تبیان، دستیار زندگی
حضرت حجت (عج)، دعایی را به مرحوم آیت الله سید مرتضی کشمیری یاد دادند تا در ایام گرفتاری‌های زندگی خوانده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعایی که امام زمان به مایاد داد

حجت الاسلام صدیقی
حضرت حجت (عج)، دعایی را به مرحوم آیت الله سید مرتضی کشمیری یاد دادند تا در ایام گرفتاری‌های زندگی خوانده شود.
بیاناتی از حجت الاسلام و المسلمین صدیقی

مرحوم آیت الله سید مرتضی کشمیری از عرفای به نامی است که بزرگان او را قبول داشته و کراماتی از او نقل کرده اند؛ ایشان از وجود نازنین امام زمان یک دعایی را شنیده و نقل می‌کند که حضرت به من فرمودند؛ هر وقت به بن‌بست رسیدی این دعا را بخوان : «یا مَن إذا تضایقتِ الأمورُ فَتحَ لها باباً لم تَذهَب الیه الأوهامُ صَلِّ على محمد و آل محمد و افتح لأموریَ المتضایقةِ باباً لم یَذهَب الیه وَهمٌ یا ارحم الراحمین».

 در این دعا بر خداوند عرضه می‌داریم: « ای خدایی که وقتی حلقه‌های بلا به هم گره می‌خورد و انسان را در فشار قرار می‌دهد ؛ در این زمان دری را به روی بندگان باز می‌کند که فکر و وهم بشر هم به آن جا نمی رسید. خدایا صلوات خود را بر محمد و آل محمد نازل فرما و مرا که در بن بست گیر کرده ام، تو خودت راهی برایم باز کن که به عقل من نمی رسد».

* همواره خدا باور باشیم

 هیچ چیزی در عالم نیست که وجودش از خودش باشد، خلق خداوند هم دم به دم است به این معنی که مخلوق وجود مستقل ندارد؛ خداوند خودش می‌فرماید که شما انسان‌ها فقیر هستید و در ذات و هویت خود نیز این فقر را دارید، بنابر این همه چیز ما از آن خداست.

 پروردگار متعال در این نظام آفرینش تمام موجودات را به هم پیوند داده است، انسان به اذن خدا نورانیت می‌گیرد و به یک عالم و مرجع تقلید و یک انسان محبوب در نزد مخلوقات تبدیل می‌شود.

نظام علت و معلول ما را محدود می‌کند، اما قدرت خداوند را هیچ چیز نمی تواند محدود می‌کند، چرا که دست خدا بالای همه دست‌هاست.

از شر وسواس‌ها و خناس‌ها همواره باید به خدا پناه برد. 

جوانان عزیز و متدین هشیار باشید و بدانید که ما در برابر گناه و نفس امّاره خطرناک خویش، همیشه باید به خدا پناه ببریم و از او مدد بخواهیم که ما در همه حال صراط مستقیم قرار دهد.

باید از شر آن‌هایی که در فکر و تمایلات جوان‌ها تحریک شهوات می‌کنند و با کارهای خود ایجاد هیجانات معصیت آلود می‌کنند و نیز سحر کننده‌ها و جادوگر‌ها و منحرفین به خدا پناه ببریم.

زنانی که با آرایش‌های بزک کرده خود، نفاسات فی العقد هستند، باید از این‌ها هم به خدا پناه برد.

 وقتی قرآن می‌خوانید به خدا پناه ببرید و از این قرآن خواندن‌ها مغرور نشوید، تا گرفتار اوهام و عجب و ریا و سو برداشت‌ها از قرآن نشوید.

باید آگاه باشیم که در نماز هم شیطان دست از تلاش خود برای منحرف کردن ما بر نمی دارد و به همین خاطر است که ما نماز خود را با «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» آغاز می‌کنیم.

* انقلابی بودن مغرورمان نکند

اینانقلابی بودن، بسیجی بودن و روحانی بودن نیز نباید ما را فریب دهد چرا که شیطان در همه حال در کمین است و ما باید به خدا پناه ببریم.

اثر پناه بردن به خدا این است که شیطان بر کسانی که خداباور هستند و به او ایمان و عقیده پیدا کرده و کار را به او واگذار نموده اند، تسلط پیدا نمی کند؛ در حقیقت شیاطین بر کسانی که به خدا اتکا ندارند نفوذ کرده و بر آن‌ها مسلط می‌شود، اما کسانی که اهل توکل هستند از نفوذ شیطان در امان هستند.

 تقوا باعث می‌شود خداوند متعال روزی ما را عنایت فرموده و ما را بی نیاز از خلق قرار دهد.

حالا که ما توکل کردیم باید در پیشگاه احدیت انابه نموده و بیچارگی و فقر خود را به خدا اعلام نماییم.


منبع : حوزه نیوز

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان