تبیان، دستیار زندگی
تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش برای کمک به انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا امیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راحت‌ترین راه برای رواج بی اخلاقی


تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش  برای کمک به انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.


بلوتوث-موبایل

دنیایی که ما هم اکنون در آن زندگی می‌کنیم سرشار از تکنولوژی و ابزارهای مدرنی است که هر روز برای رفاه حال انسان‌ها به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. دنیای اطلاعات و ارتباطات و ابزار و وسایل ارتباطی نیز از این امر استثناء نیستند و ابزارهای مدرن و پیچیده ارتباطی هر روز بیشتر و پیچیده‌تر از قبل پا به عرصه زندگی افراد می‌گذارند و انسان‌ها را مجاب به استفاده از ابزارهای نوین می‌نمایند .

اما در این میان نحوه  استفاده از این‌گونه ابزارها نقش تعیین کننده‌ای در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها ایفا می‌کند. در واقع تکنولوژی دستاورد علمی انسان‌ها برای بهره مندی عملی از آن‌هاست ولی آیا همه انسان‌ها  و همه جوامع سواد و فرهنگ استفاده صحیح از این وسایل و امکانات را دارا هستند. 

یکی از ابزارهای زاده تکنولوژی، که استفاده مناسبی از آن در سطح جامعه صورت نمی‌گیرد بلوتوث است. بلوتوث، نام تجاری شبکه‌های بی سیم شخصی است که با استفاده از یک فرکانس برد کوتاه رادیویی ، امکان ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌هایی چون کامپیوترها را فراهم می‌کند .

بلوتوث یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی برای مصارف با توان پایین و برد کوتاه ،حدود یک الی صد متر، می‌باشد که با نصب یک میکرو جیپ در دستگاه‌ها فعال می‌شود . در این صورت دستگاه‌هایی که در حد فاصل مجاز از یکدیگر قرار دارند می‌توانند با استفاده از بلوتوث با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . از آنجا که این دستگاه‌ها از یک سیستم ارتباط رادیویی استفاده می‌کنند احتیاجی به  خط دید مستقیم بین آن‌ها وجود ندارد . با توجه به متغیرهایی از جمله طرح‌های مختلف آنتن‌ها ، بردهای موجود  متفاوت هستند .

اکثر مشتریان و متقاضیان بلوتوث ها ،جوانان و نوجوانان هستند و به دلیل عدم آگاهی کامل والدین از این وسیله و در نتیجه عدم نظارت آن‌ها، بلوتوث های مبتذل توانست جای خود را در میان اکثر جوانان و نوجوانان باز کند و تصویرها و فیلم‌های کاملاً غیر اخلاقی و ناشایست را در میان آن‌ها رواج دهد .

سال‌هاست که بلوتوث  به عنوان یک وسیله ارتباطی جدید و جذاب  قدم به دنیای خصوصی ما گذاشته، ولیکن متأسفانه  نه به عنوان یک وسیله ارتباطی سازنده ، بلکه به عنوان وسیله‌ای برای هتک حریم‌های خصوصی و انتشار محتویات ناشایست ، ایفای نقش می‌کند .

هم اکنون بلوتوث، به راحت‌ترین و قابل دسترس ترین ابزار پخش  مضامین غیراخلاقی و ناسالم بدل شده است که نیازی به صرف هزینه  یا زمان ندارد و افراد می‌توانند تنها با فشار دادن یک کلید در صفحه کلید موبایل خود ، آن را دریافت کنند . اتفاقی که از سال‌ها پیش تا کنون، به خصوص در محوطه متروها، با آن روبرو هستیم !

اکثر مشتریان و متقاضیان بلوتوث ها ،جوانان و نوجوانان هستند و به دلیل عدم آگاهی کامل والدین از این وسیله و در نتیجه عدم نظارت آن‌ها، بلوتوث های مبتذل توانست جای خود را در میان اکثر جوانان و نوجوانان باز کند و تصویرها و فیلم‌های کاملاً غیر اخلاقی و ناشایست را در میان آن‌ها رواج دهد . تصاویر و مضامینی که در غیر این صورت ، شاید هرگز در اختیار و در مقابل دید آنان قرار نمی‌گرفت، چرا که اگرچه این تصاویر از منابع اینترنتی دانلود می‌شوند، ولیکن همه افراد قادر به دریافت این‌گونه فایل‌ها از دنیای مجازی نیستند. زیرا دست‌یابی به آن‌ها مستلزم صرف هزینه و زمان و انرژی است و در ضمن تقاضا و دریافت آن‌ها از طریق اینترنت چندان به  صورت فراگیر و گسترده نمی‌باشد .

