تبیان، دستیار زندگی
بحران مالی جهانی اثرات غیر قابل جبران و غیر قابل پیش بینی بر اقتصاد جهان داشته است. رتبه بندی اعتباری یکی از ابزار سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه و بهادار موسسات، شرکت‌ها و کشورهاست. در آخرین گزارشات رتبه بندی آمریکا کاهش ی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات کاهش رتبه اعتباری آمریکا


بحران مالی جهانی اثرات غیر قابل جبران و غیر قابل پیش بینی بر اقتصاد جهان داشته است.

رتبه بندی اعتباری یکی از ابزار سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه و بهادار موسسات، شرکت‌ها و کشورهاست. در آخرین گزارشات رتبه بندی آمریکا کاهش یافته است.....


اثرات کاهش رتبه اعتباری آمریکا

حتما در خبرها خوانده‌اید که موسسه ارزش‌گذاری اقتصادی استاندارد اندپورز (Standard & Poor"s) برای اولین بار در تاریخ رتبه اعتباری دولت آمریکا را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، موسسه ارزش‌گذاری اقتصادی استاندارد اندپورز روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای با مطرح کردن "خطرات سیاسی" ناشی از تدابیر ناکافی آمریکا برای کاهش بودجه اعلام کرد: رتبه اعتباری آمریکا از "AAA", که بهترین رتبه ممکن است به "AA+" کاهش یافته است. استاندارد اندپورز اولین موسسه ارزش‌گذاری اقتصادی است که رتبه اعتبار اقتصادی آمریکا را کاهش می‌دهد.

موسسه «اس.اند.پی»، یکی از دلایل اصلی کاهش دادن رتبه اعتباری آمریکا را تداوم کشمکش سیاسی و توافق نداشتن دو جناح سیاسی این کشور تا دقیقه نود بر سر نحوه حل بحران بدهی‌های این کشور اعلام کرده بود و در صورت تکرار همین مسأله در پاریس سقوط رتبه اعتباری فرانسه نیز قطعی خواهد بود

رییس جمهور آمریکا در نطق خود تصریح کرد که آمریکا به نظر موسسات نظرسنجی برای رتبه بندی نیاز ندارد اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تصمیم موسسه‌ی استاندارد اندپورز در کاهش رتبه اقتصادی موسسات مالی و اعتباری آمریکا اقدامی تاریخی بود که از زمان تأسیس این موسسه در سال 1941 رخ نداده بود و حتی پیش بینی شده است که طی دو سال آینده وضعیت اقتصادی آمریکا چشم انداز خوبی پیش رو ندارد.

*با کاهش رتبه‌ی اقتصادی آمریکا و افت بازارهای مالی این احتمال وجود دارد که سایر اقتصادهای برتر جهان با کاهش رتبه بندی از سوی موسسات اعتبارسنجی روبرو شوند. به خصوص در اروپا که در حال حاضر بر تعداد بدهکاران و کشورهای بحران زده در این قاره در حال افزایش است.

با کاهش رتبه‌ی اقتصادی آمریکا و افت بازارهای مالی این احتمال وجود دارد که سایر اقتصادهای برتر جهان با کاهش رتبه بندی از سوی موسسات اعتبارسنجی روبرو شوند

در اعلامیه تنزیل رتبه اعتباری آمریکا موسسه استاندارد اند پورز، اعلام کرد که تصویب طرح کاهش کسری بودجه از سوی کنگره آمریکا در هفته پیش، به این علت است که آمریکا به اندازه کافی و طولانی مدت نمی‌تواند از عهده بدهی‌های کلان برآید. در پرتو این واقعیت تلخ و مشکلات بدهی‌های فرانسه، باید پرسید که آیا اکنون نوبت فرانسه است؟

موسسه «اس.اند.پی» در گزارش دهم ژوئن اعلام کرد: اگر مقامات فرانسوی، اصلاح سیستم حقوق بازنشستگی، افزایش تغییرات اجتماعی به سیستم امنیت اجتماعی و تحکیم موقعیت کنونی بودجه در برابر فشار هزینه‌های رو به افزایش در مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی خود را دنبال نکنند، بعید است که موسسه «اس.اند.پی»، رتبه سه‌گانه aaa را برای فرانسه نگه دارد.

اما جدای از کاهش رتبه اعتباری کشورهای اروپایی در این دومینوی بحران مالی چه اثرات دیگری را می‌توان برای کاهش رتبه اعتباری آمریکا در نظر گرفت؟

اثرات کاهش رتبه اعتباری آمریکا

*با کاهش رتبه اقتصادی موسسات مالی آمریکا، روند جایگزینی پول بین‌المللی شکل جدی‌تری به خود گیرد. چین و روسیه سال‌هاست که برای جایگزین کردن ارز دیگری به جای دلار تلاش می‌کنند و امروز با ضربه‌ی اقتصادی وارد شده به آمریکا، شاید این کشورها به اهدافشان بیشتر نزدیک شوند. یکی از دلیل عصبانیت چینی‌ها بعد از کاهش رتبه اقتصادی آمریکا نیز همین مسئله بود و رهبران این کشور پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از تکرار مجدد این واقعه، دنیا باید به دنبال جایگزینی پول باثبات‌تری باشد. عصبانیت چینی‌ها قابل درک است چرا که چین اولین و بزرگ‌ترین طلبکار آمریکاست که در حدود 1.2  تریلیون دلار از آمریکا طلب دارد. لذا طبیعی است که چینی‌ها این‌چنین نسبت به سیاست‌های اقتصادی آمریکا از خود واکنش نشان دهند.

*بحران‌های مالی که امروز گریبان گیر اروپا و آمریکا شده، مکررا این سوال را در اذهان ایجاد کرده است که آیا اقتصادهای نوظهور( چین، هند، اندونزی و ...)  می‌توانند جای اقتصادهای برتر جهان را بگیرند؟ هرچند کشورهای واقع در این مجموعه بیشتر تولیدکننده‌ی محصولات مصرفی هستند و عمدتا واردکننده تکنولوژی.  اما با این حال با کاهش اعتبار اقتصادهای برتر جهان باید شاهد رشد بیشتر این کشورها باشیم. چرا که با افزایش ریسک سرمایه گذاری در کشورهای بحران زده، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به کشورهای امن‌تر و مطمئن‌تر منتقل کنند. این روند آرامی است که طی چند سال آینده باید شاهد تحقق آن باشیم.

باید صبر کنیم و ببینیم آیا این اتفاقات پنجره های جدیدی را بر افق اقتصاد جهانی می گشاید یا همان طور که مقامات اقتصادی آمریکا بیان می کنند این رتبه بندی ها فاقد ارزش و وجاهت هستند

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:تابناک

همشهری

خبرآنلاین

لینک های مرتبط:

آیا دلار حذف می‌شود؟

بررسی ماجرای موسوم به جنگ ارزی

اقتصاد آمریکا بیمار و در حال نزاع

نگرانی برای بحران یورو

اقتصاد چین یا آمریکا؛ کدام یک؟

بررسی اقتصاد پیش روی آمریکا