تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه پرس تی‌وی با آیو جانسون مدیر موسسه Viewpoint Africa در لندن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"قحطی سومالی جدی گرفته نشد


مصاحبه پرس تی‌وی با آیو جانسون مدیر موسسه Viewpoint Africa در لندن

پرس تی وی -سومالی

جامعه بین‌الملل به دنبال اقدامات ناکافی به منظور مقابله با بحران بشری در قاره آفریقا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان ملل تاکنون تنها نیمی از پیشنهاد کمک‌های یک میلیارد دلاری به منظور مقابله با وخامت اوضاع کنونی در سومالی را دریافت کرده است.

آیو جانسون مدیر مؤسسه Viewpoint Africa در لندن در گفت‌وگو با پرس تی‌وی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

پرس تی‌وی: وقتی امریکا و کشورهای اروپایی و حتی سازمان‌هایی نظیر فیفا کمک‌های خود را به سومالی ارسال کنند، اخبار خوبی از منطقه منتشر خواهد شد. حتی سی‌ان‌ان در سومالی دیده شده است. آیا این کمک‌ها در حقیقت مؤثر خواهد بود؟

جانسون: این کمک‌ها تاثیر خواهد داشت، سومالی به شدت به کمک نیاز دارد، از مدت‌ها پیش سومالی خواستار دریافت کمک شده بود ولی هنوز نیازهایش را دریافت نکرده است. حجم کمک‌های مورد نیاز سومالی تاکنون به این کشور ارسال نشده است و بسیاری دولت‌های سراسر جهان به وعده‌های خود برای کمک به سومالی عمل نکرده‌اند.

اختلاف‌هایی درباره این که واقعا سومالی به چه کمک‌هایی نیاز دارد وجود دارد و این کشور در انتظار کمک‌های بین المللی است. اگر درباره کمک بیشتر به سومالی توافق در سطح جهان حاصل شود، معتقدم که اثرات خوبی در این کشور خواهد داشت. اما مسأله این است که آیا این کمک‌ها حقیقی است یا خیر.

پرس تی‌وی: مسأله‌ای که تاکنون به آن پرداخته نشده، لزوم حضور اتحادیه آفریقا به منظور کمک به حل بحران سومالی است. چرا؟

سازمان ملل تاکنون تنها نیمی از پیشنهاد کمک‌های یک میلیارد دلاری به منظور مقابله با وخامت اوضاع کنونی در سومالی را دریافت کرده است.

جانسون: معتقدم که اتحادیه آفریقا همانند سازمان ملل و بسیاری از دیگر نهادهای بین‌المللی به شدت وابسته به کشورهای اهدا کننده کمک است. بسیاری از کشورهای آفریقایی که از اتحادیه آفریقا حمایت می‌کنند، خود با مشکلات مالی روبرو هستند، در نتیجه آن انرژی بین‌المللی زیادی برای سومالی صرف نشده است.

قحطی کنونی در سومالی از سوی جامعه بین‌المللی جدی گرفته نشده است اما باید جدی گرفته می‌شد. بسیاری از اهدا کنندگان مهم جهانی تمایلی به این کمک‌ها ندارند؛ پیام مؤسسات بین‌المللی برای جمع آوری کمک از مردم جهان مناسب نبوده است. بسیاری از دولت‌های جهان این مسأله را جدی نگرفته‌اند و شاهد کمک‌های گسترده جهانی به مانند آن چه در دهه 1980 شاهد آن بودیم، نیستیم. در حالی که بحران کنونی در سومالی بسیار جدی است، بسیاری از دولت‌ها، مؤسسات و نهادهای مردمی این بحران را آن قدر که باید، جدی نگرفته‌اند.

بخش سیاست تبیان


منبع : پرس تی وی