تبیان، دستیار زندگی
این مصاحبه که بیش از سه میلیون بار در سایت یوتیوب دیده شده، به یکی از تأثیرگذارترین رخدادها برای جلب توجه رسانههای غیرانگلیسی به یاغی نبودن معترضان تبدیل شده است و پس از انتشار این مصاحبه و مطالب دیگری از این دست، شبکه‌هایی چون «سی.ان.ان» و «یورونیوز»، کم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جواب دندان شکن خبرنگار به BBC


این مصاحبه که بیش از سه میلیون بار در سایت یوتیوب دیده شده، به یکی از تأثیرگذارترین رخدادها برای جلب توجه رسانههای غیرانگلیسی به یاغی نبودن معترضان تبدیل شده است و پس از انتشار این مصاحبه و مطالب دیگری از این دست، شبکه‌هایی چون «سی.ان.ان» و «یورونیوز»، کمتر از واژه دزد و یاغی برای معترضان استفاده کردند و...


در جریان سرکوب‌های روزهای اخیر در لندن، بنگاه «بی.بی.سی»، روزهای سختی را گذرانده است.

-بی بی سی- bbc

به گزارش «تابناک»، این رسانه متعلق به حاکمیت سلطنتی انگلستان، تلاش بسیاری کرد تا از یک سو معترضان را دزد و یاغی و از سوی دیگر، پلیس انگلیس را بسیار خویشتندار نشان دهد؛ اما به باور صاحبنظران رسانه، «بی.بی.سی» تا اندازه بسیاری دچار دستپاچگی‌هایی شد که این موضوع، رخدادهای چشمگیری را رقم زد.

یکی از این رخدادها، مصاحبه «بی.بی.سی» با «دارکوس هو»، خبرنگار و گزارشگر انگلیسی است که به دلیل موضوعات مطرح در آن، این شبکه حاضر نشد بار دیگر این مصاحبه را بر خلاف مصاحبه‌های دیگر در این زمینه، پخش کند.

در جریان تلاش «بی.بی.سی» برای وحشی نشان دادن معترضان، مجری این شبکه تلویزیونی با «دارکوس هو»، خبرنگار مطرح انگلیسی تماس گرفت و از وی پرسید: آیا شما از شورش‌های اخیر شوکه نشدید؟!

در حالی که «بی.بی.سی» انتظار داشت پاسخ این خبرنگار، تأیید اظهارات مجری و محکوم کردن شورشها باشد، «دارکوس هو» این گونه پاسخ داد: نه هرگز. من پنجاه سال است در لندن زندگی می‌کنم و اقوام و گروه‌های مذهبی زیادی در اینجا می‌بینم؛ اما درباره این حادثه، آنچه مطمئن هستم آن که حاکمان سیاسی و حتی پلیس هم هیچ درکی از آن ندارند، ولی اگر از جوانان سیاه پوست درباره مردم انگلیس بپرسید، به شما خواهند گفت که در انگلیس چه می‌گذرد.

«هو» یادآور می‌شود: در این جا نام مردی را می‌شنوید که خانواده، برادر، خواهر و دوستانی دارد. نام این مرد «مارک دوگان» است. پلیس سر او را نشانه گرفته و او را کشت... .

مجری «بی.بی.سی» برای جلوگیری از ادامه این اظهارات، به میان سخنان خبرنگار می‌پرد و می‌گوید: آقای «هو» ما هنوز نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. باید منتظر گزارش پلیس بمانیم.

یکی از این رخدادها، مصاحبه «بی.بی.سی» با «دارکوس هو»، خبرنگار و گزارشگر انگلیسی است که به دلیل موضوعات مطرح در آن، این شبکه حاضر نشد بار دیگر این مصاحبه را بر خلاف مصاحبه‌های دیگر در این زمینه، پخش کند

اما «هو» اینگونه افشاگری خود را از تریبون «بی.بی.سی» ادامه می‌دهد: پلیس‌ها جوانان سیاه پوست را متوقف و آنان را بدون هیچ دلیلی تفتیش می‌کنند. من یک نوه دارم که بسیار دوست داشتنی است. او یک فرشته است. او به زمانی می‌اندیشد که قرار است به سن جوانی برسد و روزی پلیس او را به دیوار چسبانده و سیلی محکمی به او بزند و او را تفتیش کند! من از او می‌پرسم، فکر می‌کنی چند بار پلیس این کار را در قبال تو تکرار کند؟ او پاسخ می‌دهد که پدربزرگ من نمی‌توانم بشمارم. مسلماً دفعات بسیار زیادی است.

مجری دوباره وسط حرف خبرنگار می‌پرد و می‌گوید: اما این مسأله، نمی‌تواند بهانه‌ای برای به راه انداختن شورش و تخریب‌هایی که در این چند روز شاهد آنها بوده‌ایم باشد.

«هو» پاسخ می‌دهد: شما در رخدادهای سال 1981 بریکستون کجا بودید؟ من این حوادث را شورش یا یاغی گری نمی‌نامم؛ من این حوادث را «قیام مردم» می‌نامم؛ این همان چیزی بود که در لیورپول و شهرهای دیگر رخ داد.

مجری که به شدت دستپاچه شده، این بار با فرافکنی تلاش می‌کند با متهم کردن خبرنگار به دست داشتن وی در آشوب‌ها، مانع از ادامه افشاگری‌های وی شود و می‌پرسد: آقای «هو» بگذارید پرسشی از شما بپرسم. این طور که من فهمیدم، شما گفتید که با این شورش‌ها ناآشنا نیستید. آیا شما در این اغتشاشات شرکت داشته‌اید و می‌پذیرید بخشی از آن را بر عهده‌تان بوده است؟!

خبرنگار سیاه‌پوست که با این ترفندهای «بی‌بی‌سی» آشناست، پاسخ می‌دهد: من هرگز اغتشاشی را بر عهده نداشته‌ام. اتفاقاً در تظاهراتی که برای پایان دادن به این بحران‌ها برگزار شده است، شرکت داشتم؛ بنابراین، بد نیست مقداری به سیاه‌پوستان پیر در کشورهای غربی احترام بگذارید و از متهم کردن من به عنوان یک شورشی بپرهیزید.

گفتنی است، این مصاحبه که بیش از 3 میلیون بار در سایت یوتیوب دیده شده، به یکی از تاثیرگذارترین رخدادها برای جلب توجه رسانههای غیرانگلیسی به یاغی نبودن معترضان تبدیل شده است و پس از انتشار این مصاحبه و مطالب دیگری از این دست، شبکه‌هایی چون «سی.ان.ان» و «یورونیوز»، کمتر از واژه دزد و یاغی برای معترضان استفاده کردند

گفتنی است، این مصاحبه که بیش از 3 میلیون بار در سایت یوتیوب دیده شده، به یکی از تاثیرگذارترین رخدادها برای جلب توجه رسانههای غیرانگلیسی به یاغی نبودن معترضان تبدیل شده است و پس از انتشار این مصاحبه و مطالب دیگری از این دست، شبکه‌هایی چون «سی.ان.ان» و «یورونیوز»، کمتر از واژه دزد و یاغی برای معترضان استفاده کردند و در جریان این موضوع قرار گرفتند که معترضان انگلیسی، گروهی از مردم هستند که ده‌ها سال است توسط دولت انگلیس تحقیر شده و همواره از امکانات و تسهیلات اجتماعی محروم بوده‌اند.

قابل توجه اینکه بر پایه گزارش رسانه ها، پس از پخش این برنامه، شمار بسیاری از بینندگان «بی.بی.سی» با این شبکه تماس گرفته و اعتراض خود را به توهین مجری «بی.بی.سی» به خبرنگار سیاه‌پوست که وی را به شرکت در اغتشاشات متهم کرده بود، ابراز کرده‌اند. حجم این اعتراضات به اندازه ای بوده که «بی‌بی‌سی»، مجبور به عذرخواهی از این خبرنگار شده است.

بخش سیاست تبیان


منبع: تابناک