تبیان، دستیار زندگی
مراقب شیطان باشید تا شما را با بهانه‌ای برای فرار از انفاق نفریبد زیرا که این روزها شیطان بسیار زیرکانه عمل می‌کند و با نشان دادن جلوه‌های دنیا و بهانه‌های مختلف فقیر شدن راه‌های تقرب به خدا و تجارت سعادت را غبار آلود می‌کند . الشَّیْطَانُ یَعِدُکُم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید به سومالی کمک کنیم؟!


هر چقدر هم که از اخبار جهان بی اطلاع باشید حتماً از اتفاقاتی که در سومالی افتاده بی خبر نیستید . قحطی و خشکسالی 6سال گذشته در کشور سومالی سبب شده که حدود 5میلیون نفر از  مردم سومالی دچار فقر و گرسنگی شوند .


سومالی

سومالی پهناورترین کشور شاخ آفریقا در شرق این قاره است کشوری که فقط 10 میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از 90%مردم آن مسلمان هستند.سومالی با وجود داشتن معادن و منابعی مانند سنگ آهن، اورانیوم، ژیپس به علت عقب‌ماندگی و فقر امکانات و تکنولوژی توان بهره برداری بهینه از آن‌ها را ندارد.

به علاوه این منطقه قحطی زده و بحرانی نه تنها به خاطر عوامل جغرافیایی مانند نبود بارش و خشکسالی بلکه ناتوانی دولت مرکزی و بروز جنگ‌های داخلی دچار فاجعه انسانی شده است .

شاید هیچ‌کدام از ما ندانیم از فرط گرسنگی مردن چقدر دردناک و سخت است در حالیکه مادران فرزندان خود را از دست می‌دهند و روزانه 100نفر به علت گرسنگی شدید جان خود را از دست می‌دهند .

اکنون ماهی را سپری می‌کنیم که روزه داری واجب است و فلسفه روزه درک حال محرومان و فقرا محسوب می‌شود و اساس روزه میان فقرا و اغنیا عدالت و مساوات برقرار می‌کند .

شاید همه ما با دیدن انسان‌های فقیر و نیازمند غمگین شویم اما اقدامی نکنیم،این نکته را فراموش نکنیم که روزه داری انگیزه لازم برای دستگیری نیازمندان را به انسان می‌دهد .

خداوند در قرآن به زیبایی بیان می‌دارد که عده‌ای که انفاق نمی‌کنند همیشه دنبال بهانه‌ای برای فرار از انفاق می‌گردند . اگر نیاز مندی را ببینند می‌گویند حتماً حکمت بوده ما غنی باشیم و ثروتمند و دیگران نیازمند !

بهانه‌ای برای فرار از انفاق

این روزها این سوال مطرح می‌شود که وقتی ما در کشورمان فقیر و نیازمند داریم چرا باید به دیگران کمک کنیم ؟و یا چراغی که به خانه رواست .......

آری ما نمی‌توانیم منکر فقر در گوشه و کنار کشور پهناورمان شویم اما اکنون یک فاجعه انسانی رخ داده است و کمک به کم‌رنگ شدن فقر در ایران به مراتب هدف عالی است اما از این مهم نیز نمی‌توان به راحتی گذشت. طبق جدیدترین آمار تا روز 12 رمضان 81 میلیارد تومان فقط در شهر تهران هزینه حلیم و آش خریداری شده سفره‌های افطار تهرانی‌ها شده است . حال خودتان قضاوت کنید و انتخاب کنید .

خداوند در قرآن به زیبایی بیان می‌دارد که عده‌ای که انفاق نمی‌کنند همیشه دنبال بهانه‌ای برای فرار از انفاق می‌گردند . اگر نیازمندی را ببینند می‌گویند حتماً حکمت بوده ما غنی باشیم و ثروتمند و دیگران نیازمند !

پس شرط اول درجه فقر و نیازمندی است که هر چه شدید تر اولویت بالاتر است .همین اولویت در سوره‌های( اسراء /26-)(الروم /38-) بیان شده است

بسته به شرائط زمان ،هر لحظه به دنبال بهانه‌ای برای خیر نرساندن به مردم هستند :" وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ : و چون به آنان گفته شود از آنچه خدا به شما روزی داده انفاق کنید کسانی که کافر شده‌اند به آنان که ایمان آورده‌اند می‌گویند آیا کسی را بخورانیم که اگر خدا می‌خواست [خودش] وی را می‌خورانید شما جز در گمراهی آشکاری [بیش] نیستید. (یس/ 47)

اولویت در انفاق چگونه است؟!

در قرآن نیز مسئله اولویت بیان شده است آنجا که می‌فرماید :

" وَآتَی الْمَالَ عَلَی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ :مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‌ماندگان و گدایان و در [راه آزاد کردن] بندگان بدهد.(بقره /177)

کمک به مردم سومالی هیچ مغایرتی با کمک به هم وطنان خودمان ندارد و مسلماً وقتی صحبت از کمک به فقراست می‌توان از قانون اهم و مهم استفاده کرد و عقل سلیم تشخیص می‌دهد که نجات مسلمانان سومالی از مرگ از اهمیت خاصی برخوردار است

طبقات اول از ذوی القربی شروع شده بعد ایتام مرحله بعد مساکین و... که در صورت بی نیازی طبقه اول باید در صدد رفع فقر از گروه دوم و به همین ترتیب از گروه‌های بعدی اقدام کرد. پس شرط اول درجه فقر و نیازمندی است که هر چه شدیدتر اولویت بالاتر است. همین اولویت در سوره‌های(اسراء /26-)(الروم /38-) بیان شده است .

دنیا محل آزمایش است!

" وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ : قطعاً شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جان‌ها و محصولات می‌آزماییم و مژده ده شکیبایان را ." (بقره /155)

گاهی اندک انفاقی نزد خدای مهربان آنچنان مقبول می‌افتد که گره‌های بزرگی را از زندگی می‌گشاید و گاه میلیاردها تومان صدقه و انفاق ارزشی در درگاه خدا ندارد

این جهان میدان آزمایش بندگان است ، آنان که همیشه در معامله‌های پرسود خداوند تاجران موفقی هستند، در صحرای قیامت حسرت خوردگان ابدی محسوب نمی‌شوند و هر جا عرصه‌ای برای تجارت ببینند سود می‌برند حتی با تکه‌ای نان یا دانه‌ای خرما .کمک به مردم سومالی هیچ مغایرتی با کمک به هم وطنان خودمان ندارد و مسلماً وقتی صحبت از کمک به فقراست می‌توان از قانون اهم و مهم استفاده کرد و عقل سلیم تشخیص می‌دهد که نجات مسلمانان سومالی از مرگ از اهمیت خاصی برخوردار است .

البته این تصمیم  هم بسیار خوب است که هم به هم وطنان خودمان کمک کنیم و هم به مسلمانان سومالی ، انسان باهوش همیشه بهترین راه را انتخاب می‌کند که از بالاترین در صد سود بهره‌مند شود .

الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء : شیطان شما را از تهیدستی بیم می‌دهد و شما را به زشتی وامی‌دارد ." (بقره 268)

هدف رضایت خداست

برای رضایت و خشنودی خدا تنها اطاعت و فرمان برداری لازم است که در هر زمان و مکانی این اطاعت رنگ خاصی دارد .گاهی اندک انفاقی نزد خدای مهربان آنچنان مقبول می‌افتد که گره‌های بزرگی را از زندگی می‌گشاید و گاه میلیاردها تومان صدقه و انفاق ارزشی در درگاه خدا ندارد .

نتیجه :

مراقب شیطان باشید تا شما را با بهانه‌ای برای فرار از انفاق نفریبد زیرا که این روزها شیطان بسیار زیرکانه عمل می‌کند و با نشان دادن جلوه‌های دنیا و بهانه‌های مختلف فقیر شدن راه‌های تقرب به خدا  و تجارت سعادت  را غبار آلود می‌کند.

"الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء : شیطان شما را از تهیدستی بیم می‌دهد و شما را به زشتی وامی‌دارد."(بقره 268)

مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


منابع :

تفسیر نمونه – آیت‌الله مکارم شیرازی

تفسیر المیزان – علامه محمد حسین طباطبایی

روزنامه جام جم –دوشنبه 24 مرداد