تبیان، دستیار زندگی
چگونه می‌شود یك برنامه تركیبی تلویزیونی حتی از سریال‌های نمایشی هم پربیننده‌تر می‌شود؟ در تلویزیون كشور ما این اتفاق هراز گاهی رخ می‌دهد و یك برنامه غیرنمایشی گوی سبقت را از سریال‌‌هایی كه كلی بازیگر مطرح نقش‌های آن را بازی می‌كنند می‌رباید و مردم را پایب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزدیك شدن به زندگی كسانی كه دردهای پنهان دارند

برنامه ماه عسل امسال دریچه دوربین خود را به روی همه مردم ایران باز كرده است


چگونه می‌شود یك برنامه تركیبی تلویزیونی حتی از سریال‌های نمایشی هم پربیننده‌تر می‌شود؟ در تلویزیون كشور ما این اتفاق هراز گاهی رخ می‌دهد و یك برنامه غیرنمایشی گوی سبقت را از سریال‌‌هایی كه كلی بازیگر مطرح نقش‌های آن را بازی می‌كنند می‌رباید و مردم را پایبند خود می‌كند.


نزدیك شدن به زندگی كسانی كه دردهای پنهان دارند

اگر به قدیم‌ترها برگردیم از میان این برنامه‌ها می‌توانیم به «مسابقه هفته» با اجرای زنده‌یاد منوچهر نوذری اشاره كنیم كه در دهه 60 روی آنتن می‌رفت و مردم زیادی را جذب خود كرده بود. یكی از دلایل توفیق این برنامه، اجرای خوب و استادانه مرحوم نوذری بود كه سال‌ها تجربه فعالیت در عرصه دوبله و رادیو را با خود به برنامه مسابقه هفته آورده بود.در سال‌های اخیر و بخصوص در سال‌هایی كه تلویزیون توجهش را به برنامه‌های گفت‌وگو محور معطوف كرد برخی از این برنامه‌ها توانستند در فهرست پربیننده‌ها قرار گیرند. البته آمار مخاطبان این برنامه‌ها همراه با رضایت‌مندی از محتوای آنها بود.

در تلویزیون‌های جهان برنامه‌هایی تولید می‌شود به نام HARD TALK یا گفت‌وگوهای جدی. در این برنامه‌ها مجری فردی كاملا آگاه به مسائل روز اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... است كه به برنامه خود كارشناسان یا مسوولانی را دعوت می‌كند كه می‌توانند پاسخگوی او در زمینه مسائل بسیار جدی باشند كه مردم جامعه به نوعی با آن درگیر هستند. این برنامه‌ها مخاطبان خاصی دارند، اما برخی اوقات همین گفت‌وگوهای جدی آنقدر خوب اجرا می‌شوند كه می‌توانند برای عموم مردم هم جذاب باشند. تلویزیون كشور ما و شبكه 2 سیما چند سال پیش، این نوع گفت‌وگوها را با تولید برنامه «صندلی داغ» تجربه كرد.سری اول این برنامه را احمد نجفی اجرا كرد كه نوع اجرای او مورد توجه قرار گرفت. او توانایی داشت تا با مهمانان برنامه ارتباط خوبی برقرار كند و حتی به زندگی خصوصی و روحیات شخصی‌ آنها نزدیك شود و از آنها سوالاتی بپرسد كه برای مخاطبان صندلی داغ جذاب بودند.مجری و نوع سوالات صندلی داغ، سری اول این برنامه را هم در فهرست بهترین‌ها و در عین‌حال پرمخاطب‌های تلویزیون قرار داد.

در مقابل گفت‌وگوهای جدی تلویزیونی،گفت‌وگوهای سبك و غیرجدی هم قرار دارند. مخاطبان این برنامه‌ها عموم مردم هستند و در اصل آنچه توفیق این برنامه‌ها را تضمین می‌كند چهره‌هایی هستند كه به عنوان مهمان به این برنامه‌ها می‌آیند.چهر‌ه‌های مشهوری كه مردم دوست دارند درباره زندگی شخصی آنها بیشتر بدانند و خُب چه بهتر كه این اطلاعات را از زبان خود افراد معروف بشوند.ورزشكاران و بازیگران سینما و تلویزیون در گروه افرادی هستند كه زندگی شخصی آنها و عقایدشان برای مردم جذاب است.

آنچه توفیق این برنامه‌ها را تضمین می‌كند چهره‌هایی هستند كه به عنوان مهمان به این برنامه‌ها می‌آیند.چهر‌ه‌های مشهوری كه مردم دوست دارند درباره زندگی شخصی آنها بیشتر بدانند و خُب چه بهتر كه این اطلاعات را از زبان خود افراد معروف بشوند.

رضا رشیدپور با اجرای برنامه‌هایی مانند «شب شیشه‌ای» و غیره نوعی از این گفت‌وگوهای غیرجدی را روی آنتن فرستاد. مهمانان برنامه‌های او بیشتر بازیگران معروف سینما بودند كه رشیدپور با هوشمندی و تسلط با سوالاتی از قبل طراحی شده به آنها نزدیك می‌شد و كم‌كم آنها را وادار می‌كرد تا از ناگفته‌هایی بگویند كه برای مردم شنیدنی است. برنامه‌های رشیدپور هم در زمان خود توانستند آمار مخاطبان تلویزیون را بالا ببرند.فرزاد حسنی را هم می‌تواند جزو مجریانی دانست كه تلاش كرد در برخی برنامه‌های گفت‌وگو محور تا جایی كه دستش باز بود و رسانه به او اجازه می‌داد برنامه خود را چنان چالشی كند كه برای مخاطب جذاب باشد.

نزدیك شدن به زندگی كسانی كه دردهای پنهان دارند

با این مقدمه حالا می‌توانیم به سراغ برنامه «ماه‌عسل» برویم كه این روزها به مناسبت ماه رمضان از شبكه 3 سیما در حال پخش است؛ برنامه‌ای كه سابقه زیادی دارد و چند سال است ماه رمضان‌ها مهمان خانه‌ها می‌شود. برخی سال‌ها این برنامه از لحاظ ساختار و ظاهر آنقدر كامل بوده كه در گام اول توانسته مخاطب را جذب كند.مثلا دكورش زیبا بوده و مجری‌اش كاربلد كه مخاطب را راضی كرده و برخی سال‌ها هم نه مجری موفق بوده و نه دكور توانسته نگاه بیننده را به خود معطوف كند. هر چند در كنار ظاهر خوش‌آب و رنگ ماه‌عسل همواره مهمانان این برنامه برای مخاطبان اهمیت داشته‌اند. این اهمیت زمانی بیشتر خود را نشان می‌داده و می‌دهد كه اجرای ماه عسل را احسان علیخانی عهده‌دار بوده است. مجری جوانی كه جسارت‌های خاص خود را دارد و همین جسارت‌هاست كه طرفداران و مخالفان سرسخت او را شكل داده است. برخی بر این باور هستند كه علیخانی با مهمانانش بی‌پروا صحبت می‌كند و حتی جاهایی ادب را رعایت نمی‌كند. البته اینها ایراداتی بود كه بیشتر چند سال پیش به این مجری گرفته می‌شد. اما زمانی‌كه برنامه ماه عسل، مجریان دیگری را تجربه كرد و به این نتیجه رسید كه بهتر است سكاندار ماه عسل علیخانی باشد، این مجری هم در نوع اجرای خود تجدید‌نظر و تلاش كرد نظر مردم را بیشتر جلب كند. البته او امسال كه ماه‌عسلش به یكی از پربیننده‌ترین و بهترین‌های ماه رمضان تبدیل شده است تلویحا و گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم این نكته را یادآوری می‌كند كه تلاشش بر این است مردم را راضی نگه‌دارد و رضایت مدیران و مسوولان برایش در اولویت نیست، چون او می‌داند مدیران بیشتر از انتقاد به توجه و تشویق نیاز دارند، آن‌هم تعریف و تمجید از كارهایی كه قول آنها را داده‌اند اما آنها را به سرانجام نرسانده‌اند!

نزدیك شدن به زندگی كسانی كه دردهای پنهان دارند

ماه عسل امسال شبكه 3 را می‌توان یكی از كامل‌ترین ماه‌عسل‌هایی دانست كه در چند سال اخیر روی آنتن رفته‌اند. دكور آن زیبا و پرمعناست. بیننده از همان ابتدای برنامه دوست دارد بداند چه كسی پشت پرده نشسته و قرار است علیخانی داستان زندگی چه كسی را از زبان خود آنها برایشان بازگو كند. علیخانی كه تهیه‌كننده برنامه ماه‌عسل نیز هست امسال این زحمت را به خود داده است كه مهمانانش در یك قسمت فقط یك نفر نباشند. او چند فرد را كه در جایی داستان زندگی‌شان شبیه هم است در سراسر ایران شناسایی و آنها را به ماه‌عسل دعوت می‌كند. آنها را كنار هم می‌گذارد تا این نكته را ثابت كند كه هر فردی با نگاه شخصی خود به موضوعات نگاه می‌كند و از دریچه آگاهی، استعداد، شكیبایی و... مساله را حل می‌كند.

اگر ماه ‌عسل امسال تا به اینجا توانسته بسیار پرمخاطب باشد به این دلیل است كه همه مردم ایران را مقابل دوربین خود نشانده و خود را مقید به افراد سرشناس نكرده است. ماه‌عسل برنامه‌ای برای عموم مردم است كه مهمانان آن را خواص تشكیل می‌دهند. خواصی كه بیشتر آنها در گمنامی با دردهای خاص خود زندگی را سپری می‌كنند. برخی از آنها موفق می‌شوند با صبوری و هوشمندی بر این دردها فائق آیند و برخی هم با شكیبایی بر این دردهای آشكار و پنهان می‌خندند تا آنها نتوانند روح بزرگ انسان را به شكست نزدیك كنند.

ماه‌عسل دفتری است كه هر ورقش را آدم‌هایی می‌نویسند كه در دور و بَر ما زندگی ‌می‌كنند، اما ما اكثر اوقات جرات یا حوصله نداریم به آنها نزدیك شویم و زندگی آنها را ورق بزنیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم / طاهره آشیانی