تبیان، دستیار زندگی
برای اولین بار و پس از سال ها، فیلمی از ابوالفضل جلیلی درایران اكران می شود. ابوالفضل جلیلی كارگردان فیلم «گل یا پوچ» گفت: با صحبت هایی كه با مسئولان وزارت ارشاد داشتم قرار شد، فیلم «گل یا پوچ» در سینماها به نمایش عمومی درآ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای نخستین بار و پس از سالها

اکران فیلمی از ابوالفضل جلیلی درایران


برای اولین بار و پس از سال ها، فیلمی از ابوالفضل جلیلی درایران اكران می شود.

ابوالفضل جلیلی كارگردان فیلم «گل یا پوچ» گفت: با صحبت هایی كه با مسئولان وزارت ارشاد داشتم قرار شد، فیلم «گل یا پوچ» در سینماها به نمایش عمومی درآید .

سیزده ساخته ی قبلی ابوالفضل جلیلی، هیچ كدام تاكنون اجازه نمایش‌عمومی درسینماهای ایران را پیدا نكرده اند. البته چند سال پیش صدا و سیما، دراقدامی قابل توجه، مجموعه ای از فیلم های این كارگردان را به نمایش گذاشت.

جلیلی پیش از این گفته بود: اگر شرایط اكران «گل یاپوچ» فراهم شود، موقعیت بسیار جالبی است، چون اولین فیلمی كه از او در ایران اكران می‌شود، یك فیلم مفرح است.

«گل یا پوچ» تاكنون جایزه موزه سینمای فرانسه و جایزه جوانان سینمای فرانسه را دریافت كرده است.

ابوالفضل جلیلی « گل یا پوچ» آخرین ساخته اش را در سكوت خبری ساخت. وی كه برای ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان «حافظ» بیش از شش هفت ماه بین تهران و چابهار در رفت وآمد بود، فیلمبرداری فیلم «گل یا پوچ» را در همین رفت وآمدها به چابهار آغاز كرد!!.

او زمانی كه برای ساخت «حافظ» به چابهار رفته بود تا زمانی كه شرایط ساخت آن فراهم شود، به پسرش گفته بود كه یك فیلم بسازد و برای مدرسه فیلم‌سازی‌اش در فرانسه ببرد، پسر او نیز موافقت كرده و به مرور«‌گل یا پوچ» شكل می گیرد اما در اواسط كار، پسر ترجیح می دهد كنار كشیده و این فیلم، فیلمی شود كه كارگردانی آن بر عهده جلیلی می افتد.

فضای «گل یا پوچ» برخلاف دیگر ساخته‌های جلیلی فضای مفرح و شادی است. جلیلی فكر می‌كند به دلیل این كه ابتدا پسرش برای ساخت، كار را شروع كرده و خود او بدون اینكه اسیر فرم و تكنیك و اسم شود، رها و آزاد در كنار او حضور داشته‌، لحن فیلم «گل یا پوچ»این گونه شكل گرفته است .

به اعتقاد جلیلی «گل یا پوچ» یك فیلم سوررئال در عین حال قابل باور است یا به بیان دیگر سوررئال را قابل باور نشان می‌دهد. به گزارش ایسنا چندی پیش در سایت اینترنتى روزنامه ژاپن تایمز درباره فیلم گل یاپوچ آمده بود: ابوالفضل جلیلى شاید یكى از برندگان آینده جایزه فیلمساز سال پوسان باشد. جایزه سینماگر سال آسیا كه هرساله در جشنواره پوسان اهدا

می شود، نخستین بار به محسن مخملباف از ایران تعلق گرفت. به اعتقاد نویسنده روزنامه ژاپن تایمز «گل یا پوچ» جلیلى پادزهرى مناسب بر ساخته آخرین ساخته همكارش محسن مخملباف، فیلم متظاهرانه «جنسیت و فلسفه» كه در جشنواره پوسان حضور داشته، است. جلیلى در روایتى پرحرارت از زندگى در بخش‌هاى حاشیه اى ایران، تنهاترین قهرمان خود را تا به امروز در فیلم «گل یا پوچ» نشان مى دهد.

«نوید» پسركى است كه براى مشغول شدن به عنوان معلم به شهرى ساحلى مى رود و در برابر موانع ادارى كه جلیلى در افشاى آنها استاد است قدعلم مى كند. فیلمساز به جاى اینكه ناكامى نوید را در به دست آوردن شغل مورد علاقه خود به عنوان حقیقت غمبار زندگى نشان دهد، یك كمدى سیاه را به تصویر مى كشد. به نوشته این نشریه تماشاگرانى كه «گل یا پوچ» را دیده اند در ابتدا طنز موجود در داستان را به درستى درنیافته اند اما وقتى مشخص شد نوید در واقع قربانى ساده لوحى و خودبزرگ بینى خودش شده، همه به خنده افتادند.

لینک ها :

سینما جهان در سالی كه گذشت

ابوالفضل جلیلی: به هیچ کس و هیچ چیز احساس دین نمی کنم، الا به شهدا

استقبال تماشاگران سوئیسی از «گل یا پوچ» ایرانی