تبیان، دستیار زندگی
طولانی‌ترین پانتومیم جهان به صورت طناب‌کشی فرضی از سازمان میراث فرهنگی در تهران پایتخت ایران آغاز شد تا چند روز دیگر به سی و سه پل اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام متصل شود. طولانی ترین پانتومیم دنیا با یک حرکت نمادین از راه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای طولانی‌ترین پانتومیم دنیا آغاز شد


طولانی‌ترین پانتومیم جهان به صورت طناب‌کشی فرضی از سازمان میراث فرهنگی در تهران پایتخت ایران آغاز شد تا چند روز دیگر به سی و سه پل اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام متصل شود.

طولانی ترین پانتومیم دنیا با یک حرکت نمادین از راهروهای تو در توی سازمان میراث فرهنگی در اولین روز هفته بزرگداشت میراث فرهنگی آغاز شد.

بهرام ریحانی که سال هاست بدن خود را برای اجرای پانتومیم تربیت کرده، با صورت گریم کرده و پیراهنی که روی آن نوشته شده بود "طولانی ترین پانتومیم دنیا از تهران تا اصفهان، میراث فرهنگی میراث جاوید" برای آغاز اجرای طولانی‌ترین پانتومیم دنیا در مقابل دوربین های شبکه های خبری لحظه‌شماری می کرد.

راهروهای طولانی سازمان میراث فرهنگی که با صنایع دستی و میراث تاریخی تزئین شده اند، مانند یک موزه بی انتها از نگاه تیز خبرنگاران و دوربین های کوچک و بزرگ در امان نبودند. ریحانی به خبرنگار "مهر" می گوید: "مدت ها بود به طرح اجرای این پانتومیم فکر می کردم و چون سال 2006 اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، من تصمیم گرفتم این طرح را اجرا کنم ."

او انگیزه های بسیاری برای طی مسافت 450 کیلومتری تهران تا اصفهان با اجرای پانتومیم دارد که جلب توجه افکار عمومی برای حفظ، مرمت و نگهداری آثار و میراث تاریخی و فرهنگی کشور همزمان با بزرگداشت روز جهانی میراث فرهنگی و تبلیغ برای هنر مهجور پانتومیم که به ویژه در ایران چندان به آن توجه نشده، از جمله آنهاست.

این هنرمند می گوید: "9 سال است به طور مستمر کار پانتومیم می کنم و تمرینات جدی خودم را برای این کار از آذر سال گذشته به صورت 7 ساعت در روز انجام داده ام و یقین دارم که به مشکلی در این راه طولانی برنخواهم خورد. بیش از آنکه به مخاطب و تماشاگران این اجرا فکر کنم، به جلب افکار عمومی فکر می کنم که این کار تنها با کمک رسانه ها و مطبوعات میسر است، امیدوارم با حساسیت خبرنگاران و اهالی رسانه، افکار عمومی جذب حرکت ما شود."

کار ریحانی روز گذشته چند ساعت پس از طلوع خورشید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خیابان آزادی تهران آغاز شد و دو هفته بعد همزمان با غروب آفتاب در اصفهان به پایان می رسد. قرار است 14 نفر در این 14 روز او را همراهی کنند.

علیرضا سجادپور، معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تنها مسئولی بود که در این مراسم حضور یافت و گفت: "همه امکانات لازم از تیم پزشکی، بهداشتی و امنیتی گرفته تا تیم غذایی و تدارکات مهیا شده تا این گروه را در مسیر تهران تا اصفهان همراهی کنند."

سجادپور در ابتدای کار سیمرغ نمادین کاشی بازسازی شده دوره سلجوقیان را به ریحانی داد تا پس از دوهفته به مسئولان و مقامات اصفهان روی سی و سه پل اهداء شود. معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی درباره علت استفاده از سیمرغ گفت: "سیمرغ نماد افسانه ای و اسطوره ای کشور ماست که معانی مختلفی دارد. این اسطوره نماد سفر، نماد عرفان شرقی بر اساس شعر عطار نیشابوری، نماد تعالی و نماد سی استان کشور ماست که نشانگر اقتدار فرهنگی و شأن ایران آزاد، اسلامی و مستقل است."

وی همچنین درباره برنامه های هنری مختلف هفته بزرگداشت میراث فرهنگی افزود: "ما در این هفته علاوه بر برگزاری سخنرانی و همایش تصمیم داریم برای اولین بار ابتکارات مختلفی نیز از خود ارائه دهیم و هدف ما از ارائه این ابتکارات هنری، استفاده از زبان جهانی هنر است، زبانی با استفاده از آن می توان پیام خود را به تمام دنیا منتقل کرد. در این راستا زبان هنری شهری که می تواند بدون پیش نیاز خاصی اجرا شود، مانند تئاتر میدانی و پانتومیم، برای ما بسیار اهمیت دارد. در این دسته هنرها پانتومیم به دلیل مشخصه خاص خود در استفاده از اجزای بدن و بدون دیالوگ و به عنوان زبانی که نیاز به ترجمه ندارد، می تواند بهترین راه ارتباط با مخاطبان دنیا باشد."

هنوز ظهر نشده که سررشته طناب فرضی توسط معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به قاصد سیمرغ نمادین داده می شود و این هنرمند پس از گذاشتن سیمرغ نمادین در کوله بار سفر خود، رشته فرضی جلب توجه و حساسیت افکار عمومی نسبت به حفظ، مرمت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی را می گیرد و از راهروهای پیچ در پیچ میراث فرهنگی به فضای باز و از آنجا راهی خیابان شلوغ و پردود آزادی می شود تا سفر خود را به سوی اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز کند. 14 همراه او نیز سوار خودروهای مزین به شعار میراث فرهنگی میراث جاوید از پشت سر او را همراهی می کنند. طولانی ترین پاتومیم جهان از کوچه های شهر می گذرد و به بزرگراهها و جاده ها می رسد.

غروب آفتاب در زاینده رود و پل تاریخی سی و سه پل شاید چشم انداز دل انگیز و امیدوارکننده ای برای آرامش خاطر قاصدان میراث فرهنگی باشد.

لینک ها :

گزارش تصویری اجرای طولانی‌ترین پانتومیم دنیا

هنر