تبیان، دستیار زندگی
تیم برنرزلی در سال 1989 وقتی که اولین طرح پیشنهادی و طرح خود را به موسسهٔ سرن (پروهشگاه فیزیک هسته‌ای و انرژی‌های سطح بالا) در سویس بوردر فرانسه می‌فرستاد؛ اینترنت را اختراع کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

www بیست ساله شد


تیم برنرزلی در سال 1989 وقتی که اولین طرح پیشنهادی و طرح خود را به موسسه سرن (پروهشگاه فیزیک هسته‌ای و انرژی‌های سطح بالا) در سویس بوردر فرانسه می‌فرستاد؛ اینترنت را اختراع کرد.

در تاریخ 6 اگوست سال 1991 ،مهندس بریتانیایی و مهندس علوم رایانه به نام تیم برنرزلی از سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا یک سایت اینترنتی راه اندازی کرد و شبکه جهانی وب را به صورت رسمی پایه گذاری شد.

این مهندس بریتانیایی یک پروژه سازماندهی اطلاعات را جمع آوری کرده و نتایج حاصله از آن را به صورت خلاصه در یک سرور هایپر تکست قرارداد تا همگان بتوانند نتایج این تحقیقات را مشاهده کنند و از آن روز 20 سال می‌گذرد.

www بیست ساله شد

امروزه شبکه جهانی وب یا همان اینترنت یک سیستم اسناد ابر متن پیوسته است که از طریق اینترنت قابل دسترسی می باشد و در اصل کاربران می‌توانند صفحات وب که شامل متن ،تصاویر ،فیلم‌ها و فایل‌های چند رسانه‌ای است را به وسیله یک مرورگر وب مشاهده کنند و حرکت بین این صفحات نیز از طریق لینک‌های اختصاصی امکان پذیر می‌باشد.

خصوصیات نسخه‌های مختلف وب

وب نسخه یک: مستندات (توسط پیوندها-لینکها-) به هم مرتبط شده‌اند.

وب نسخه دو: محتویات توسط کاربران ایجاد می‌شود و اطلاعات بصورت پویا تولید و رشد پیدا می‌کنند.

وب نسخه سه: ارتباط داده‌ها، ابزار، و مردم در سراسر جهان(به وقوع می‌پیوندد).

این اختراع مثل تمام اخترعات بنیادی وب بر پایه سه تکنولوژی اصلی شکل گرفته

1. آدرس یاب یا شناسه آدرس واحد (معروف URL یا URI) منبع مستندات یا اطلاعات در وب برای پیدا کردن آن مستند در کل وب.

2. زبان نشانه گذاری متن هوشمند (HTML) برای ارائه محتویات صفحات وب و برقراری پیوندها(لینک‌ها).

3. پرتکل انتقال متن هوشمند (HTTP) برای انتقال اطلاعات وبی در سرتاسر اینترنت.

اینترنت را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده‌ است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه 1960 باز می‌گردد که سازمانهای نظامی ایالات متحده امریکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه‌ای مستحکم، توزیع شده و باتحمل خطا سرمایه گذاری نمودند

این پژوهش به همراه دوره‌ای از سرمایه گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات جدید، سبب شد تا مشارکت‌های جهانی آغاز گردد و از اواسط دهه 1990 ، اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان‌شمول در بیاید. وابسته شدن تمامی فعّالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکّر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌است.

بسیاری از افراد واژه‌های "اینترنت" و "وب جهان گستر"(یابه صورت کوتاه "وب") را به جای هم بکار می‌برند، حال آنکه این دو واژه معناهای متفاوتی دارند. وب جهان گستر:  مجموعه‌ای جهانی از اسناد و تصاویر و سایر منابعی است که به وسیله ابرپیوندها با یکدیگر ارتباط منطقی دارند و با استفاده از شناسه‌های منبع یکنواخت و یا به اختصار URL مورد مراجعه قرار می‌گیرند URLها به ارائه دهندگان اجازه می‌دهد که سرویسها و مشتریان را به صورت سمبولیک مشخص نمایند. تا مکان یابی و آدرس دهی وب سرورها، سرورهای پرونده و سایر پایگاه داده‌هایی که اسناد را ذخیره می‌کنند و همچنین عرضه دسترسی به منابع از طریق پروتکل HTTP، اصلی‌ترین پروتکل حامل وب، را ممکن سازند.HTTP تنها یک از صدها پروتکلی است که روی وب استفاده می‌شود. وب سرویس‌ها نیز می‌توانند از این پروتکل برای ارتباط استفاده کنند.

www بیست ساله شد

برنز لی که اکنون مدیر کنسرسیوم پهنای شبکه جهانی وب است در ماه مارس 1989 یک پیشنهاد را بر اساس استفاده از مفاهیم سیستم های هایپرتکست مطرح کرد که در نهایت به شبکه جهانی وب تبدیل شد و در نوامبر 1990 نیز وی با رابرت کایلایی بلژیکی پیشنهاد استفاده از هایپرتکست برای پیوند بین اطلاعات و دسترسی به آنان مطرح کرد.

www بیست ساله شد

این پروژه برای عمومی شدن در سال 1990 در سرن ژنو معرفی شد و برنرزلی یک رایانه next را که توسط استیو جابز تولید شده بود را به عنوان اولین وب سرور جهان مورد استفاده قرار داد و یک مرورگر وب با نام WorldWideWeb را نیز به مرحله تولید درآورد و با نوشتن اولین صفحات وب ،او به صورت اتوماتیک تمامی ابزار لازم را برای ایجاد یک وب سایت فراهم اورده بود.

www بیست ساله شد

گفتنی است که در سال 2003 لقب سر از سوی ملکه الیزابت به وی اهدا شد و از ان زمان ما او را با لقب سر تیم برنرزلی میشناسیم.

جالب است بدانید اولین وب‌سایت یا اولین صفحه اینترنتی بخشی از آدرس info.cern.ch بود و در واقع فقط یک صفحه اطلاعات (info) شامل چند لینک بود که اکنون صفحه ذخیره شده آن را اینجا می‌توانید ببینید: اولین صفحه اینترنتی جهان .

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از : ویکیپدیا، فارنت