تبیان، دستیار زندگی
قسمت پشتی آن وظیفه ی ذخیره سازی دو هورمون تولید شده توسط هیپو تالاموس را بر عهده دارد این هورمونها توسط رشته های عصبی از درون ساقه ای که هیپوتالاموس را به هیپوفیز متصل می کنند جا به چا می شوند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هورمون ها 2

همان گونه که دریافتید غده هیپوفیز از دو بخش تشکیل می شود:

قسمت پشتی آن وظیفه ی ذخیره سازی دو هورمون تولید شده توسط هیپو تالاموس را بر عهده دارد این هورمون ها توسط رشته های عصبی از درون ساقه ای که هیپوتالاموس را به هیپوفیز متصل می کنند جا به چا می شوند

بخش بزرگتر و جلویی هیپوفیز وظیفه ی تولید و آزاد کردن سایر هورمون های هیپوفیز را بر عهده دارد.

هورمون های آزاد شده در این بخش به وسیله ی مویرگ های خونی از ساقه ی هیپوفیز عبور کرده و از هیپوتالاموس به بخش جلویی هیپوفیز می رسند و  باعث تحریک و تولید هورمون های آن می شوند. هیپو تالاموس با کنترل نمودن هیپوفیز قادر خواهد بود سیستم عصبی را با سیستم هورمونی متصل سازد.

در اولین بخش این مطلب تا حدودی با هورمون ها و نحوه ی عملکرد آن ها آشنا شدیم در این بخش می خواهیم این روند را ادامه داده و اطلاعات بیشتری در این زمینه برای شما فراهم نماییم.

هورمون ها 2

شکل فوق یک غده هیپوفیز را نشان می دهد نقاط نشان داده شده دراین شکل عبارتنداز:

1- محل برش خوردن غده هیپوفیز برای نشان دادن ساختار درونی آن.

2- بخش جلویی غده هیپوفیز (در این بخش 6 هورمون اصلی مورد نیاز برای بدن تولید می شود).

3- این رگ ها هورمون ها را از هیپوتالاموس به هیپوفیز انتقال می دهند تا با تحریک هیپوفیز باعث آزاد شدن هورمون ها بشوند.

4- این فیبر های عصبی هورمون های ساخته شده در هیپوتالاموس را برای ذخیره شدن در بخش عقبی هیپوفیز حمل می نمایند.

5- سلول های عصبی خاص موجود در هیپوتالاموس که هورمون ها را به سمت بخش عقبی هیپوفیز راهی می کنند

6- پایه ی غده هیپوفیز که غده را به هیپوتالاموس متصل می نماید.

7- رگ خونی که باعث انتقال هورمون ها به سایر بخش های بدن می شود.

گلوکز:

هورمون ها 2

به وسیله ی خون منتقل می شود و به سلول های بدن انرژی مورد نیازشان را می رساند به دلیل نقش حیاتی گلوکز مقدار آن در خون باید همیشه ثابت بماند حتی اگر شخص درحال خوردن غذا و یا گرسنه باشد ثابت نگه داشتن مقدارگلوکز در خون توسط دو هورمون که در پانکراس تولید می شود به نام های انسولین و گلوکاگون انجام می پذیرد اگر میزان گلوکز در خون بالا رود انسولین سلول ها را تحریک می کند تا گلوکز را انتقال داده و کبد را برای ذخیره ی آن به صورت گلیکوژن تحریک می نماید.

اگر سطح گلوکز در خون پایین آید گلوکاگون کبد را باردار می کند تا گلوکز را که به صورت گلیکوژن ذخیره کرده بود آزاد نماید.

هورمون ها 2

آدرنالین هورمونی است که به سرعت عمل کرده و باعث می شود بدن برای واکنش نشان دادن در مواقع بحرانی آماده گردد آدرنالین توسط دو غده ی آدرنال که در بالای کلیه ها قرار دارند تولید می شود در صورتی که مغز استرس و یا خطر احساس نماید یک سیگنال عصبی به غدد آدرنال می فرستد و باعث می شود که آدرنالین در خون آزاد گردد آدرنالین باعث می شود تا ضربان قلب  و سرعت نفس کشیدن بالا رفته و مقدار خون بیشتری به عضله ها و برای مدت کوتاه برسد در این حالت بدن برای مقابله با خطر و یا فرار کردن از آن آمادگی پیدا می نماید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: میر عشقی

تنظیم: یگانه داودی