تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان راهنمایی ندای حق، با حضور پر تعداد خود در هر سه بخش مسابقات، غرفه و سمینارهای این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی شرکت کردند. در این دوره سرکار خانم فاطمه حسابی و سرکار خانم زهره فراهانی به هدایت و راهنمایی این پژوهشگران پرداختند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

پژوهشگران نوجوان راهنمایی ندای حق، با حضور پر تعداد خود در هر سه بخش مسابقات، غرفه و سمینارهای این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی شرکت کردند. در این دوره سرکار خانم فاطمه حسابی و سرکار خانم زهره فراهانی به هدایت و راهنمایی این پژوهشگران پرداختند.

غرفه

خانم‌ها نغمه کاشانی، فاطمه صالحی، الهام اسدی، مبینا حسن زاده، سارا ناهید، سپیده كربلایی و رز غلامی  پژوهشی پیرامون «آب مروارید و راه‌های جلوگیری از ابتلای به آن» انجام دادند و نتایج تحقیقات خود را در غرفه این مدرسه به معرض نمایش عموم قرار دادند. در این تحقیق آمده است که :

«آب مروارید علت شایع کاهش دید به خصوص در افراد مسن است اما قابل درمان می‌باشد. چشم پزشک علاوه بر اینکه می‌تواند به شما بگوید که آیا کاهش دید شما ناشی از آب مروارید است و یا علت دیگری دارد، در تصمیم گیری در مورد عمل جراحی نیز به شما کمک می‌کند.» برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌‌توانید فایل آماده شده توسط این پژوهشگران را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

«سنگ‌های قیمتی و کاربرد آن» موضوع تحقیق خانم‌ها هدی زاهدی، فاطمه رنجوری، نازنین عبادات، الهه خلعت بری و نیلوفر سلگی بود. این دانش آموزان هدف از تحقیق خود را اینگونه بیان نمودند :

• اطلاعات بیشتری درباره سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به دست آوریم و به دیگران منتقل کنیم.

• علاقه‌ای که به این تحقیق داشتیم.

• کاربرد و چگونگی تشکیل سنگ‌های قیمتی و… را به دیگران انتقال دهیم.

همچنین این پژوهشگران با انجام این پژوهش به یافته‌های زیر دست یافتند :

• اهمیت به سزای کشف سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در گذشته و حال.

• چگونگی نام گذاری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی.

• چگونگی به وجود آمدن نقش بر روی سنگ‌ها.

• چگونگی تشخیص سنگ واقعی از بدل.

• چگونگی کاربرد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کارهای مختلف.

• همیشه وجود ناخالصی باعث کاهش ارزش سنگ‌ها نمی‌شود.

• معنی نام سنگ‌ها و تاریخ نام گذاری آنها.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید فایل ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «شیطان پرستی» بود که توسط خانم‌ها الهه نبی، ملیکا یوسفی، زهرا حضرتی، زهرا گل آزاد، فائزه رفیعی و مینا رجبی انجام شده است. در این پژوهش آمده است که :

«از جمله مسائل پیچیده‌ای که دسترسی کامل به حقیقت آن برای انسان میسر نیست، مسئله جن و شیطان است. به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم تا کمی در این باره تحقیق و بررسی انجام دهیم که اطلاعات بیشتری در این مورد جمع آوری کنیم.

شیطان همان کسی بود که وقتی خبر رانده شدن یکی از مقربین را که در آسمان نقش بسته بود، فرشتگان برایش آوردند از او درخواست کردند که دعا کند که آن رجیم رانده شدن آنها نباشند. او بر سر حسد و غروری که داشت برای همه فرشتگان دعا کرد، الا خودش. چرا که فکر نمی‌کرد آن رانده شده خودش باشد.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

روزی شیطان دید که بر بهشت نوشته‌اند : نزد ما بنده‌ای است که او را به کاری واداریم، سرپیچی می‌کند، که به لعنت ابدی گرفتار خواهد شد. خود شیطان هم، هزار سال او را لعن می‌کرد، در حالی که نمی‌دانست خودش را لعنت می‌کند.

ما با به اتمام رسیدن تحقیقاتمان به این نتیجه رسیدیم که : بر اثر حسد و تکبر و سجده نکردن بر آدم و سرپیچی از دستور خدا از درگاه الهی رانده شد و از خدا هفت درخواست کرد که یکی از آنها عمر بی‌پایان است و بدانید که این عمر تا قیامت پایدار است و در طول این عمر فرزندان آدم را فریب می‌دهد.»

اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، می‌توانید فایل‌های ارائه شده را از اینجا و اینجا دانلود نمائید.

مسابقه

این مدرسه با دو گروه دانش آموزی در بخش مسابقات «سازه‌های ماکارونی» شرکت کردند. گروه اول متشکل از خانم‌ها گیسو حسن زاده، سوگل حلاجیان، غزاله بخشی، حنا نسرین پور و محبوبه شیخ علی شاهی و گروه دوم با حضور خانم‌ها غزاله کیانی، پریسا الله دادی، مینا باقری و فاطمه گلیم باف، شایان ذکر است که این مدرسه در این بخش از مسابقات موفق به کسب رتبه سوم این دوره از جشنواره گردید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به اینجا مراجعه نمائید.

همچنین خانم‌ها میترا قهرمانی، محدثه میرعمادی، مهشید حسینی، نغمه کاشانی و فاطمه فرهمند با ساخت موشک آبی، در مسابقات این بخش حضور داشتند.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

سمینار

خانم‌ها زهرا اکبریان، نگار زینلی، نوشین جعفری و مبینا هدایتی سمینار تحت عنوان «اوتیسم» ارائه دادند. در این پژوهش آمده است که :

«هر چند که اوتیسم برای اولین بار در سال 1943 تشخیص داده شده است ولی هنوز نیز یک ناتوانی نسبتاً ناشناخته است. کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند مانند کسانی که فلج مغزی دارند از ناتوانی جسمی رنج نمی‌برند، آنها احتیاج به صندلی چرخدار ندارند و در ظاهر مانند هر فرد دیگری که چنین معلولیتی ندارد به نظر می‌رسند. با توجه به طبیعت نامرئی این معلولیت آگاهی و درک این وضعیت کار دشوارتری است.

اوتیسم چیست؟ اوتیسم یک معلولیت رشدی دائمی است که بر رفتاری که یک نفر با افراد پیرامون خود دارد، تاثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالانی که اوتیست هستند برای یک رابطه قابل فهم با دیگران مشکل دارند. … »

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اوتیسم می‌توانید تحقیق ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

«تاثیر تفکر مثبت بر شیوه زندگی و سلامت انسان» موضوع سمینار ارائه شده توسط خانم‌ها پارمیدا عطایی فرد، میترا قهرمانی، سارا پرهیزگاری، مهسا سیفی و هانیه طلایی است. به گفته این دانش آموزان :

هدف ما از انجام این تحقیق شناخت تاثیر طرز تفکر انسان بر زندگی و سلامت است، که چگونه تفکر انسان گاه موجب صعود و گاه موجب سقوط افراد خواهد شد، تا ذهنی سالم با افکار مثبت و به دور از هیچ گونه فکر منفی داشته باشیم و افکار انسان را به طور کلی طبقه‌بندی کرده و با آثار مثبت نگری آشنا شویم.

افکار انسان اهمیت به سزایی در زندگی او خواهد داشت. بر این اساس چگونگی افکار انسان، چگونه درگیر شدن در افکار خود، چگونگی سازمان دهی آنها و غلبه انواع خاصی از افکار بر ذهن بسیار مورد توجه است. در یک طبقه بندی ساده افکار انسان در دو مقوله مثبت و منفی دسته‌بندی می‌شوند. افکار مثبت آن دسته از افکاری هستند که تاثیرات مفیدی بر ذهن و رفتار فرد به جای می‌گذارند و افکار منفی تحریک کننده هیجانات منفی در افراد است. چیزی که نحوه زندگی انسان‌ها را مشخص می‌کند، تفسیر و نوع دیدشان نسبت به وقایع بیرونی است نه خود آن وقایع. سرمنشاء مثبت اندیشی از باورهای ما می‌آید. پیروزی ثمره درست اندیشیدن است و تنها با پاسداری و هوشیاری می‌توان آن را نگاه داشت. همه موفقیت‌ها نتیجه افکار هدایت شده است و با یک قانون معین کنترل می‌شوند.»

سمینار ارائه شده توسط این پژوهشگران در اینجا برای دانلود قرار داده شده است.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی ندای حق

خانم‌ها روژان عبدالهی، فائقه خدادای، غزاله کیانی، فاطمه رحمانی، ساناز قهرمانی و شیما ملااحمدی نیز بر روی موضوع «مرگ از دیدگاه الهیون» پژوهش کرده بودند و نتیایج این بررسی را در قالب سمیناری ارائه نمودند. از جمله مواردی که در این سیمنار به آن اشاره شد، می‌توان به مطالب زیر اشاره کرد :

«نظریات مختلفی از دیدگاه‌های الهی و مادی درباره رابطه روح و بدن ارائه شده. روح امری مجرد است و تعلق خاصی به بدن دارد. از نظر اسلام روح و بدن دو واقعیت کاملاً مخالف یکدیگرند. بدن خواص حیاتی خود را پس از مرگ از دست می‌دهد ولی روح قادر به ادامه حیات هست. حال می‌توان گفت بدن تابع روح است.

از آیات شریفه قرآن چنین پیداست که : خواب و مرگ هم سنخ و هم جنس هستند.

از مجموعه مطالب گفته شده نتیجه می‌گیریم که مرگ به عنوان قانون عمومی بر تمام جهان و موجودات آن حاکم است از جمله انسان و هیچ استثنائی وجود ندارد. کیفیت و چگونگی مرگ فرق می‌کند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سیمنار ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

«اعتماد به نفس» موضوع سمینار خانم‌ها محبوبه شیخ علیشاهی، آیدا فرهمندی، محدثه میرعمادی، مهشید حسینی و فرناز رباط جزی است. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، می‌توانید سمینار این پژوهشگران را از اینجا دانلود نمائید.

همچنین خانم‌ها مانا بادامچی، مژگان شربیانی، شکیبا کریمیان و نگین مستغنی نیز به ارائه نتایج تحقیقات خود در زمینه «لایه اوزون» پرداختند. سمینار این پژوهشگران در اینجا برای دانلود قرار داده شده است.

آخرین سمینار ارائه شده توسط پژوهشگران این مدرسه توسط خانم‌ها دلارام رضایی، حسنا قیطاسی، فاطمه فرهمند و نرگس طالبی درباره «نوجوانی» بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فایل ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

شما می توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی