تبیان، دستیار زندگی
در مجالی کوتاه ویژگی‏ها و شاخصه‏های شب‏ قدر را از منظر «امام خمینی» و «مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‏ای» مرور می‏کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی(ع)،برجسته ‏ترین انسان كامل

آیت الله
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) برجسته ‏ترین انسان كامل و نیز شخصیت ممتازی است.

 گفتاری از استاد گرانقدر حضرت آیت الله جوادی آملی

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) برجسته ‏ترین انسان كامل و نیز شخصیت ممتازی است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله ‏صلی الله علیه و آله و سلم به صورت یك مجموعه خلق شد؛ چنان‏كه رسول اكرم ‏صلی الله علیه و آله و سلم می ‏فرماید: «خلقت أنا وعلیّ من نورٍ واحد».

 سپس این نور واحد، عوالمی را پشت سر گذاشت و به این نشأه از عالم وجود رسید تا این‏كه در دنیا، یكی در لباس نبوت جلوه كند و دیگری در جبّه امامت.

برای غیر ذات نورانی ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، نه شناخت عارفانه شهودی كُنه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) مقدور است و نه معرفت حكیمانه حصولی عمق یا اوج او میسور.

انسان كامل، چونان امیرالمؤمنین، علی بن ابی‏طالب(علیه‌السلام)، عصاره نظام آفرینش است و آنچه در جهان امكان به طور كثرت، مَنْشُور است،

در حقیقتِ علی بن ابی‏طالب(علیه‌السلام) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگی این لَفّ و نَشْر، پیام خاص خود را دارد و آن این‏كه وجودهای طبیعی، مثالی، عقلی و اِلاهی اشیای عینی، همتای مراحل چهارگانه وجود این عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود؛

به طوری كه اگر نظام تكوین به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان حضرت علی(علیه‌السلام) خواهد بود و اگر حقیقت انسان كاملی مانند علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) به صورت جهان عینی مُتبلوِر شود، همین جهان كنونی خواهد شد و این تبادل و تعاملِ متقابل، محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد.

از این‏رو، آن حضرت(علیه‌السلام) درباره خویش چنین فرمود: «ما لله ایةٌ أكبر منّی»؛  برای خداوند، نشانه ‏ای بزرگ‏تر از من نیست؛ همان‏طور كه بزرگ‏تر از مجموع جهان، چیزی نیست.

راز این آیت كبرا بودن را باید در مظهریت انسان كامل برای اسم اعظم اِلاهی جست و جو كرد. البته ذوات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) چون از سِنْخ وحدتِ ویژه برخوردارند:

«وأنّ أرواحَكم ونوركم وطینَتكُم واحدةٌ طابَتْ و طهرت بَعْضُها من بعضٍ»، همه آنان آیت كبرای خدایند.

اثر این هماهنگی كاملِ انسانِ معصوم و جهان را می ‏توان در علم غیب انسان كامل، نسبت به آنچه در جهان می‏ گذرد و نیز تأثیر وی در آن را به اذن خداوند مشاهده نمود.


منبع : برگرفته از کتاب شمیم ولایت در آثار حضرت آیت الله جوادی آملی،ص423

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان