تبیان، دستیار زندگی
خانواده‏ در صورت آمادگی، می‏تواند نقشی چشم‏گیر در پیش‏گیری و درمان انحراف جنسی داشته باشد؛ لذا لازم است خانواده ها آموزش ببینند و با فراگیری برخی از تدابیر و با اختیار کردن و بهره گیری بهینه از اهرمهای مختلف در تربیت، به این مهم دست یابند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانع انحراف جنسی شوید


خانواده‏ در صورت آمادگی، می‏تواند نقشی چشم‏گیر در پیش‏گیری و درمان انحراف جنسی داشته باشد؛ لذا لازم است خانواده ها آموزش ببینند و با فراگیری برخی از تدابیر و با اختیار کردن و بهره گیری بهینه از اهرمهای مختلف در تربیت، به این مهم دست یابند...

برای خواندن مقاله ی قبل اینجا کلیک کنید.

انحراف جنسی در نوجوانان

نیاز جنسی از قدرتمندترین جنبه‏های حیاتی بلوغ به شمار می آید و می تواند ابعاد مختلف شخصیتی فرد همچون جنبه‏های عاطفی، عقلانی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. نوجوانان و جوانان به لحاظ  اقتضاعات سنی، شرایط  روحی - روانی و بالخص طبع هیجان طلبشان، بیش از دیگر گروه های سنی، در برابر قدرت این نیاز، سر تسلیم فرود می آورند و به همین دلیل بیش از دیگران در معرض  انواع تهدیدات و انحرافات جنسی قرار می گیرند.

بی تردید این سوال به ذهنمان خطور خواهد نمود که حال، چگونه می توان با  انحراف جنسی نوجوانان مقابله کرد و با چه تدابیری از این نوع انحرافات پیشگیری نمود؟

محیط خانواده اولین نهادی است که کودک بدان تعلق دارد و از آن تربیت می پذیرد و نقش خانواده در نقش پذیری و الگوبرداری مبرهن است . این نهاد کوچک در ارتباط مستقیم و واقعی با نوجوان قرار دارد و از ابتدایی ترین تا حیاتی ترین آموزش ها در ابعاد شخصیتی، اجتماعی، عاطفی،روانی و اخلاقی ، ...  که لازمه ی یک زندگی سالم است ، در خانواده و توسط تک تک اعضای خانواده صورت می گیرد.  بدین سان است که خانواده‏ در صورت آمادگی، می‏تواند نقشی چشم‏گیر در پیش‏گیری و درمان داشته باشد؛ لذا لازم است خانواده ها آموزش ببینند و با فراگیری برخی از تدابیر و با اختیار کردن و بهره گیری بهینه از اهرمهای مختلف در تربیت، به این مهم دست یابند.

چگونگی برخورد با مسائل جنسی نوجوانان و اتخاذ راهبرد های رفتاری_تربیتی مناسب از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد

در ادامه این یادداشت به منظور مساعدت و راهنمایی والدین، به ارائه راهکارهای تربیتی خواهیم پرداخت که کاربست به موقع  آنها ، در سامان دادن به این بحران طبیعی و رفتارهای نابهنجار نوجوانان  مثمر ثمر خواهد بود.

چند توصیه به والدین

* در مقابل اشتباهات نوجوان و جوانتان ،اندکی صبوری کنید و آرامش را در اولویت قرار دهید.

* به شخصیت  نوجوان احترام بگذارید. با اتخاذ این روش، خواهید توانست اعتماد به نفس و  خودباوری او را افزایش دهید وموجب تقویت  توان مقابله و رویایی او با مشکلات و خواسته های هوس آلود شوید.

چند نکته مهم

* از اشتباهات جوان چشم پوشی کنید و رازدارش باشید.

* همدل و همراهش باشید.

* از قضاوت و پیش داوریهای غیر منصفانه بپرهیزید.

* "مچ گیری" نکنید و به دنبال اقرارگیری و تائید شک وتردید خود نباشید.

* از برچسب زدن به شدت امتناع کنید.

