تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین و پیچیدهترین بخشهای خواستگاری سوال و جواب یا گفتگو میان دختر و پسر است. بسیاری از جوانان نمیدانند که چگونه باید سوال بپرسند. اصلاً از چه بپرسند و به کجا برسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش های جلسه اول خواستگاری


یکی از مهمترین و پیچیدهترین بخشهای خواستگاری سوال و جواب یا گفتگو میان دختر و پسر است. بسیاری از جوانان نمیدانند که چگونه باید سوال بپرسند. اصلاً از چه بپرسند و به کجا برسند.


خواستگاری, سوالات خواستگاری, آشنایی

در این بخش فهرستی از سوالاتی که باید در جلسات بیان شود، ارائه میگردد. البته شایان ذکر است که این سوالات تنها به عنوان نمونه برای آشنا شدن ذهن شما بیان میشوند و هر فردی با توجه به شناخت ویژگیها و مقتضیات خود، معیارهای ازدواج و اهمیت و حساسیت موضوعهای مختلف، قادر است سوالات را کم و زیاد یا تغییر دهد.

برای نتیجه بخش و مفیدتر بودن جلسات گفتگو بهتر است که در جلسه اول  8 محور مشترک از سوی  دختر و پسر و 6 محور تخصصی از سوی دختر مطرح شود که به شرح ذیل میباشند.

محورهای هشتگانه مشترک میان دختر و پسر

1. معرفی

به عنوان اولین سؤال، پسر باید از دختر بخواهد تا خود را  به صورت کامل معرفی و خلاصهای از گذشته زندگیش بیان نماید. پسر نیز متقابلاً  باید خود را معرفی و خلاصهای از سرگذشتش را بیان نماید. سرگذشت و بیوگرافی شامل این موارد می شود: معرفی کامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، میزان تحصیلات، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات آنها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت شغلی، تحصیلی و سنی آنها.

2. اعتقادی

در مرحله دوم دو طرف باید وارد سوالاتی شوند که انتظارات و ملاکهای اعتقادی فرد مقابل را محک زده و معرفی میکند. البته نوع این سوالات به اعتقادات فرد پرسشگر بستگی دارد. مثلاً:

- به نظر شما میزان پایبندی و اعتقاد به مسائل دینی چون نماز و روزه تاچه حد مهم است؟

3. خط مشی کلی زندگی

پاسخ به سوالات این بخش خط مشی زندگی فرد مقابل را نشان میدهد. مثلاً:

- زندگی آینده شما بر چه چیزی استوار خواهد بود: دستورهای دینی، فرهنگ غیر خودی یا سلیقه شخصی؟

4. پایبندی به ارزشهای فرهنگی

مثلاً نظرتان در مورد پوشش همسر آیندهتان و حضور در محافل و جمع نزدیکان و استفاده از فنآوری روز از جمله ماهواره چیست؟

5.  استقلال  فکری و احساسی

در این بخش میتوانید با برخی از سوالها میزان دهن بینی، وابستگی به پدر و مادر و دوستان، اجازه دخالت به دیگران و... را در فرد مقابل بسنجید.

- تا چه حد به نظر دیگران به ویژه پدر و مادر و دوستان در امور زندگی مشترک اهمیت می دهید؟

6.  اهداف کلی زندگی

ممکن است فرد مقابل به علم، ورزش، هنر و ... علاقه بسیاری داشته باشید و شما نقطه مقابل او باشید. پس لازم است در این رابطه نیز بپرسید. مثلاً : هدف کلی و اصلی شما در زندگی چیست؟

7. ارتباطات اجتماعی

با این سوالات میزان اجتماعی بودن فرد مقابل و اینکه آیا همسری اجتماعی میخواهد یا نه را میتوان دریافت.

آیا شما فعالیت اجتماعی دارید؟ کجا و چگونه؟

اگر همسر آینده شما در محیط کار یا بین نزدیکان با نامحرمان با حفظ ضوابط شرعی و عرفی ارتباط داشته باشد، چه می کنید؟

8. ارتباطات فامیلی

ازاین طریق قادر خواهید بود تیپ شخصیتی فرد یعنی درونگرا یا برونگرا را دریابید و اینکه آیا در ارتباطات فامیلی و با دوستان مجرد خود زیاده روی میکند یا نه. مثلاً:

تا چه اندازه به رفت و آمد با دوستان و نزدیکان خود و نزدیکان همسرتان تمایل دارید؟

محورهای اختصاصی دخترخانم

پرسش های جلسه اول خواستگاری

1. شهر محل سکونت

بنا دارید با همسر آینده تان در کدام شهر زندگی کنید؟

2. نوع سکونت

آیا می خواهید مستقل زندگی کنید یا بنا دارید با والدینتان محل سکونت مشترک داشته باشید؟

نکته : در صورت تمایل به زندگی با والدین، باید مشخص شود که چگونه (در یک محله، یک مجتمع، یک آپارتمان، یک طبقه یا یک دستگاه ) می خواهد با آنان زندگی کند.

3. اشتغال مرد

وضعیت شغلی فرد باید شفاف و روشن بیان شود و کلی گویی در این مورد ( بازار، واسطه گری، وزارت خارجه و ... ) کافی نیست؛ زیرا در بازار، انواع شغل ها؛ در کار واسطه گری، انواع واسطه ها، و در وزارت امور خارجه، انواع سمتها وجود دارد. اینکه باید شغل فرد به صورت دقیق پرسیده شود به این دلیل است که برخی شغلها چون هنرپیشگی، سیاستمداری، نظامی گری و... جزء مشاغل خاص محسوب شده و نیازمند روحیهای خاص چه در خود فرد چه در همسر او میباشد.

4. فعالیت های سیاسی – اجتماعی

آیا موافق هستید که همسر آینده شما فعالیت سیاسی ـ اجتماعی داشته باشد و تا چه اندازه؟

5. اشتغال و تحصیل

آیا موافق هستید که همسر آینده تان اشتغال داشته باشد یا به تحصیل خود ادامه دهد؟

نکته : لازم است در مورد اشتغال(به خصوص درباره زنان)، به نوع آن ( مراکز تجاری، اداری، آموزشی و ... ) و در مورد تحصیل به سطح آن ( کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری ) اشاره شود.

6. سطح زندگی

دختر خانم باید با پرسشهای این مرحله به روحیه فرد در میزان هزینه کردن برای زندگی و خساست احتمالی او پی ببرید. مثلاً: در زندگی مشترک تا چه حد به مسافرت و مهمانی دادن توجه خواهید داشت؟

در پایان گفت و گوی جلسه اول، در صورت احساس توافق کلی، مطالبی را که جنبه خصوصی و سرّی دارند مانند بیماریهای حاد یا خاص، اختلالات روحی – روانی، ازدواج پیشین، روابط قبلی با جنس مخالف، طلاق والدین و ...  و حدود مهریه ( زیاد، کم و متعادل ) را مطرح کنید.

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: گلبرگ زندگی، حسین دهنوی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.