بلوتوث-موبایل

بلوتوث ها با مضامین و محتویات کاملاً غیر اخلاقی و جنسی می‌توانند همچون یک میهمان ناخوانده،  به راحتی و بدون پرداخت هیچ بهایی در موبایل افراد جای باز کنند ، و به تدریج به عنوان یکی از الزامات و سرگرمی‌های روحی و فکری افراد قرار گیرند و روح و فکر افراد به خصوص جوانان را مسحور و مسموم سازند .

در واقع این اشکال به تکنولوژی بلوتوث وارد نیست بلکه به سواد و اندیشه افراد در برخورداری از این وسیله مربوط می‌شود. به خصوص افرادی که مغرضانه  از ابتدا این‌چنین مضامینی را از طریق بلوتوث منتقل و منتشر می‌کنند. اگر درصد بیشتری از بلوتوث های منتشر شده صرفاً" جنبه سرگرمی و خنده دار داشتند، مشکل عمده‌ای متوجه جامعه نبود ولی متأسفانه شاهد هستیم که تصاویر و فیلم‌هایی با محتویات جنسی  و یا حتی فیلم‌های گرفته شده از  تجاوزهای جنسی ، به راحتی و به سرعت از طریق بلوتوث در میان افراد  منتشر  می‌شود و ظرف مدت کوتاهی بخش عظیمی از جامعه آن را مشاهده می‌کنند .

این نکته نشان دهنده آن است که بخشی از وجدان  و فرهنگ و سواد و اندیشه اجتماع ما به شدت خدشه دار شده است چرا که انتشار چنین تصاویری می‌بایست در همان دوره‌های اول انتشار از بین می‌رفت و انتقال دوباره آن‌ها قطع می‌شد ، ولیکن شاهد هستیم که انتشار آن نه تنها قطع نمی‌شود بلکه ظرف مدت کوتاهی تعداد بسیاری از افراد جامعه آن را مشاهده، و دوباره برای دیگران ارسال می‌کنند .

نتایج چند پایان نامه دانشگاهی در سال 1390 ،نشان داده است که  60 درصد بلوتوث ها محتوای جنسی دارند و درصد اندکی از آن‌ها دارای مضامین خنده دار و سرگرم کننده می‌باشد که این خود زنگ خطری جدی به شمار می‌رود .

سال‌هاست که بلوتوث  به عنوان یک وسیله ارتباطی جدید و جذاب  قدم به دنیای خصوصی ما گذاشته، ولیکن متأسفانه  نه به عنوان یک وسیله ارتباطی سازنده ، بلکه به عنوان وسیله‌ای برای هتک حریم‌های خصوصی و انتشار محتویات ناشایست ، ایفای نقش می‌کند

حال سوال اینجاست که راه حل این مشکل چیست و چگونه می‌توان با مسئله‌ای این‌چنین جدی و خطرناک مقابله نمود . مسئله ای که حتی امروز هم،  برای رسیدگی و بررسی راه حل‌های آن خیلی دیر است و می‌بایست خیلی پیش‌تر به آن پرداخته می‌شد و از مسمومیت اذهان جوانان و نوجوانان جلوگیری می‌شد .

البته از آن جا که موبایل افراد یک وسیله  کاملاً شخصی است ، بررسی بلوتوث ها از طریق آن‌ها و یا جلوگیری از پخش بلوتوث های مخرب ، به راحتی امکان پذیر نیست  . ولی شاید بتوان با انتشار مضامین جایگزینی که  سرگرم کننده و جذاب و مطابق با عرف اجتماعی باشند و همچنین با بالا بردن سواد افراد جامعه در برخورداری از وسیله‌ای به نام بلوتوث ، اندکی در تقلیل مشکلات مربوط به آن اهتمام ورزید . البته  این امر بر عهده مسئولان فرهنگی است که عمیق‌تر و مؤثرتر به ریشه‌های رفتارهای اجتماعی توجه نمایند و به دنبال راه چاره برآیند  .

ز- امیری

بخش اجتماعی تبیان


لینک‌های مرتبط :

 • اهداف نامشروع در کمین این دختران

  • سن فحشا پایین آمده