* یک ویژگی و یا جنبه منفی از شخصیت را به دیگر جنبه‏های شخصیت نوجوان و جوان تعمیم ندهید.

انحراف جنسی در نوجوانان

*از آنجایی که والدین الگوی اخلاقی نوجوانانند و در پذیرش اخلاقیات نوجوانان نیز نقش بسزایی دارند بهتر است والدین بیش از بیش مراقب رفتارها و  ارتباطات خود در این زمینه باشند .

*گفتگو فراموش نشود. با جوانتان راجع به دلمشغولی های ذهنی اش صحبت کنید و بدون هیچ سوگیری ،پاسخگوی سوالات جنسی اش باشید.

* نوجوان کم دانش و بی تجربه است و به فرموده امیرمؤمنان: «جهل الشباب معذور و علمه محقور،  بی اطلاعی جوان عذری پذیرفتنی است و دائره دانش و آگاهیهای او گسترده نیست .» (1)

همچنین بنابرگفته روان شناسان، آنان درباره خود به نوعی پندار و افسانه شخصی معتقدند و خود را موجودی خاص و متفاوت از دیگران می بینند که تجارب و وقایع زندگی شان از قوانین حاکم بر طبیعت و جهان جداست ، و به موجب وجود این خصیصه خود محوری و استثناء بودن ، نوجوان هرگز تصور نمی‏کند برخی از رفتارهای اشتباه و گاها افراطی او چه ضربات سهمگینی می تواند بر آینده‏اش وارد سازد و او را دچار مشکلاتی نماید، لذا بهتر است برای کسب اطلاع و دانش لازم، مطالعه کتاب هایی در زمینه  نوجوانی و مسائل جنسی را به او پیشنهاد دهید.

* استفاده از اینترنت،ماهواره ، موبایل و... مواجهه نوجوانان را با امور غیر اخلاقی غیر ممکن می سازد که متاسفانه از مضرات آن نیز مفری نیست، لذا ترجیحا به والدین با هوش و آگاه توصیه می شود تدابیر حفاظتی لازمه را در این باب با رعایت جوانب احتیاط به کار گیرند.

با استمداد از فطرت خداجو، حقیقت‏خواه ،عدالت دوست نوجوان و استفاده بهینه از این روحیه مذهبی می توان به تادیب  و تقویت ایمان او دست انگاشت .سیراب نمودن ذهن و روان نوجوان با  آموزه های دینی، از احتمال سقوط او در حال و آینده می کاهد

* یکی از مهمترین علل بروز ناهنجاریهای جنسی، بی‏کاری است، برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، نوجوان را به کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی سالم نظیرشرکت در فعالیتهای اجتماعی، هنری و ورزشی   تشویق و ترغیب نمائید.

* از عوامل و محیطهای تحریک‏زا همچون تماشای فیلم، برخی اماکن عمومی و میهمانی ها و... نهی اش کنید.

* توجه ویژه ای به خواب و تغذیه نوجوان داشته باشید.

* خوش بینی ،مثبت اندیشی و نگاه مثبت ‏به خود و دیگران را در او پرورش دهید و از منفی گرایی ،ناامیدی و یاس  او به شدت بهراسید.

* با استمداد از فطرت خداجو، حقیقت‏خواه ،عدالت دوست نوجوان و استفاده بهینه از این روحیه مذهبی می توان به تادیب  و تقویت ایمان او دست انگاشت .سیراب نمودن ذهن و روان نوجوان با  آموزه های دینی، از احتمال سقوط او در حال و آینده می کاهد.

* در نهایت  ، تذکر این نکته به والدین لازم است :حل موارد حاد انحرافات جنسی، با اتخاذ رفتارها و درمانهای خود ساخته کارساز و مفید نخواهد بود، بهتر است از روان شناسان و متخصصان آگاه مدد و مساعدت جوئید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


پی نوشت :

1.غررالحکم، ص‏76 .

مطالب مرتبط:

تضعیف قوای شهوانی

آموزش جنسی، چگونه؟

مراحل رشد غریزه در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.