تبیان، دستیار زندگی
امروز افطاری یک نوع دسر داریم. حلیم بادمجان، غذایی است که می توانید در وعده ی شام میل نمایید و قورمه سبزی برای سحری.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفره افطار و سحر

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد شانزدهم)


امروز افطاری یک نوع دسر داریم. حلیم بادمجان، غذایی است که می توانید در وعده ی شام میل نمایید و قورمه سبزی برای سحری.

پیشنهاد اول                               پیشنهاد دوم                                 پیشنهاد سوم                             پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم                           پیشنهاد ششم                             پیشنهاد هفتم                            پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم                             پیشنهاد دهم                                پیشنهاد یازدهم                      پیشنهاد دوازدهم

                     پیشنهاد سیزدهم                         پیشنهاد چهاردهم                             پیشنهاد پانزدهم

افطار:

چای یا آب جوش با 1 عدد خرما + یک کاسه (به اندازه‌ی نصف لیوان) از دسری که در ادامه روش تهیه‌ی آن را ذکر می‌کنم.

دسر

توضیحات:

برای تهیه‌ی این دسر، ابتدا حدود یک لیوان شیر را با یک عدد تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آرد برنج و یک قاشق و نیم شکر خوب مخلوط کرده و سپس آن را روی شعله قرار دهید و مدام هم بزنید تا شروع به بسته شدن کند. وقتی حالت فرنی به خودش گرفت کمی زعفران و گلاب را به آن اضافه نمایید و بعد از یکی دو دقیقه زیر شعله را خاموش نمایید. این دسر هم مغذی است و هم خوش مزه و هم خیلی سریع آماده می‌شود.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت 21:10

شام:

3 کف دست نان، ترجیحاً نان سنگک + حلیم بادمجان بدون گوشت به اندازه‌ی نصف لیوان + یک پیش دستی سبزی خوردن + یک کاسه ماست کم چرب به اندازه‌ی نصف لیوان.

حلیم بادمجان

توضیحات:

1- حلیم بادمجان را این گونه آماده نمایید: ابتدا در یک ظرف مقداری عدس را با کمی آب و نمک بگذارید بپزد. مقدار آب به گونه‌ای باشد که با پختن عدس مقدار خیلی کمی از آن، باقی بماند؛ مثلاً حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری. در ظرف دیگر بادمجان را با شعله‌ی کم و کمی روغن مخصوص سرخ کردنی، سرخ نمایید. اگر بادمجان‌ها را بعد از شسته شدن در مقداری آب نمک قرار دهید و بعد از بیرون آوردن، آن ها را خوب فشار دهید هم تلخی آن گرفته می‌شود و خوش مزه می‌شود و هم روغن کمتری هنگام سرخ کردن به خود می‌گیرد. وقتی بادمجان‌ها سرخ شد، آن را در سبدی قرار دهید تا روغنش خوب گرفته شود. سپس آن را با عدس پخته شده خوب مخلوط کرده و با پیاز داغ و نعنا داغ کم روغن و گردو میل نمایید. می‌توانید آن را با کشک نیز تزئین نمایید.

جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های

خوبی هستند

2- حلیم بادمجان را با روش‌های مختلفی درست می‌کنند و بیشتر مرسوم است که در آن گوشت یا مرغ می ریزند؛ اما با این روش خیلی سریع آماده می‌شود و طعم بسیار خوبی هم دارد. بهتر است مقدار بادمجان و عدس مساوی باشد. این غذا به دلیل داشتن عدس، دارای آهن خوبی می‌باشد، برای جذب بیشتر آهن با این غذا، کمی آب‌لیموی تازه میل نمایید و چون آهن آن گیاهی است بهتر است تا یک ساعت بعد از صرف این غذا چای ننوشید یا حداقل چای خیلی کم رنگ بنوشید.

قبل خواب:

(البته امشب شب قدر است و معمولاً افراد بیدار هستند.)

یک برش خربزه به اندازه‌ی یک لیوان.

خورش قورمه سبزی

سحری:

یک فنجان آب جوش یا چای کم رنگ با 1 عدد خرما + پلو خورش قورمه سبزی (حدود 10 قاشق غذاخوری سر صاف پلوی کم روغن با 3 تا 4 تکه گوشت خورشتی و حدود 4 تا 5 قاشق از سبزی و مخلفات خورش) + یک لیوان سالاد مخلوط کاهو و گوجه فرنگی و خیار با آب‌لیمو و 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

برای مطالعه‌ی دستور پخت قورمه سبزی اینجا را کلیک کنید. سبزی خورش را خیلی سرخ نکنید (البته به نظر برخی افراد، هر چه سبزی خورش بیشتر سرخ شود، خورش خوش مزه تر می‌شود اما به هر حال حیف است همچنین غذایی با این تنوع مواد غذایی با روش‌های پخت نامناسب، کم خاصیت و چه بسا مضر برای سلامت شود)، کمی تفت دادن آن کمک می‌کند تا عطر و طعم سبزی بیشتر حفظ شود. هر چه چربی غذا کمتر باشد کمتر احساس تشنگی خواهید کرد.

چند نکته:

1- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد در محدوده‌ی مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن) را در بر بگیرد.

2- در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.

3- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

4- بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.