تبیان، دستیار زندگی
طرح اکرام رضوی چند سالی است که در حوزه ی اماکن متبرکه برگزار میشود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکرام رضوی در ماه خدا


طرح اكرام رضوی چند سالی هست كه در حوز ه ی اماكن متبركه برگزار می شود، این طرح در طول ماه مبارك رمضان به مدت سی شب پذیرای روزه داران مجاور خواهد بود. به همین مناسبت به سراغ توكلی، رئیس اداره ی انتظامات حرم مطهر رضوی رفتیم تا در مورد جزئیات این طرح بیشتر بدانیم.

اکرام رضوی در ماه خدا

برای شروع بگو یید هر شب چند نفر در قالب طرح اکرام رضوی پذیرایی میشوند؟

با توجه به بودجه ای كه تولیت محترم آستان قدس رضوی به این امر اختصاص داده اند، ما در هر شب از 12 هزار نفر پذیرایی خواهیم كرد كه با این حساب در مجموع سی شب، 360 هزار نفر را مورد اكرام قرار خواهیم داد كه این تعداد مشابه سال قبل است، اما امسال از جهت کیفیت برگزاری طرح، نسبت به سال های قبل تلاش شده است كه خدمات بهتری را در اختیار مدعوین عزیز قرار بدهیم.

با توجه به این که میهمانان با صدور كارت به این مراسم دعوت میشوند، بگو یید برای توزیع کارتهای دعوت از چند اکیپ استفاده میشود؟

پنجاه گروه سه نفره مسئول توزیع كارتهای دعوت هستند كه هر گروه از دو نفر توزیع كننده و یك نفر ناظر بر امر توزیع تشکیل شده است. گرو ه های توزیع كننده ی ما همه جزو كاركنان مجموعه ی اماكن متبركه هستند كه این كار را با لباس فرم خدمت انجام میدهند.

درباره نحوه توزیع این كارتها نیز توضیح بدهید.

ما شهر مشهد را به ده منطقه تقسیم كرده ایم كه گروههای توزیع كننده ی كارتهای دعوت هر روز به استثنای روزهای جمعه، در هنگام نماز ظهر و عصر به مساجد این مناطق میروند و در بین نماز ظهر و عصر اقدام به توزیع كارت بین نمازگزاران میكنند. نحوه توزیع کارت از این قرار است که به ازای هر فرد یك كارت در اختیارش قرار خواهد گرفت. تعداد كار تهایی كه ما در هر مسجد پخش میكنیم بسته به ظرفیت آن مسجد و تعداد نمازگزاران آنجا فرق میكند. علاوه بر كارتهایی كه برای هر مسجد در نظر گرفته شده است گرو ههای ما تعدادی كارت را هم به صورت رزرو، در اختیار دارند تا در صورت نیاز آنها را توزیع کنند.

در اجرای این طرح، اولویت بندی خاصی هم صورت گرفته است؟

بله، اولویت ما با مساجدی است كه احیانا در سالهای قبل در طرح اكرام رضوی نتوانسته ایم در خدمتشان باشیم. در شب بیست و یكم هم كارتها را بین افراد تحت پوشش بهزیستی و كمیته ی امداد توزیع خواهیم کرد.

برای جلوگیری از جعل کارت و اقدامات اینچنینی چه راهکاری اندیشید ه اید؟

برای جلوگیری از این امر كار تها به صورت پلمب شده در اختیار توزیع کننده دگان قرار میگیرد؛ به طوری كه حتی خود آنها هم تا لحظات آخر از مكان توزیع مطلع نیستند. از طرفی كارت ها با رنگ خاص هر روز و شماره ی كد هر روز در دستگاه باركدخوان ثبت میشود و به این شكل احتمال جعل كارت وجود ندارد.

کمی هم از کیفیت اجرای مراسم افطاری بگویید.

برای اجرای مراسم هر روزه صحن هدایت را از ساعت 16:30 قرق می كنیم، در حین قرق اقدام به مفروش كردن صحن میكنیم. حدود یك ساعت و نیم قبل از نماز هم پذیرش ما شروع میشود. خانمها از بست شیخ طبرسی و آقایان هم از بست شیخ حر عاملی وارد خواهند شد. یك ساعت قبل از اذان هم برنامه های فرهنگی را خواهیم داشت كه شامل قرائت یك جزء قرن كریم، مداحی، بیان احكام شرعی توسط امام جماعت و نیز اقامه ی نماز جماعت خواهد بود. بعد از آن هم پذیرایی از میهمانان را غاز خواهیم کرد.

امسال هم مانند سالهای گذشته یک بسته افطاری در اختیار افراد قرار میگیرد؟

خیر، امسال بر خلاف سالهای پیش دو بسته را در اختیار هر فرد قرار م یدهیم كه یك بسته غذا خواهد بود و بسته ی دیگر هم كه اصطلاحا به آن بسته ی افطاری گفته میشود، شامل دوازده قلم وسیله ی پذیرایی از قبیل نان، پنیر، خرما، گردو، كشمش و ... است. در هنگام خروج میهمانان هم گروهی را به منظور تكریم نان در نظر گرفته ایم كه با گلاب پاش اقدام به عطرافشانی محل خروج نها م یکنند.


منبع: حرم

بخش حریم رضوی