تبیان، دستیار زندگی
تا حالا شده به فکر پیری خودت بیفتی و ناگهان به خود بلرزی از سختی و ناتوانی آن روزها ! تا حالا شده در دنیای خیال و رویا ، اکسیر جوانی را از دست جادوگری پیر بگیری و سربکشی و سرمست شوی که من دیگر پیر نخواهم شد !!...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیری اما رویایی


تا حالا شده به فکر پیری خودت بیفتی و ناگهان به خود بلرزی از سختی و ناتوانی آن روزها ! تا حالا شده در دنیای خیال و رویا ، "اکسیر جوانی" را از دست جادوگری پیر بگیری و سربکشی و سرمست شوی که "من دیگر پیر نخواهم شد" !! تا حالا شده آرزو داشته باشی پیری خوب و آبرومندی داشته باشی ؟ تا حالا شده از آلزایمر و حواس پرتی خودت در روزهای پیری ، هراسان و آشفته شوی ؟

پیری اما رویایی

تا حالا به دنیای پیران و تفاوت هایشان دقت کرده ای ؟ چرا برخی از پیران تا 80 سالگی حافظه ای سالم دارند و برخی دیگر به 60 سالگی نرسیده ، اسم نوه هایشان را جابه جا می گویند ؟ این مقاله ، سفر می کند به دنیای پیری و تفاوت های پیران و اینکه چگونه یک پیر خردمند باشیم و ...

"جوانی " در نقش پیر

چند سال پیش دختر جوانی به نام "پت مور" ، در نقش یک زن 85 ساله ، حدود 100 شهر آمریکا را زیر پا گذاشت. او می خواست بداند که پیر شدن در جامعه ی آمریکا چه معنایی دارد. به همین دلیل چشمان خود را با لنزهای تیره پوشاند و در داخل گوش های خود اشیایی قرار داد تا از میزان شنوایی او کاسته شود. افزون بر این، ساق پاهای خود را با حلقه های فلزی بست ، تا راه رفتن عادی برایش دشوار شود. این زن به ظاهر 85 ساله ، تلاش کرد تا دردنیایی که بیشترمطلوب جوانان است  سیر و سفر کند. او قادر به خواندن تابلوها نبود، از باز کردن در شیشه های نوشابه و کنسروها عاجز بود و نمی توانست به راحتی از پله های اتوبوس بالا رود. هنگامی که تقاضای کمک می کرد ، تنها عده ی معدودی به او کمک می کردند. او به دلیل پیری، اغلب مورد تمسخر قرار می گرفت و حتی یک بار مورد حمله ی گروهی از نوجوانان قرار گرفت.

پیران خردمند

سالمندانی که زندگی اجتماعی، سیاسی و علمی فعالتری دارند، تا سن 80 سالگی، و یا گاهی بیشتر ، افتی نشان نمی دهند. سالمندانی که به دلایل شغلی یاعلاقه های شخصی کماکان به مطالعات خود ادامه داده و در زمینه های علمی فعالیت می کنند، سطح بالایی از توانایی های شناختی را حفظ می کنند. پاره ای از شواهد نشان می دهد که افراد سالمند در بعضی جنبه های حل مسئله ، یا مهارت های شناختی برترند، و این برتری در بسیاری از فرهنگ ها با اصطلاح« پیر خردمند» بیان شده است. بدین خاطر است که در دین مبین اسلام ، بسیار تاکید شده است که از تجربه ها و اندوخته های پیران استفاده نمائید .

در طول تاریخ افراد زیادی در سنین پیری، نبوغ خود را ظاهر ساخته اند. مثلا:

** گوته اثر جاودانه خود را در 82 سالگی تحت عنوان « فاوست» به اتمام رساند.

** سوفوکل نمایشنامه ی " ادیپ شهریار" را در هفتاد سالگی ، و الکترا را در 90 سالگی کامل کرد.

** مهاتما گاندی در اواخر 70 سالگی نهضت سیاسی جدیدی را در هند به راه انداخت .

سالمندانی که به دلایل شغلی یاعلاقه های شخصی کماکان به مطالعات خود ادامه داده و در زمینه های علمی فعالیت می کنند، سطح بالایی از توانایی های شناختی را حفظ می کنند

از لحاز جسمانی، پاره ای از سالمندان در سنین بالا عملکردهای برجسته ای داشته اند! مثلا :

** ریونوسوکی کاسی واگی در 82 سالگی در یک مسابقه دوی 10 کیلومتری ژاپن شرکت جست .

** جک لاین ، در دوران پیری از تناسب اندام موزونی برخوردار بود . او در 70 سالگی، در حالی که دست ها وپاهایش با زنجیر بسته شده بود ، با شنا کردن ، 70 قایق دست ساز را به مسافت 1مایل به دنبال خود کشید.

نگرانی از افت حافظه

افراد سالمند و خانواده ی آن ها اغلب نگران افت حافظه هستند . بسیاری از مردم بر این باورند که افت حافظه ، که گاهی مترادف با واژه ی « حواس پرتی » به کار می رود، در دوران پیری تجربه ای اجتناب ناپذیر است. حتی گاهی طنزها و شوخی های مردم به همین خصوصیت اشاره می کند.

پیری اما رویایی

به عنوان مثال به داستان زیر توجه کنید:

سه خانم مسن با یکدیگر ازمشکلات پیری سخن می گویند. اولی اعتراف می کند که « وقتی به سراغ یخچال می روم، مطمئن نیستم که آیا می خواهم چیزی در یخچال بگذارم ویا احیانا چیزی از یخچال بر دارم» خانم دوم نیزاضافه می کند که « این که چیزی نیست، من گاهی اوقات وقتی روی پله اول پلکان هستم ، نمی دانم که باید از آن پایین بروم و یا تازه به آخرین پله رسیده ام». خانم سوم در پاسخ به این دونفرچنین می گوید:« من از اینکه هیچ کدام از این دو مشکل را ندارم خوشبختم». وی با گفتن این جمله چند ضربه روی چوب می زند( ظاهرا به دلیل اینکه کسی او را نظر نزند)، ولی یکباره از روی صندلی بلند شده و می گوید: « به نظرم کسی در می زند».

این گونه باورها تا چه اندازه صحت دارد؟ با توجه به شناختی که همه ی ما از سالمندان داریم، و این حقیقت که اکثر آنان از کاهش حافظه خود شکایت دارند، ممکن است پاره ای از تغییرات رفتاری آنان به افت حافظه مربوط شود.

پیران ، حافظه ی دور خوبی دارند

بعضی از یافته ها حاکی از آن است که حافظه کوتاه مدت ، در پیری افت مختصری دارد. مثلا تعداد واژه هایی که افراد باید در زمانی کوتاه در حافظه کوتاه مدت نگه دارند، در مورد سالمندان محدودتر می شود. اما روی هم رفته ، عملکرد کلی حافظه کوتاه مدت سالمندان تفاوت بارزی با سایرین ندارد.

به نظر می رسد که افت حافظه ی سالمندان ، بیشتر در زمینه بازیابی اطلاعاتی جدیدتر از حافظه دراز مدت باشد. سالمندان در بازیابی اطلاعات از حافظه دورخود ( اطلاعات مربوط به زمان های گذشته) کمتر مشکل دارند، ولی مشکل عمده آنان مربوط به بازیابی اطلاعات جدید است

در یک مطالعه ازافراد میانسال خواسته شد که 35 سال بعد از فارغ التحصیلی ، با دیدن عکس هایی از همکلاسی های دوران دبیرستان ، صاحبان عکس ها را شناسایی کنند. در90% از موارد آن ها موفق بودند. در مقایسه، افراد سالمند تنها حدود70% تا 80% از دوستان دوران دبیرستان خود را پس از 50 سال شناسایی کردند. این موضوع نشان می دهد که حافظه ی دور افراد سالمند ، افت معنا داری ندارد.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

شاد شاد حتی در کهنسالی

تصوراتی كه شما را پیر می‌كند

دشواری‌های مراقبت از سالمندان

‌بابا بزرگ عروسی‌ات مبارك

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.