تبیان، دستیار زندگی
مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی در ادامه سلسله مباحث اخلاقی، با عنوان «فضیلت‌های فراموش شده» از تمسّک و انس با قرآن کریم به عنوان فضیلت فراموش شده دیگری نام بردند و خاطرنشان کردند: قرآن کریم، تجلّی ذات خداوند متعال و روشنی عالم وجود و در بر دارنده عل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غریبگی با قرآن و رواج بی حیایی


رواج فساد اخلاقی و گناهان اجتماعی که موجب افزایش اضطراب و پریشانی در جامعه شده است، از عمل نکردن به آیات انسان ساز قرآن کریم و اعراض از قرآن سرچشمه می‌گیرد.


قرآن

مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامه سلسله مباحث اخلاقی، با عنوان «فضیلت‌های فراموش شده» از تمسّک و انس با قرآن کریم به عنوان فضیلت فراموش شده دیگری نام بردند و خاطرنشان کردند:

قرآن کریم، تجلّی ذات خداوند متعال و روشنی عالم وجود و در بر دارنده علم ما کان و ما یکون و ما هو کائن است و امتیازات و ویژگی‌های فراوان دیگری نیز دارد که ذکر آن در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد، امّا آنچه باید به بدان توجّه شود این است که این کتاب نورانی با همه امتیازات و ثمرات مادّی و معنوی که دارد، به دست فراموشی سپرده شده است.

ایشان در این زمینه افزودند: اگرچه پس از تشکیل جمهوری اسلامی، قرآن کریم به صحنه اجتماع وارد شد، امّا هنوز آن‌طور که شایسته این کتاب الهی است، جامعه، دانشگاه‌ها و مدارس و عموم مردم، جایگاه ویژه قرآن کریم را درک نکرده و به آن تمسّک نمی‌جویند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن بازگویی روایت شریف ثقلین تصریح کردند: پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» در مدّت رسالت خویش، بیش از هزار مرتبه، روایت ثقلین را بیان فرموده و به مسلمانان از صدر اسلام تا روز قیامت گوشزد کرده‌اند که رستگاری آنان در پرتو تمسّک توأمان به قرآن کریم و عترت طاهره است و نیز به همگان فهمانده‌اند که قرآن کریم، کتاب هدایت بشریت و اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» مبین و مفسّر این کتاب نورانی هستند.

قرآن باید در همه خانه‌ها و در بین اقشار مختلف جامعه زنده باشد، در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، بیش از این باید به مقوله انس با قرآن پرداخته شود و همه جهت‌گیری‌ها و سیاست گزاری‌های فرهنگی در کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، باید قرآنی باشد

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادمه بیانات خود با تأکید بر ضرورت انس با قرآن کریم، به تشریح مراتب چهارگانه تمسّک و انس با قرآن پرداخته و از «قرائت یا تلاوت» به عنوان مرتبه اول انس با آن کتاب نورانی یاد کرده و افزودند:

مرتبه اول انس با قرآن کریم، عبارت از خواندن قرآن، حفظ قرآن و انس با جلسات و محافل قرآنی است.

قرآن باید در همه خانه‌ها و در بین اقشار مختلف جامعه زنده باشد، در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، بیش از این باید به مقوله انس با قرآن پرداخته شود و همه جهت‌گیری‌ها و سیاست گزاری‌های فرهنگی در کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، باید قرآنی باشد.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که بر خواندن و تلاوت آیات آن تأکید می‌ورزد، خاطرنشان ساختند: قرآن حد یسر و توانایی را در تلاوت آیات مطرح فرموده و بدیهی است که این توانایی، حدّ محدودی ندارد و هر چه انسان بیشتر قرآن بخواند، باز در خود احساس می‌كند توانایی تلاوت آیات دیگری را نیز دارد.

ایشان ادامه دادند: آیات نورانی قرآن کریم، از طراوت، لطافت و جاذبه ویژه‌ای برخوردار است  و برکات و خواص بی‌بدیلی نصیب انسان می‌کند، اگرچه ممکن است کسی که قرآن می‌خواند، از میزان بهره‌ای که می‌گیرد، مطلّع نباشد و یا نورانیت الفاظ قرآن را درک نکند. نظیر انسانی که میوه‌ای مانند سیب را می‌خورد و علی‌رغم عدم آگاهی از خواصّ آن، از ارزش غذائی نهفته در آن میوه، بهره‌مند می‌گردد.

