمعه با سر دادن شعار «خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون» به سمت سفارتخانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت کرده و خواستار اخراج سفیر این رژیم شدند.

روز قدس

گفتنی است در همین حال و در جریان راهپیمایی مردم مصر یک جوان مصری در مقابل سفارت اسرائیل در قاهره، اقدام به شلیک 22 گلوله به سمت ساختمان این سفارت کرد که ظاهرا این تیراندازی تلفات جانی در پی نداشته است.

پایگاه خبری «الفجر» در این باره با بیان این خبر به نقل از منابع امنیتی مصر نوشت:‌ این جوان ناشناس موفق شد با فریب نیروهای امنیتی و با کمک یک تاکسی، محل حادثه را ترک کند.

بحرین؛ مسلمانان بحرینی همچون دیگر آحاد امت اسلامی امروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.

از آنجا که حکومت آل‌خلیفه راهپیمایی روز قدس را در بحرین از چند روز پیش ممنوع اعلام کرده بود، نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه صبح امروز به راهپیمایان روز جهانی قدس در منامه حمله کرده و به ضرب و جرح آنان پرداختند.Top of Form

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، تابناک، رجانیوز،فارس