تبیان، دستیار زندگی
در روزهای ماه مبارک رمضان بسیاری از رستوران‌ها و مراکز مورد تائید وزارت بهداشت به پخت حلیم و‌ آش رشته می‌پردازند. در حال حاضر اقبال عمومی به حلیم بسیار بیشتر است به طوری كه طبق برآوردها فروش حلیم حدود سه برابر فروش آش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلیم با گوشت مرغ؟


 در روزهای ماه مبارک رمضان بسیاری از رستوران‌ها و مراکز مورد تائید وزارت بهداشت به پخت حلیم و‌ آش رشته می‌پردازند. در حال حاضر اقبال عمومی به حلیم بسیار بیشتر است به طوری كه طبق برآوردها فروش حلیم حدود سه برابر فروش آش است.


جلیم-آش-افطاری

در روزهای ماه مبارک رمضان بسیاری از رستوران‌ها و مراکز مورد تائید وزارت بهداشت به پخت حلیم و‌ آش رشته می‌پردازند. در حال حاضر اقبال عمومی به حلیم بسیار بیشتر است به طوری كه طبق برآوردها فروش حلیم حدود سه برابر فروش آش است.

هم چنین در حال حاضر تـعـــداد واحـدهـای غـــیـرمـجـاز عرضه‌ كننده آش و حلیم در تهران سه برابر تعداد واحدهای مجاز است. رییس اتحادیه كباب، حلیم و غذای سنتی در ادامه این مطلب افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰۰۰ واحد غیرمجاز در سطح شهر تهران در حال عرضه آش و حلیم در ایام ماه مبارك رمضان هستند در حالی كه در تهران فقط ۷۰۰واحد مجاز عرضه‌ كننده داریم كه از نظر بهداشتی، فعالیتشان مورد تایید ماست.

رئیس اتحادیه کباب، حلیم و غذای سنتی ایران حداقل گردش مالی این صنف را در سی روز ماه رمضان حدود 81 میلیارد تومان اعلام كرد و گفت گردش مالی روزانه این صنف را 2 میلیارد و 700 میلیون تومان دانست.

محمدی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد اعضای صنف این قیمت مصوب را رعایت می‌کنند و عرضه آش و حلیم گران‌تر از این مبلغ بیشتر از سوی واحدهایی صورت می‌گیرد که مجوز ندارند.

اما مشاهدات از سطح شهر حاکی از آن است که علیرغم تعیین قیمت در محدوده ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ برای هر کیلو آش و حلیم، در برخی نقاط تهران حلیم تا شش هزار الی هفت هزار تومان در هر کیلو و آش به قیمت پنج هزار الی شش هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.

همچنین در برخی نقاط فروش آش به صورت ملاقه‌ای نیز مشاهده شده است ، در یکی از خیابان‌های مرکز شهر ، آش به قیمت ملاقه‌ای ۱۵۰۰ تومان ، عرضه می‌شود که طبیعتاً در این حالت وزن کشی صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر در بسیاری از نقاط نیز آش و حلیم در کاسه‌هایی کوچک و یک نفره سرو می‌شود ، بهای هر کاسه آش و حلیم در این حالت حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در نقاط مختلف شهر است.خرید به این صورت طبیعتاً سبب می‌شود بهای هر کیلو آش و حلیم حتی تا هشت هزار تومان نیز افزایش یابد.

برخی برای پخت حلیم فقط از گندم و آب استفاده می‌کنند. علاوه براین بالا بودن قیمت گوشت بوقلمون و همچنین قیمت گوشت گوسفند، عده‌ای را بر آن می‌دارد تا از گوشت مرغ برای طبخ و تزئین حلیم خود استفاده کنند چرا که قیمت گوشت مرغ در مقایسه با بوقلمون بسیار پایین‌تر بوده و سود بیشتری را نصیب فروشنده می‌کند.

محمدی متوسط فروش هر مغازه عرضه کننده آش و حلیم در تهران را روزانه حداقل یک میلیون تومان دانست و گفت: اگر اعضای صنف بخواهند از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنند و غذای خوب درست کنند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سود می‌برند اما در کل می‌بینید که بعضی‌ها طوری غذا را تهیه می‌کنند که سودشان به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش ۴۰ درصدی قیمت آش و حلیم زیادتر از حد معمول نیست ، گفت: به هر حال مواد اولیه گران شده است و قیمت آش و حلیم هم طبیعتاً با افزایش قیمت مواد اولیه و و سخت افزایش می‌یابد.

محمدی در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنونی گفت: این واحدها ارتباطی به اتحادیه ندارند و با راه‌اندازی واحدهای سیار می‌توانیم به آماری درباره میزان اقلام مصرفی برای تهیه این مواد غذایی دست یابیم.

جلیم-آش-افطاری

رئیس اتحادیه کباب، حلیم، و آشپز با بیان اینکه در نانوایی‌ها هم حلیم پخته می‌شود، ادامه داد: این طرح برای کنترل عرضه حلیم و آش به صورت بهداشتی و عدم تداخل صنفی انجام می‌شود گاه شاهدیم که حلیم را از قزوین به تهران آورده و در اغذیه‌ فروشی‌ها عرضه می‌کنند که غیر بهداشتی است.

یکی از طباخان کهنه کار اصفهان در مورد تفاوت کیفیت این محصول گفت : برخی مراکز در نقاط مختلف شهر با افزودن موادی مانند کنجد، خلال پسته، روغن کرمانشاهی و... در قیمت آش و حلیم دخل و تصرف می‌کنند و غذاهای فوق را ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند.

وی تاکید کرد : بعضی فروشندگان نیز برای جلب مشتری و بازاریابی نام بوقلمون را به تبلیغات خود اضافه می‌کنند در حالی که افراد اندکی هستند که برای طبخ حلیم از گوشت بوقلمون استفاده می‌کنند و بیشتر افراد تنها برای تزئین حلیم از این گوشت استفاده می‌کنند.

این طباخ با اعلام این نکته که در طبخ حلیم راه برای تقلب زیاد است افزود: برخی برای پخت حلیم فقط از گندم و آب استفاده می‌کنند. علاوه براین بالا بودن قیمت گوشت بوقلمون و همچنین قیمت گوشت گوسفند، عده‌ای را بر آن می‌دارد تا از گوشت مرغ برای طبخ و تزئین حلیم خود استفاده کنند چرا که قیمت گوشت مرغ در مقایسه با بوقلمون بسیار پایین‌تر بوده و سود بیشتری را نصیب فروشنده می‌کند.

مشاهدات از سطح شهر حاکی از آن است که علیرغم تعیین قیمت در محدوده ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ برای هر کیلو آش و حلیم، در برخی نقاط تهران حلیم تا شش هزار الی هفت هزار تومان در هر کیلو و آش به قیمت پنج هزار الی شش هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: حلیم درجه یک و دو نداریم بلکه حلیم ساده و با مخلفات داریم همچنین عرضه حلیم بدون گوشت نیز تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از تبلیغات فروشندگان، عرضه حلیم با روغن کرمانشاهی است که در اغلب موارد این تبلیغ دروغی بیش نبوده و بیشتر جنبه بازارگرمی دارد چرا که روغن کرمانشاهی اصل، گران و کمیاب است و امکان دسترسی همه واحدها به این محصول وجود ندارد. از این رو بسیاری از حلیم پزان از روغن نباتی به جای روغن حیوانی کرمانشاهی استفاده می‌کنند و سودهای کلان از تبلیغات خود به جیب می‌زنند.

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایمنا / تابناک/ تعامل / ملت