معظّم‌له با بیان برخی دیگر از آیات قرآن کریم، افزودند: قرآن هیچ زمانی را برای خواندن آیات الهی استثنا نکرده است؛ یعنی خداوند با اینکه می‌داند انسان گاهی در حالت بیماری و گاه در حال مسافرت و گاه در حال كسب و تجارت و حتّی گاهی در حال جهاد با دشمنان خداست و در خط مقدم جبهه در حال كارزار با دشمنان است ولی با این حال توصیه می‌كند تا آنجا كه می‌توانید از آیات قرآن تلاوت كنید.

تلاوت همراه با تدبّر و تفسیر قرآن کریم مرتبه دوم انس با آن کتاب شریف است و متأسّفانه مراجعه به تفاسیر قرآن کریم و بهره‌مندی از آن کتب ارزشمند، در جامعه کنونی رویکرد مناسبی ندارد. اگرچه مفسّرین نیز هنوز قادر به فهم و درک کامل لایه‌های درونی اقیانوس بی‌کران قرآن نیستند و نتوانسته‌اند به اعماق آن دست یابند،  ولی از تفاسیر موجود نیز که زحمات فراوانی برای تألیف و گردآوری آنها کشیده شده است، به شایستگی استفاده نمی‌شود.

«نمی‌دانم» ، «نمی‌توانم» و «نمی‌شود» در نهاد انسان راه ندارد و هرکسی با اراده قوی به هر مرتبه علمی یا معنوی که بخواهد می‌تواند دست یابد

ایشان اضافه کردند: «ابن عربی» که خود از مفسّران قرآن کریم است گفته است: «تاکنون هفتصد تفسیر بر قرآن نوشته شده، امّا هنوز قرآن بكر است.» یعنی کسی نتوانسته است به عمق معانی قرآن کریم دسترسی پیدا كند. امام خمینی«قدّس سرّه» نیز با نقل این مطلب از ابن‌عربی می‌فرمودند: «از زمان ابن عربی تا عصر حاضر، تقریباً تعداد تفسیرها دو برابر شده است، امّا هنوز هم قرآن بكر است و كسی نتوانسته عمق آن را بفهمد.» به عبارت دیگر هنوز قطره‌ای از دریای قرآن برداشت نشده است، ولی با این وجود، توجّه به معانی قرآن کریم و استفاده از تفسیرهای نوشته شده، مخصوصاً برای نسل جوان، لازم مرتبه سوم

مرتبه سوّم تمسّک و انس با قرآن، این است كه بعد از تدبّر و تفسیر قرآن، برای انسان، عنایتی پیش می‌آید كه می‌تواند از قرآن کریم برداشت كند.

ایشان با بیان اینکه «نمی‌دانم» ، «نمی‌توانم» و «نمی‌شود» در نهاد انسان راه ندارد و هرکسی با اراده قوی به هر مرتبه علمی یا معنوی که بخواهد می‌تواند دست یابد، تصریح کردند: بانو مجتهده امین با اینکه یك بانوی شوهردار و فرزند ‌دار بود، اراده کرد که درس هم بخواند و با اینکه در آن زمان مدرسه طلبگی مخصوص بانوان نبوده و استاد هم به سختی یافت می‌شده است، اراده و همّت كرد و در خانه درس خواندن را ادامه داد تا یک مجتهد، عارف و مفسّر قرآن شد و یک دوره چهارده‌ جلدی تفسیر قرآن کریم از آن بانوی نمونه به‌جای مانده است. بنابراین نسل جوان باید آن‌قدر با قرآن شریف مأنوس شوند که بتوانند از قرآن برداشت داشته باشند.

حیا

والاترین مرتبه انس با قرآن کریم را «عمل» به آن کتاب نورانی است متأسّفانه جامعه کنونی آن‌طور که شایسته است به ‌قرآن عمل نمی‌كند، در حالی که در همه امور زندگی، باید از قرآن کریم استفاده كرد و به دستورات آن عمل نمود.

رواج فساد اخلاقی و گناهان اجتماعی که موجب افزایش اضطراب و پریشانی در جامعه شده است، از عمل نکردن به آیات انسان ساز قرآن کریم و اعراض از قرآن سرچشمه می‌گیرد.

پیامبر گرامی«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» می‌فرمایند: وقتی ظلم‌، گرفتاری و فساد و فتنه‌های گوناگون مثل ابر تاریک بر شما هجوم می‌آورد به ‌قرآن تمسّک کنید. زیرا قرآن برای سعادت دنیا و آخرت شما شفاعت می‌كند و شفاعتش پذیرفته می‌شود.

سپس پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» می‌فرمایند: هر كس قرآن را سرمشق زندگی خود قرار دهد، بهشت آن شخص از همان جا شروع می‌شود تا به بهشت موعود نائل گردد. و كسی كه از قرآن رو گردان شده و به آن عمل نكند، جهنّم او از همان جا شروع می‌شود تا به جهنّم موعود برسد.

بخش قرآن تبیان


منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری