تبیان، دستیار زندگی
از آثار شیخ در راه رفاه عمومى و آسایش مردم نجف،آبیارى نجف اشرف‏و حفر كانال معروف،به نام‏«نهر صاحب جواهر»است كه از فرات تا نجف كانال بسیاروسیع و عمیقى بازگشود كه هزینه‏هاى بسیارى را صرف كردند تا مردم را از بى‏آبى‏نجات دادند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیره سبز

سیره سبز

از آثار شیخ در راه رفاه عمومى و آسایش مردم نجف،آبیارى نجف اشرف‏و حفر كانال معروف،به نام‏«نهر صاحب جواهر»است كه از فرات تا نجف كانال بسیاروسیع و عمیقى بازگشود كه هزینه‏هاى بسیارى را صرف كردند تا مردم را از بى‏آبى‏نجات دادند و اجراى این تصمیم با همت جمعى از مردم نیكوكار صورت گرفت.او درپاسخ كسانى كه او را از اقدام به چنین عمل بزرگ و پرهزینه مى‏ترساندند،گفته بود:

"اگر به اندازه ریگهایى كه از این نهر بیرون مى‏آید.احتیاج به صرف طلا و نقره‏باشد،باز هم صرف خواهم كرد و دست از این اقدام نخواهم برنداشت."

این پاسخ از یك تصمیم جدى و عزم بزرگ حكایت مى‏كند كه كوهها را مى‏توانداز جا بركند و گامهاى بزرگ علمى و فنى را در برمى‏گیرد كه از امثال كسانى مانندنویسنده جواهر با آن عظمت‏ساخته است.این نهر دو سال قبل از فوت صاحب جواهربه اتمام رسید و نجف را سیراب نمود،ولى در اثر سهل انگارى مردم رو به خرابى نهاد ودر اثر ضعف صنعت آن روز، ریگها و شنها آن را پر ساخت،تا شاگرد بزرگوارش آیة الله‏سید اسد الله اصفهانى به تعمیر و مرمت آن پرداخت و شش سال تمام در تعمیر وآبادانى آن وقت و مال صرف نمود،تا در سال 1288 مجددا به حالت نخستین خودبازگشت.سپس باز در اثر كوتاهى مردم،باد و طوفان آن را پرساخت و نجف مجددا به‏حال عطش خویش بازگشت.از دیگر آثار شیخ،تاسیس ساختمانهاى مجاور مسجدكوفه است.

شیخ به مسجد سهله علاقه فراوان داشت و هم او بود كه حركت‏به سوى مسجدسهله را چهارشنبه شبها،پایه‏گذارى نمود و جمعى از شاگردانش با او حركت مى‏كردندو شب را در آنجا بیتوته و عبادت مى‏نمودند و احداث این ساختمان در رابطه با این برنامه‏ها بود.

ساختن گلدسته براى مسجد كوفه ، احداث وضوخانه و مكانى براى سكونت خادمان ، بناى ساختمان حرم حضرت مسلم بن عقیل ( س ) و حرم هانى بن عروه ( س ) در كوفه از دیگر كارهاى عمرانى مرحوم صاحب جواهر است .

مرحوم صاحب جواهر لباسهاى بسیار تمیز مى پوشید . ظاهرى بس آراسته داشت . بسیار قانع ، فروتن و شكیبا بود . به شاگردانش احترام خاصى مى گذاشت . طلبه هاى كوشا و با استعداد را گرامى مى داشت . روزى در وسط درس به امتیاز چهار تن از شاگردانش تصریح كرد . كارى كه از استادان و مراجع تقلید كمتر رخ مى دهد . آن چهار نفر عبارت بوده اند از : 1 - حاج ملا على كنى 2 - شیخ عبدالحسین ، معروف به شیخ العراقین 3 - شیخ عبدلرحیم بروجردى 4 - شیخ عبدالله نعمت عاملى .

او تلاش دیگران را مى ستود و آنان را تشویق مى نمود . این فقیه بزرگوار آنچه از ذوق سرشار و قلم روان داشت در برابر عشق و مودّت به اهل بیت ناچیز می دید. اُذری، شاعر عرب زبان، قصیده ای در مدح اهل بیت علیهم السّلام به نام قصیده هائیه دارد که صاحب جواهر می فرمود: « آرزو دارم قصیده های اُزری در نامه عمل من نوشته شود و کتاب جواهر در نامه عمل او. »


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه