تبیان، دستیار زندگی
احتمالا محمد عباسی فکر نمی کرد تنها پس از گذشت دو هفته پس از گرفتن رای اعتماد، مجبور شود دوباره راه بهارستان را در پیش بگیرد و این بار برای جوابگویی به مجلس برود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ایرانسل" عباسی را به مجلس کشاند


احتمالا محمد عباسی فکر نمی کرد تنها پس از گذشت دو هفته پس از گرفتن رای اعتماد، مجبور شود دوباره راه بهارستان را در پیش بگیرد و این بار برای جوابگویی به مجلس برود.


عباسی

اگرچه قابل پیش بینی بود که نمایندگان مجلس با توجه به نگاه ویژه مردم نسبت به اتفاقات ورزشی روی این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشند، اما اینکه در کمتر از دو هفته پس از دادن رای اعتماد، وزیر ورزش را برای دادن توضیح نسبت به اتفاقهای فوتبال به مجلس دعوت کنند، کمتر قابل پیش بینی بود، با این حال عباسی به مجلس و فراکسیون ورزش دعوت شده تا درباره بحث مهمی به نمایندگان مردم توضیح بدهد.

دلیل دعوت از عباسی به مجلس تغییر نام لیگ برتر از جام "خلیج فارس" به جام  "ایرانسل" است؛ اتفاقی که هر چند دیر اما به هر حال با واکنش مجلسی ها مواجه شده است.

سه هفته از لیگ برتر می گذرد و جدا از بحثهای حاشیه ای که در این سه  هفته مطرح شده، استفاده از نام شرکت اپراتور تلفن همراه در کنار عنوان لیگ برتر ایران، همچنان از بحثهای داغ است. بحثی که پای عباسی را برای نخستین بار به مجلس باز کرده است.

چند روز پیش از شروع لیگ برتر در فصل یازدهم قرارداد همکاری میان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و شرکت ایرانسل به امضا رسید که بر اساس آن سازمان لیگ متعهد شد در قبال دریافت 2.6 میلیارد تومان، از عنوان ایرانسل در کنار جام لیگ برتر استفاده کند. ابتدا این تغییر نام با واکنش چندانی همراه نبود اما وقتی مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که قرار است در عنوان جام خلیج فارس تغییری ایجاد شود و نام شرکتش بر روی این جام قرار گیرد، واکنشها آغاز شد. ابتدا رسانه ها به این مساله واکنش نشان دادند اما وقتی این انتقادها اوج گرفت عزیز محمدی و حجت الاسلام علیپور دو تن از مسوولان اصلی سازمان لیگ هم نسبت به این انتقادها موضع گرفتند و اعلام کردند، "کسی نمی تواند نام خلیج فارس را از لیگ برتر ایران حذف کند".

معمولا رسم است که فدراسیونها هر سال برای برگزاری مسابقات لیگ با شرکت یا کارخانه ای که بالاترین پیشنهاد را ارائه کرده باشند، قرار داد می بندند تا آن شرکت یا کارخانه اسپانسر مسابقات در آن فصل باشد.

آنها برای اثبات ادعایشان گفتند که همچنان بر روی سربرگهای سازمان لیگ از عنوان خلیج فارس استفاده می کنند و این عنوان، نامی معنوی برای لیگ فوتبال ایران است. با این توضیحات پیش بینی می شد تغییری در عناوین مسابقات لیگ ایجاد شود اما اصرار بر استفاده از عنوان ایرانسل با فونتی بزرگ در کنار لیگ برتر همچنان وجود داشت تا اینکه دیروز صدای نمایندگان مجلس هم در آمد و آنها هم به این مساله اعتراض کردند. ابتدا نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس به حذف نام خلیج فارس اعتراض کرد و سپس کاظم جلالی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: ما باید نام خلیج‌فارس را كه به لحاظ تاریخی نام این منطقه است پاس بداریم. اخیرا تغییراتی در لیگ برتر ایجاد شده و این اسم به عناوین دیگری تغییر پیدا كرده كه به مصلحت كشور نیست. جلالی با بیان این‌كه جمعی از نمایندگان در حال طرح سوال از وزیر ورزش در این رابطه هستند، گفت: امیدواریم این وزارتخانه با سرعت این موضوع را حل كند و اجازه ندهد این نام تغییر پیدا كند.همه نمایندگان از این تغییر نام ناخشنود هستند و ما معتقدیم كه نام خلیج‌فارس باید مرتب بر سر زبان‌ها باشد.

لیگ برتر  جام خلیج فارس

پس از این واکنشها، خبرگزاریها اعلام کردند محمد عباسی برای ارائه توضیحات درباره این تغییر عنوان به فراکسیون ورزش مجلس دعوت شده تا در این باره نمایندگان را قانع کند اما دقایقی پس از این دعوت، روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که با دستور عباسی به فدراسیون فوتبال قرار است عنوان لیگ برتر از ایرانسل دوباره به خلیج فارس برگردد که با این شرایط حالا باید منتظر واکنش مدیران شرکت ایرانسل بود. با این حال غیر قابل انتظار نیست، اگر آنها از ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال انصراف دهند.

* در لیگهای اروپایی چه می گذرد؟

جدا از اینکه با چنین واکنشی از سوی مجلس و دستوری که عباسی برای بازگرداندن نام لیگ برتر به خلیج فارس داده آیا ایرانسلی ها حاضرند همچنان رقم 2.6 میلیارد تومان را بپردازند یا خیر، مقایسه این نامگذاری با لیگهای معتبر اروپایی می تواند تا حدودی روشنگر باشد. معمولا رسم است که فدراسیونها هر سال برای برگزاری مسابقات لیگ با شرکت یا کارخانه ای که بالاترین پیشنهاد را ارائه کرده باشند، قرار داد می بندند تا آن شرکت یا کارخانه اسپانسر مسابقات در آن فصل باشد. مثلا در لیگ ایتالیا شرکت "تیم" سالهاست اسپانسر سری آ است یا اینکه نام بانک پارک لی یارد انگلیس درکنار لیگ برتر جزیره قرار دارد.

در همین نزدیکی ایران هم لیگ ترکیه به نام "ترک سل" است و اسپانسری لیگ درجه چندم امارات را هم "اتصالات" بر عهده دارد. با وجود چنین مثالهایی اما باید این را هم در نظر گرفت که همواره بر روی نام خلیج فارس حساسیتهای به جایی وجود داشته و همین حساسیتها احتمالا باعث به هم خوردن قرارداد کلان فدراسیون فوتبال با ایرانسل می شود. به هر حال لیگی که در تمامی سالها عنوانهای مقدسی همچون قدس، آزادگان و در این اواخر خلیج فارس داشته همچنان باید مقدس باقی بماند و همین حساسیت پای عباسی را به عنوان نخستین وزیر ورزش ایران به مجلس باز کرده است. باید دید دستور عباسی به فدراسیون فوتبال برای بازگرداندن عنوان خلیج فارس به لیگ برتر گره گشا خواهد بود یا اینکه نمایندگان مجلس توضیح جدیتری را از او می طلبند.

محسن معتمدکیا

بخش ورزشی تبیان