تبیان، دستیار زندگی
دوستان فرزندتان را بشناسید شناختن دوستان فرزندتان حقیقتا شروع كار است. كاری كنید كه دوستان او در منزل شما رفت و آمد كنند و راحت باشند. البته همیشه وقتی دوستان او به منزل بیایند كه شما در منزل باشید . اگر محیط منزل برای آنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد حرف آخر را شما بزنید (2)


دوستان فرزندتان را بشناسید

شناختن دوستان فرزندتان حقیقتا شروع كار است. كاری كنید كه دوستان او در منزل شما رفت و آمد كنند و راحت باشند. البته همیشه وقتی دوستان او به منزل بیایند كه شما در منزل باشید . اگر محیط منزل برای آنها راحت باشد و شما با خوشرویی از آنها استقبال كنید، اكثر اوقاتشان در منزل شما می‌گذرد و در نتیجه از دید شما مخفی نمی‌مانند. ضمنا از فرزندتان یك ارزیابی داشته باشید. چقدر تحت تاثیر دیگران است و با سایر افراد چه برخوردی دارد.

استرس در تاثیر همسالان و سیگار كشیدن جوانان عامل بزرگی محسوب می‌شود. شما باید بتوانید در این مورد به فرزندتان كمك كنید.

اگر یكی از دوستان او سیگار می‌كشد، نگویید «من از دوست تو بدم می‌آید» بگویید «من از سیگار كشیدن بدم می‌آید» اگر روی رفتار بد و نادرست متمركز شوید، فرزندتان در مقابل شما جبهه‌گیری نمی‌كند و می‌توانید براحتی در مورد دوست او صحبت كنید. ضمنا وقتی در مورد دوست او صحبت می كنید، فقط به نكات منفی او توجه نكنید بلكه مسائل مثبت او را هم مطرح كنید تا فرزندتان با شما راحت‌تر باشد. اگر فرزند‌تان دوست خوبی انتخاب كرد، او را مورد تشویق و تقدیر قرار دهید. اگر با دوستانش دعوا داشت، بهتر است آنها را به منزل دعوت كنید و یك مهمانی كوچك ترتیب دهید تا مشاجره خاتمه پیدا كند. خانواده دوستان فرزندتان را هم بشناسید. خود را به والدین آنها معرفی كنید و با آنها ارتباط برقرار كنید.

استرس را برطرف كنید

استرس در تاثیر همسالان و سیگار كشیدن جوانان عامل بزرگی محسوب می‌شود. شما باید بتوانید در این مورد به فرزندتان كمك كنید. همیشه به نشانه‌ها و علایم استرس توجه داشته باشید. بعضی علایم متداول استرس شامل: سردردهای مكرر، تحریك پذیری، درد معده یا قفسه سینه، اضطراب و مشكلات خواب است. به فرزندتان یاد بدهید فعالیت‌های خودش را اولویت بندی كند. اگر وظایف و مسئولیت‌های او خیلی زیاد است، براساس اولویت، بعضی از آنها را حذف كنید. به او كمك كنید دورنمای مسائل را در نظر بگیرد. به احساسات او توجه كنید. حتی اگر در مورد مسائل پیش‌پا افتاده عصبانی شده است ، به او بگویید احساس او را درك می كنید. سعی كنید در مواقعی كه آرام است، نكات مثبت زندگی‌اش را به او یادآوری كنید و او را مطمئن كنید كه همیشه از حمایت شما بهره‌مند می‌شود. راههای رفع استرس را به او نشان دهید مثل ورزش، استراحت و خواب ، خوردن غذا در حد متعادل و حتی تفریح و سرگرمی. به او كمك كنید تا خودش فكر كند. او را تشویق كنید تا نظراتش را ارائه دهد، ایده بدهد و براساس قضاوت و تفكر خود تصمیم بگیرد. از او سئوالاتی بپرسید مثلا : «فكر می‌كنی فلان گروه چطور آدمهایی باشند؟»هر چه او بیشتر به خودش اعتماد داشته باشد و استقلال فكری داشته باشد، آسیب پذیری او كمتر می‌شود.

همدردی كنید

همدردی یعنی دنیا را از دیدگاه فرزندتان ببنید. آن وقت می‌توانید احساسات و عواطف او را درك كنید. وقتی با او همدردی می‌كنید ، در اصل به او یاد می‌دهید كه برای افكارش ارزش قائلید. در این حالت، او به خودش اعتماد می‌كند و دیدگاه شما به عنوان پدر یا مادر را می‌شناسد. مثلا به شما می‌گوید:« می‌دانستم كه ممكن است نگران شوید. به همین دلیل زنگ زدم كه بگویم كمی دیر می‌آیم».

بعضی از نوجوانان سیگار می‌كشند چون وقت آنها بسیار زیاد و كاملا خالی است. بهتر است آنها را در گروههای مختلف هنری، فرهنگی ، ورزشی و... داخل كنید تا اوقات آنها به بطالت نگذرد. ضمن این كه در خلال این فعالیت‌ها، توانایی و اعتماد به نفس او تقویت می‌شود.

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد...

ممكن است فرزندتان سیگار كشیدن را شروع كرده باشد و البته این مساله را به راحتی می‌توان فهمید . بخصوص بوی سیگار كه اصلا نمی‌شود آن را پنهان كرد. بهتر است در این مواقع سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید و او بپرسید چه مدت است كه این كار را شروع كرده و آیا دوستانش سیگاری هستند یا خیر. قوانین خانه را به او یادآوری كنید و از او بخواهید این مساله را در نظر بگیرد. بدون این كه برای او سخنرانی كنید، مثل هزینه سنگین آن، ایجاد چروك در پوست، بوی بد دهان و بیماری‌هایی مثل سرطان ؛ در موردعلایم اعتیاد به سیگار با او صحبت كنید. مثل : احساس اضطرار شدید نسبت به مصرف سیگار، احساس نگرانی و تحریك پذیری در شرایطی كه سیگار نمی‌كشد و سعی و تلاش دایمی و بی‌فایده در ترك سیگار. به او بگویید امكان دارد نوجوان بعد از مصرف تنها چند هفته سیگار، به آن اعتیاد پیدا کند. به مشاوران مخصوص در این زمینه مراجعه كنید و اصلا از تلاش در این مورد خسته نشوید و آن را به حال خود رها نكنید.

منبع: همشهری

لینک:

با چند روش ساده می توانید به سلامت جسمی و روحی خود كمك كنید.

چگونه فرزندانمان را از خطر اعتیاد برهانیم ؟

علل آسیب پذیری خانواده

سیگار نكشید!

دوست نوجوان خود باشیم

پیشگیرى از اعتیاد نوجوانان و جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.