تبیان، دستیار زندگی
در نوشتار زیر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره آزاد سازی قیمت خودروها سخن گفته است و اثرات آن بر صنعت خودرو را تشریح کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزاد سازی قیمت خودرو خوب یا بد؟


در نوشتار زیر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره آزاد سازی قیمت خودروها سخن گفته است و اثرات آن بر صنعت خودرو را تشریح کرده است

خودرو

بحث آزاد سازی قیمت خودروها مدتی است توسط خودروسازان دنبال می‌شود و حتی خبرهایی مبنی بر آزاد سازی قیمت خودرو در سایت‌ها و روزنامه‌ها درج شد اما این خبر هم مانند بسیاری از خبرهای این چنینی خیلی زود تکذیب شد. یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای آزاد سازی قیمت خودروها را ظلم مضاعف بر مردم و باعث ایجاد هرج و مرج در بازار خودرو دانست. اما خودروسازان و فعالان این حوزه نظر دیگری  دارند.

در گذشته شرکت‌های خودروسازی قیمت تمام شده شان را حساب کرده  و با سودی که سازمان حمایت از مصرف کننده برایشان در نظر می‌گرفت  قیمت‌ها را به روز می‌کردند. در حال حاضر مدتی است که این کار انجام نمی‌شود. در شرایطی که دست خودروسازان برای تعیین قیمت تولیداتشان بسته است؛ بر قطعه سازان فشار می‌آورند و چون قطعه سازان مستقیما با مواد اولیه سر و کار دارند و هیچ کاری از دست آن‌ها ساخته نیست بنابراین  تقریبا تمام قطعه سازان دچار ضرر و زیان شده‌اند. این امر در نهایت به ضرر صنعت کشور تمام می‌شود. در واقع می‌توان گفت آزادسازی قیمت خودرو از ضروریات اقتصاد کشور است.

طبق قانون، دولت تنها باید بر کالاهای اساسی نظیر برنج و روغن قیمت گذاری کند. از آن  جا که خودرو کالای اساسی نیست چنانچه قیمت آن بر اساس حاشیه بازار تعیین شود کمک بزرگی به این صنعت خواهد شد. اکنون  قیمت تولیدی بعضی خودروها  با قیمت بازار تا 3 میلیون تومان تفاوت دارد. دلیل آن هم وجود واسطه‌ها و دلال‌هاست که باعث ضرر مصرف کننده می‌شود. ضمن این که تولید کننده هم هیچ گونه سودی نمی‌برد.

دولت تنها باید بر کالاهای اساسی نظیر برنج و روغن قیمت گذاری کند. از آن  جا که خودرو کالای اساسی نیست چنانچه قیمت آن بر اساس حاشیه بازار تعیین شود کمک بزرگی به این صنعت خواهد شد

در همین رابطه باید به آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی هم اشاره کرد. هدف از آزاد سازی قیمت‌های انرژی آزاد کردن قیمت‌ها بود .هر چند در ماه‌های اول  همه به منظور  جلوگیری از ایجاد شوک بر بازار در اجرای این قانون به دولت کمک کردیم اما به تدریج باید آزاد سازی قیمت‌ها عملی شود  تا از فشار مضاعف بر بخش‌های مختلف صنعت جلوگیری شود.

از سوی دیگر واردات خودرو هم اکنون آزاد است و هیچ منع قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد. بحثی که در این رابطه مطرح است به خدمات پس از فروش بر می‌گردد. خودروهای وارداتی باید حتما در داخل کشور خدمات پس از فروش داشته باشند .همچنین استانداردهای 55 گانه محیط زیست هم  از مواردی است که  در واردات مورد توجه قرا رمی گیرد.زیرا عدم وجود هر یک از این‌ها به معنای زیان مصرف کننده است.

خودرو

نکته‌ای که در این میان وجود دارد تعرفه بالای خودرو است. دلیل بالا بودن تعرفه خودرو به تفاوت فضای کسب و کار کشور ما با کشو رهای رقیب بر می‌گردد.برای مثال زمانی که هزینه بانکی در کشور 25 درصد و در کشورهای رقیب نیم درصد یا نزدیک صفر است ؛پس باید یا این 25 درصد را کم کنیم.یعنی هر چه از درصد سود بانکی کم می‌کنیم به همان نسبت میزان تعرفه‌ها نیز کاهش یابد.یا این که با افزایش تعرفه‌ها  از ادامه تولید داخلی حمایت کنیم.

زمانی که توانستیم نرخ بهره ،تورم ،بهره وری و ساعات کاری را به سطح بین‌المللی نزدیک کنیم آن وقت دیگر نیازی به تعرفه نخواهد بود.از سوی دیگر باید این را مد نظر داشت که این تعرفه به جیب تولید کننده نمی‌رود بلکه به دولت بر می‌گردد.

درخصوص این که گفته می‌شود آزاد سازی قیمت خودرو  منجر به ایجاد هرج و مرج در بازار این صنعت خواهد شد؛باید گفت که چنانچه ناگهان قیمت خودرویی دو برابر شود مطمئنا بازار فروش خود را از دست خواهد  داد.اکنون 102 مدل خودرو در کشور تولید  می‌شود و 32 واحد خودرو سازی  در بخش‌های خصوصی  و دولتی فعالاند . در صورتی که تعیین قیمت‌ها بر عهده خود این شرکت‌ها گذاشته شود قاعدتا همه سعی می‌کنند خودروهایشان را از نظر کیفی و نیز قیمت  به گونه ای تولید کنند که بیشترین فروش را داشته باشد. به یاد داشته باشیم تولید زیاد به معنای افزایش قیمت‌ها نیست.در مجموع باید بگویم آزاد سازی قیمت خودرو باعث بهبود اوضاع این صنعت خواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :خبرآنلاین