تبیان، دستیار زندگی
حکایت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در بیست و پنجمین فصل برگزاری صورتی پیچیده پیدا کرده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروانه‌های سرگردان!


حکایت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در بیست و پنجمین فصل برگزاری صورتی پیچیده پیدا کرده‌است.


پروانه‌های سرگردان!

جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اگرچه در اصفهان متولد شد و بعدها برگزاری در همدان را تجربه کرد اما در‌آستانه بیست و پنجمین دوره محل میزبانی این جشنواره همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اظهارت مسئولان برگزاری هم صورتی ضدونقیض پیدا کرده‌است. پس از حرف و حدیث‌های بسیار درباره کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره که تا شایعه پیرامون لغو برگزاری جشنواره هم پیش رفت دو روز پیش استاندار همدان در گفت‌وگویی صراحتاً میزبانی این استان را قطعی اعلام کرد و گفت: «در جلسه‌ای با وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره فیلم كودك در همدان به نتیجه رسیدیم.» اما این اظهار نظر قطعی به سرعت با واکنش دبیر جشنواره و مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی مواجه شد!

آبروی استان یا آبروی کشور؟

همدان از سال 86 طی توافقنامه‌ای، سه سال عهده‌دار میزبانی جشنواره فیلم كودك شد و سال گذشته بعد از برپایی چهارمین سال جشنواره فیلم كودك در همدان جابه‌جایی دوره بعدی جشنواره فیلم كودك قوت گرفت و اسامی شهرهای مختلفی برای میزبانی بیست و پنجم دوره جشنواره مطرح شد. احمد میرعلایی دبیر این دوره جشنواره فیلم كودك پیش از این توضیح داده بود:جشنواره كودك و نوجوان یك جشنواره بین‌المللی است و بیشتر از آبروی یك استان، آبروی یك كشور در برپایی آن مطرح است. میرعلایی در آخرین گفت‌وگویش همچنین، هفته جاری را زمان مشخص شدن میزبان جشنواره كودكان و نوجوانان اعلام كرده بود. میرعلایی دبیر این دوره از جشنواره با اعلام این مطلب گفت: طی این روزها سفرهای زیادی برای انتخاب میزبان جشنواره داشته‌ایم و تلاش می‌كنیم شهری انتخاب شود تا بتواند به خوبی از عهده برپایی جشنواره برآید و قطعا تا اوایل هفته مشخص خواهد شد. وی افزود: فرصتمان كم است و بیش از این نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم. میرعلایی از بخش مرور سینمای كودك و نوجوان جهان اسلام در این جشنواره خبر داد و گفت: به بهانه حضور سینماگران مصری در ایران، طی صحبت‌هایی كه داشتیم، قرار شد این بخش را با همكاری همه كشورهای اسلامی خصوصا مصر در جشنواره كودك داشته باشیم. با وجود این اظهارات و تلاش‌ها اما ناگهان استاندار همدان خبر از قطعی شدن میزبانی این استان داد.

دبیر جشنواره: اگرچه صحبت‌های اولیه‌ای برای برگزاری جشنواره كودك در شهر همدان انجام شده است اما این را باید گفت كه مانند این صحبت‌ها و مذاكرات با شهرهای دیگری هم انجام شده است و در واقع چند استان دیگر نیز در شرایط فعلی همدان هستند.

هنوز تفاهم‌نامه امضا نشده است

یک روز پس از انتشار اظهارات استاندار همدان مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره فیلم کودک در همدان هنوز امضا نشده است. جعفر گودرزی گفت: هفته پیش سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فیلم کودک جلسه‌ای با استاندار همدان داشت که درباره کلیات برگزاری جشنواره فیلم کودک در این شهر صحبت شد، اما تفاهم‌نامه‌ای که جزئیات این مسئله را روشن می‌کند هنوز امضا نشده و اختیارات طرفین مشخص نشده‌است. وی گفت: به زودی و با امضای تفاهم‌نامه دبیر جشنواره می‌تواند برنامه‌هایش برای برگزاری این جشنواره را آغاز کند، امضای تفاهم‌نامه میان استانداری شهر همدان و دبیر جشنواره فیلم کودک میزان مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شهر همدان در این جشنواره را روشن می‌کند.

پروانه‌های سرگردان!

یک گزینه جدی دیگر

در کنار همدان دیگر گزینه جدی برگزاری جشنواره استان کرمان است که استاندارش چندی پیش اعلام کرد در صورت تامین اعتبار و بودجه ملی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در این استان مشکلی وجود ندارد. اسماعیل نجار گفته بود: مردم و مسئولان شهر کرمان علاقمند به برگزاری جشنواره فیلم کودک هستند، امکانات زیربنایی استان برای برگزاری جشنواره کافی است، اما تصمیم مسئولان به تنهایی نمی‌تواند ضامن برگزاری خوب جشنواره باشد. اعتباری که برای برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی لازم است با یک جشنواره استانی همخوانی ندارد و قابل مقایسه نیست. وی ادامه داد: نمی‌شود دستگاه‌های ملی بخواهند جشنواره برگزار کنند، بخشی از اعتبار را بدهند و از بودجه استانی استفاده کنند، بودجه محدود و مخصوص همه بخش‌های یک استان است، نمی‌توان با بودجه استانی جشنواره ملی برگزار کرد، از سویی دیگر گاهی مسئولان اعتبارها و بودجه را در تهران هزینه می‌کنند در حالی که نیروهای مستعد هر شهر باید از فرصت برگزاری جشنواره استفاده کنند و تجربه‌اندوزی کنند. استاندار کرمان افزود: هر استان با توجه به اهداف و برنامه‌های خود، جشنواره‌هایی برگزار می‌کند که جایگاه استان را ارتقا می‌دهد، کرمان هم برنامه‌های فرهنگی هنری متعدد دارد، برگزاری جشنواره فیلم کودک هم می‌تواند یکی از آنها باشد اگر مسئولان و مدیران سینمایی بودجه و اعتبار کافی در اختیار استان قرار دهند و برگزاری جشنواره مانع تحقق اهداف استانی نشود.

مكان جشنواره‌ مشخص نیست

تازه‌ترین اظهارنظر رسمی درباره جشنواره اما مربوط به دبیر جشنواره است که روزگذشته و در پی اظهارات استاندار همدان درباره‌ قطعی شدن مكان جشنواره كودك گفت:‌ ما با شهرهای دیگری هم مانند همدان مذاكراتی داشته‌ایم اما تا تفاهم‌نامه امضا نشود، هیچ چیز مشخص نیست. دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم كودك و نوجوان با بیان مطلب فوق ادامه داد:‌ اگرچه صحبت‌های اولیه‌ای برای برگزاری جشنواره كودك در شهر همدان انجام شده است اما این را باید گفت كه مانند این صحبت‌ها و مذاكرات با شهرهای دیگری هم انجام شده است و در واقع چند استان دیگر نیز در شرایط فعلی همدان هستند. وی در عین حال خاطر نشان كرد: پیش از این هم گفته بودم، من به عنوان دبیر جشنواره تمایل دارم جشنواره كودك از شهر همدان تغییر آدرس ندهد، اما در هر صورت باید برخی نكات بین ما و مسئولان این شهر در نظر گرفته شود. میرعلائی با بیان اینكه مهمترین دغدغه‌ام اكنون به عنوان دبیر جشنواره، محل برگزاری آن است اظهار كرد: ما می‌خواهیم در هر صورت از آبروی ملی و بین المللی جشنواره فیلم كودك دفاع كنیم. این كار منوط به توجه به نكاتی است كه در سال‌های گذشته به برخی از آنها توجه نمی‌شد و مشكلاتی را ایجاد می‌كرد و در نهایت به نگرانی‌هایی ختم می‌شد، بنابراین امیدوار هستم كه هرچه زودتر این نگرانی‌ها برطرف شود. دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم كودك و نوجوان در پاسخ به این سوال كه محل دقیق برگزاری این جشنواره چه زمانی اعلام خواهد شد، به ایسنا گفت:‌ در هر صورت ما منتظر هستیم كه پس از انجام مذاكرات و سنجش میزان پذیرش و انرژی دو طرف، تفاهمنامه و قرار داد مربوطه امضا شود. بنابراین شاید محل دقیق برگزاری جشنواره حتی دو ساعت دیگر معلوم شود، چرا كه زمان برای ما بسیار مهم است و سعی می‌كنیم این مطلب را در سریعترین زمان ممكن و در لحظه انجام دهیم.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: خبرگزار ایسنا/ خبرگزاری مهر