تبیان، دستیار زندگی
مردان هم ممکن است دچار سرطان سینه شوند. البته نوع توده سرطانی در آن‌ها به‌دلیل نوع بافت سینه مردان، متفاوت است و احتمال خطر ایجاد آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان هم سرطان سینه می‌گیرند


مردان هم ممکن است دچار سرطان سینه شوند. البته نوع توده سرطانی در آن‌ها به‌دلیل نوع بافت سینه مردان، متفاوت است و احتمال خطر ایجاد آن هم به‌مراتب کمتر از خانم‌هاست، با این حال بهتر است مردان هم عوامل خطر ایجاد سرطان سینه و راه‌های پیشگیری از آن را بدانند.


سرطان سینه در مردان

به‌طور کلی ساز و کار اصلی ایجاد سرطان سینه در مردان، کم شدن سطح هورمون‌های مردانه، یا افزایش میزان هورمون‌های زنانه است. سایر عوامل موثر به شرح زیر هستند:

سن خطرناک مردان

بالا رفتن سن عامل بسیار مهمی در ایجاد سرطان سینه در مردان است. مطابق بررسی‌ها، میانگین سن مردانی که سرطان سینه برای آن‌ها تشخیص داده شده، حدود 68 سال است.

اگر در خانواده‌تان سابقه دارد...

این عامل برای مردان هم مثل زنان مطرح است. از هر 5 مرد مبتلا به سرطان سینه، یک نفر فامیلی داشته که به این بیماری مبتلا بوده است.

جهش‌های ژنتیک

جهش در ژن موسوم به BRCA2، یک زمینه مهم ژنتیک برای ابتلا به سرطان سینه را در زنان می‌سازد. بررسی‌ها نشان داده که از هر 10 مرد مبتلا به سرطان سینه، یک نفر این جهش ژنتیک را داشته است. نکته مهم این‌که سن ابتلا به بیماری در افراد با زمینه ژنتیک مثبت، پایین‌تر از سایر افراد جامعه، یعنی زیر 60 سال است.

بزرگی اندازه سینه در مردان به معنای افزایش خطر ابتلای آنان به سرطان سینه نیست؛ گرچه در مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر که بزرگی سینه‌ها وجود دارد، احتمال ابتلا به سرطان سینه هم بیشتر هست

سندرم کلاین‌فلتر چیست؟

این سندرم مادرزادی نادر، از هر هزار مرد، در یکی رخ می‌دهد. به‌طور معمول هر مردی یک کروموزوم جنسی مردانه و یک کروموزوم جنسی زنانه دارد. در افراد مبتلا به این سندرم، 2 کروموزوم زنانه به همراه یک کروموزوم مردانه وجود دارد. این افراد بیضه‌های کوچک‌تر داشته و سطح هورمون‌های مردانه پایین‌تر و هورمون‌های زنانه بالاتری دارند و به همین دلیل قدرت اسپرم‌سازی ندارند و در عوض اندازه سینه‌های آن‌ها قدری از مردان دیگر بزرگ‌تر است. به دلایل نامعلومی خطر ایجاد سرطان سینه در این افراد، حدود یک درصد بالاتر از بقیه مردان است.

کار چه تاثیری دارد؟

زندگی و کار در محیط‌های بسیار گرم، از آن‌جا که می‌تواند روی بیضه‌ها تاثیر منفی بگذارد، سطح هورمون‌های مردانه را کم می‌کند و از همین طریق ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در مردان نیز شود. همچنین برخی مطالعات از احتمال دخالت بخار گازوئیل در سرطان سینه در مردان خبر می‌دهد.

مشکلات کبدی

کبد نقش بسیار مهمی را در سوخت و ساز هورمون‌های جنسی ایفا می‌کند؛ بنابراین مردان مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی، میزان هورمون جنسی مردانه کمتر و هورمون جنسی زنانه بالاتری دارند که این امر می‌تواند زمینه را برای ابتلا به سرطان سینه در مردان فراهم کند.

تاثیرات مصرف استروژن

گاهی در مردان مبتلا به سرطان پروستات، از استروژن برای کوچک کردن اندازه تومور استفاده می‌شود که این درمان ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را در این مردان اندکی افزایش دهد. البته این میزان افزایش، بسیار کم است و به فواید آن می‌ارزد.

اگر اضافه وزن دارید، نگران باشید

در مردان هنوز میزان تاثیر این عامل مورد بحث است. می‌دانیم که سلول‌های چربی موجود در بافت چربی مردان چاق، می‌توانند سبب تبدیل هورمون‌های مردانه به زنانه شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که مردان چاق، سطح هورمون زنانه بالاتری نسبت به سایر مردان داشته باشند.

با دارو پیشگیری کنید

داروها باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شوند. داروهای مختلفی که در افراد بی‌علامت، ولی با زمینه قوی برای ابتلا به سرطان سینه استفاده می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

تاموکسیفن و رالوکسیفن: از آن‌جا که هورمون جنسی زنانه، موسوم به استروژن، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری بیشتر سرطان‌های سینه دارد، داروهای ضداستروژن هم به‌عنوان پیشگیری‌کننده از آن، مطرح و به کار گرفته شده‌اند. البته مصرف این داروها به‌طور معمول و برای همه زنان انجام نمی‌شود و تنها در آن‌ها که زمینه قوی ابتلا دارند، توصیه می‌شود. عوارض این داروها، یک دلیل مهم برای این توصیه است. عوارضی همچون افزایش خطر تشکیل لخته و ابتلا به سرطان تخمدان.

آرومانسین: این داروی جدید هم در واقع یک ضداستروژن، یعنی کم‌کننده اثر هورمون زنانه است و به تازگی به‌عنوان داروی پیشگیری‌کننده از سرطان سینه معرفی شده است؛ گرچه هنوز با تایید نهایی آن برای این منظور، فاصله داریم اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این دارو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان پرخطر بعد از سن یائسگی، تا 65 درصد کاهش دهد که عدد قابل ملاحظه‌ای است. نکته مثبت این دارو این است که عوارض تاموکسیفن و رالوکسیفن، در آن دیده نشده است.

ضدفشار خون از نوع ACE-I: آن‌هایی که فشار خون بالا دارند و از داروهای موسوم به مثل کاپتوپریل استفاده می‌کنند، از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد که تحقیقات جدید نشان داده است این داروها ممکن است خطر ایجاد بیماری سرطان سینه را در افرادی که سابقه فامیلی مثبت دارند، کاهش دهد. این مطالعه جدید میزان تاثیر این داروها را در محافظت از بیماری در زنان پرخطر، حدود 53 درصد اعلام کرده است که عدد قابل توجهی است. محققان امیدوارند در پژوهش‌های بعدی بتوانند شواهد کافی برای مفید بودن این دارو در پیشگیری از سرطان سینه بیابند.

پروپرانولول: مطالعات زیادی روی تاثیر این دارو بر سرطان سینه انجام شده است؛ هم روی موش‌های آزمایشگاهی و هم روی انسان‌ها. نتیجه این شده که این دارو که از دسته بتابلوکرهاست، احتمالا با تاثیر روی سلول‌های سرطانی‌شده، می‌تواند سبب پسرفت بیماری شود. البته مطالعات بیشتری برای استفاده بالینی از این دارو مورد نیاز است.

بخش سلامت تبیان


منبع : مشرق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.